Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#201 / 27.06.2003, 10:35 / Αναφορά Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο που μας παρέθεσες Γιώργο. Είναι γεγονός ότι πολλοί μεγάλοι λαϊκοί δημιουργοί είχαν τραγικό τέλος. Στον μακρύ κατάλογο θα προσθέσω δύο ακόμη γίγαντες του ρεμπέτικου τραγουδιού. Ο Γιάννης Παπαϊωάννου, σκοτώθηκε αρχές του ’70 σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ξημερώματα ενώ επέστρεφε στο σπίτι, από το κέντρο που έπαιζε. "Πριν το χάραμα μονάχος" ξεκίνησε όντως ο Γιάννης Παπαιωάννου το ταξίδι του στην απέραντη αιωνιότητα. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που τον σκεπάζει. Ο Παπαιωάννου είναι μοναδική περίπτωση στο χώρο του ρεμπέτικου τραγουδιού, διότι δεν έγραψε ούτε ένα πονηρό κομμάτι, με άμεση ή έστω κρυφή αναφορά στα ναρκωτικά. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, όταν στη δεκαετία του ’30 εφαρμόστηκε η μεταξική λογοκρισία και το μπουζούκι πέρασε στην παρανομία, ο Παπαιωάννου αγανάκτησε. Έτσι πήρε την απόφαση να επισκεφτεί τον διευθυντή ασφαλείας Αθηνών, για να τον πείσει ότι το μπουζούκι και τα ρεμπέτικα δεν είναι απαραίτητα πονηρά. Και όντως αφού τον συνάντησε και του έπαιξε μερικά από τα τραγούδια του, ο αρχιασφαλίτης ενθουσιάστηκε κι έκτοτε επέτρεπε ειδικά στον Παπαιωάννου να εμφανίζεται και να παίζει νόμιμα. Θα μου επιτρέψετε να καταθέσω και μια προσωπική εμπειρία του πατέρα μου. Όταν ήταν στρατιώτης ο πατέρας μου κι αδερφός του στο ναυτικό, πρόλαβαν τον Παπαιωάννου, που έπαιζε σε κάποιο μαγαζί στον Πειραιά. Με μερικές δεκάρες στην τσέπη κάθισαν να πιουν λίγο κρασί κι όταν αργότερα ήρθαν στο κέφι, ζήτησαν από τον Παπαιωάννου ένα ζεμπέκικο παραγγελιά, για να χορέψουν. Εκείνος, όταν τους είδε με τις στολές και κατάλαβε ότι ήταν....στεγνοί, τους συμπόνεσε. Παρόλο που δεν είχαν την απαιτούμενη "χαρτούρα" για την ορχήστρα, ο Παπαιωάννου όχι μόνο τους έκανε τη χάρη, αλλά όταν κάποιοι άλλοι θαμώνες του κέντρου σηκώθηκαν για να χορέψουν κι εκείνοι, ο Παπαιωάννου τους παρακάλεσε να σταματήσουν, γιατί αυτό το τραγούδι ήθελε να το παίξει αποκλειστικά για τα ναυτάκια. Φανταστείτε πως θα αντιδρούσαν σήμερα κάποιες φίρμες σε μια τέτοια περίσταση.... Πηγαίος και αγνός άνθρωπος ήταν λοιπόν ο μεγάλος Γιάννης Παπαιωάννου, χωρίς το κόμπλεξ του βεντετισμού και άφησε κληρονομιά πίσω του μια πλουσιότατη ανθολογία, όχι μόνο ρεμπέτικων αλλά και εξαιρετικών παραδοσιακών τραγουδιών. Η τραγικότερη όμως φιγούρα όλων, κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι ο Ανέστης Δελιάς, γνωστός και με το παρατσούκλι "Αρτέμης". Η ιστορία του ρεμπέτικου θα ήταν σίγουρα διαφορετική, αν ο Δελιάς δεν έφευγε τόσο νέος. Ο Δελιάς ήταν μέλος της ξακουστής "Τετράδας του Πειραιά", μαζί με τους Βαμβακάρη, Μπάτη και Παγιουμτζή. Το παίξιμό του, με την εφευρετικότητα και τα πλούσια ποικίλματα επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους, με κορυφαίο το Βασίλη Τσιτσάνη. Ο Δελιάς για κακή του τύχη, έμπλεξε με κάποια γυναίκα, η οποία ήταν ναρκομανής. Αυτή η ακατονόμαστη λοιπόν, για να τον ελέγχει, αποφάσισε να τον εξαρτήσει κι εκείνον από την κόκα και την πρέζα. Επειδή ο Δελιάς ήταν αρνητικός σε αυτές τις ουσίες, η εν λόγω "κυρία" σοφίστηκε το εξής τέχνασμα. Πήρε μια κόλλα χαρτί, τη δίπλωσε σαν χωνί και την ώρα που ο Δελιάς κοιμόταν, φυσούσε κόκα στα ρουθούνια του. Το παιχνίδι ήταν στημένο και συνεπώς το αποτέλεσμα αναπόφευκτο. Μάταια αγωνίστηκε ο Μπάτης για να τον βοηθήσει να ξεκόψει από τις κακές παρέες και τις θανατηφόρες συνήθειες. Ήταν ήδη πολύ αργά, ο Δελιάς βυθιζόταν αργά σε ένα τέλμα, που ήξερε κι ο ίδιος ότι στο τέλος θα τον κατάπινε. Δεν είχε το κουράγιο ν’ αντισταθεί. Το τραγούδι του "Ο πόνος του πρεζάκια" ήταν προφητικό για το τέλος του. Ο Δελιάς εξαρτήθηκε από την κόκα και στη συνέχεια από την πρέζα και πέθανε, κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής στο δρόμο, σε ηλικία 35 ετών. |