ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997

    Το πολυτιμότερο και σπουδαιότερο "εργαλείο" που έχει ένας μουσικός είναι το αυτί του  και οφείλει να το εκπαιδεύσει, έτσι ώστε να μπορεί να αναγνωρίζει σωστά τα σπουδαιότερα στοιχειά της μουσικής, όπως ρυθμοί, διαστήματα  και συγχορδίες, χρησιμοποιώντας μόνο την ακοή. Η εκπαίδευση του αυτιού είναι ευρύτερα γνωστή ως ear training.

    Ear Training και Transcribing

    Γράφει ο Γιώργος Κρητικός (Jazz-Guitar)
    7 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 20 Ιαν 2014

    Πρωταρχικός παράγοντας για ένα μουσικό που επιθυμεί να κάνει ear training, είναι να έχει κίνητρα και να θέλει πραγματικά να βελτιώσει το αυτί του. Έπειτα πρέπει καθημερινά να αφιερώνει 15-20 λεπτά κατά προτίμηση πριν την καθιερωμένη του μουσική μελέτη, τουλάχιστον για 1 με 2 μήνες ή και περισσότερο καιρό αν χρειαστεί. Τέλος θα χρειαστεί κάποιο ειδικευμένο βιβλίο ή software, το οποίο θα εφοδιάσει με ύλη σχετικά με το ear training. Υπάρχουν δωρεάν λύσεις, τόσο on-line σε σελίδες όσο και σε software. Αν για κάποιο λόγο οι δωρεάν λύσεις δεν επαρκούν, υπάρχουν και οι εμπορικές λύσεις οι οποίες με σωστή έρευνα αγοράς, μπορούν να έχουν προσιτό κόστος.

    Κάποια προικισμένα άτομα, διαθέτουν το λεγόμενο "απόλυτο αυτί" ή "απόλυτη ακοή" (perfect/absolute pitch). Δηλαδή είναι σε θέση να αναπαράγουν ή και να αναγνωρίζουν οποιαδήποτε νότα, χωρίς αρχικά να έχουν ακούσει κάποια νότα για βοήθεια. Πρόκειται για ένα σπάνιο προσόν που έχουν ελάχιστοι και σίγουρα βοηθάει στην μουσική σταδιοδρομία, άλλα μόνο του δεν φτάνει για να γίνει κάποιος καλός μουσικός, μιας και χρειάζονται και άλλα προσόντα, μεταξύ άλλων, όπως ακούσματα, καλλιέργεια, μελέτη και σχετικό αυτί (relative pitch)

    Το σχετικό αυτί είναι η ικανότητα να αναγνωρίζει κάποιος νότες και μουσικά διαστήματα, με εξωτερική βοήθεια, ακούγοντας μια νότα για βοήθεια. Αυτή ακριβώς την ικανότητα στοχεύει κάποιος να αναπτύξει μέσω του ear training και τα πλεονεκτήματα που θα αποκομίσει θα είναι πολύ σπουδαία και αναντικατάστατα. Ένας μουσικός θα βελτιωθεί σημαντικά. Ένας μουσικός παραγωγός ή ηχολήπτης θα μπορεί να συνεργαστεί καλύτερα με τους μουσικούς και θα μπορεί να βρίσκει λύσεις αμεσότερα σε προβλήματα που τυχόν θα προκύψουν, χωρίς να μπαίνει σε "trial and error" διαδικασίες. Τέλος ένας μουσικόφιλος θα μπορεί να ακούσει την μουσική που αγαπά με νέο τρόπο, που θα του προσφέρει πρωτόγνωρες εμπειρίες  και θα αποκτήσει βαθύτερη μουσική κατανόηση, που θα του διευρύνει τους ορίζοντες.

    Άλλη μία πολύ σημαντική διαδικασία στην μουσική μελέτη, είναι το transcribing. Transcribing είναι η διαδικασία να βγάλουμε μια μελωδία ή αρμονία με το αυτί και να την γράψουμε σε πεντάγραμμο. Για να είναι εφικτό κάτι τέτοιο, χρειάζεται να έχει προηγηθεί καλό ear training.  Η αξία του transcribing στην μουσική μελέτη είναι ανεκτίμητη, διότι βελτιώνει ακόμα περισσότερο το αυτί και την μουσική αντίληψη. Επιπρόσθετα είναι ένας καλός τρόπος για να δημιουργηθεί μια συλλογή από licks για όσους μελετάνε Jazz.  To transcribing είναι αρκετά χρονοβόρο και δύσκολο επομένως χρειάζεται κάποιο βοήθεια από software. Ιδανικό πρόγραμμα είναι το Transcribe! (δεν υπάρχει πρόθεση διαφήμισης, είναι το μοναδικό ειδικευμένο software για αυτή τη δουλειά), φτιαγμένο από μουσικούς για μουσικούς, εφοδιασμένο με όλα τα εργαλεία που χρειάζονται για αυτή τη διαδικασία. Το πρόγραμμα μπορεί να επιβραδύνει το tempo του κομματιού ακόμα και στο 1/20 της ταχύτητας, χωρίς να αλλοιωθεί το pitch.

    Ας δούμε στην πράξη, πως μπορούμε να κάνουμε transcribe κάποιο αγαπημένο lick από την  δισκογραφία.  Για το παράδειγμα διάλεξα το κομμάτι "Now's The Time" από το ομότιτλο άλμπουμ του Charlie Parker. Το επιλεγμένο lick είναι στο 0:35.

    Σημειώστε σε ένα κομμάτι χαρτί, το τίτλο του κομματιού, τον εκτελεστή, το 0:35 (χρονικό σημείο στο track) και τον κωδικό του δίσκου  προκειμένου να μην μπερδευτείτε αργότερα, διότι τα  δημοφιλή κομμάτια ηχογραφήθηκαν από πολλούς μουσικούς και είναι διαθέσιμα σε πολλές εκτελέσεις. Έπειτα τραβήξτε μία οριζόντια γραμμή πιο κάτω. Αυτή η γραμμή θα είναι η βάση προκειμένου να γραφτεί και να χωριστεί το lick σε μέτρα.

    Ear Training και Transcribing

     Ακούστε το lick ξανά και ξανά και μετρήστε τις αξίες των νοτών με την βοήθεια του χεριού σας, το οποίο κινείται με το tempo. Αρχικά γράψτε μόνο τις ρυθμικές αξίες του lick και χωρίστε τα μέτρα. Καλό είναι μιας και δεν χρησιμοποιούμε ακόμα πεντάγραμμο,  οι ρυθμικές αξίες να γραφτούν σε διαφορετικά ύψη, ανάλογα με το ύψος της νότας που αντιπροσωπεύει. Μαρκάρετε τα beats του κάθε μέτρου με μια διακριτική γραμμούλα πάνω στην οριζόντια που είχατε τραβήξει.

    Ear Training και Transcribing

    Παίξτε και ακούστε την θεμέλιο νότα της τονικότητας του κομματιού, για να έχετε σημείο αναφοράς. Στο συγκεκριμένο κομμάτι είναι η φα (F7). Βρείτε με το αυτί τις νότες και συμπληρώστε τις πάνω στις αντίστοιχες ρυθμικές  αξίες που έχετε γράψει. Αν δυσκολεύεστε να βρείτε τις σωστές νότες με το αυτί, ξαναπροσπαθήστε με το μουσικό σας όργανο και προγραμματίστε ear-training στην μελέτη σας.

    Ear Training και Transcribing

    Η δύσκολη δουλειά έγινε. Μένει μόνο να μεταφερθεί το lick σε πεντάγραμμο και να μπει στην συλλογή σας, η οποία μπορεί να είναι είτε σε χειροπιαστή, είτε σε ψηφιακή μορφή.

    Ear Training και Transcribing


    Tags
    Μουσικά Είδη:JazzΚαλλιτέχνες:CharlieΜουσική Εκπαίδευση:συγχορδίεςtempoπαρτιτούρα



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #28380   /   20.01.2014, 11:23   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο!


    Εγώ χρησιμοποίησα στο παρελθόν το EARMASTER


     

    #28382   /   20.01.2014, 13:28   /   Αναφορά

    Ενδιαφέρο, χρήσιμο και κατατοπιστικό άρθρο Γιώργο, ιδιαίτερα για εμάς τους ερασιτέχνες. Ευχαριστούμε!


    Η ικανότητα να παίζεις ένα κομμάτι χωρίς παρτιτούρα, με το αυτί και κατόπιν να το γράφεις με νότες είναι πολύ σημαντική. Απαραίτητη ιδιαίτερα για τον ερασιτέχνη, αφού δεν είναι δυνατόν ή εύκολο να έχει παρτιτούρες για κάθε κομμάτι που τον ενδιαφέρει.  Δεν διδάσκεται (εκτός από το ντικτέ) στα Ωδεία, που χρησιμοποιούν έτοιμες παρτιτούρες.


    Προσωπικά δεν έχω χρησιμοποιήσει ακόμα κάποιο τέτοιο (πολύ χρήσιμο!) πρόγραμμα, αν και έχω πληροφορηθεί την ύπαρξή του και το έχω στα υπόψιν.  Κάνω όμως κάτι παρόμοιο, με μολύβι και χαρτί, χωρίς κομπιούτερ:


    Αφού ακούσω πολλές φορές το κομμάτι, παίζω με το αυτί τη βασική μελωδική γραμμή στο πιάνο τραγουδώντας την και γράφοντας στο χαρτί (χωρίς πεντάγραμμο) τον τίτλο του κομματιού, τον ρυθμό, το  κλάσμα (πχ. 5/8) και τις νότες που παίζω, με τα ονόματά τους (π.χ. fa, sol, sol#, la κλπ. καθώς και τις παύσεις). Χωρίζω με κατακόρυφες γραμμές (διαστολές) τα μέτρα και μετά σημειώνω κάτω από τις νότες τις χρονικές αξίες τους, όπως στο πεντάγραμμο. Πάνω από τις νότες γράφω τα ονόματα των συγχορδιών, αφού τις παίξω με το αυτί (π.χ. A, G, Fm, E7 κ.ο.κ.).


    Τέλος τα μεταφέρω όλα αυτά σε χαρτί με πεντάγραμμο (πάντα με μολύβι, για να είναι εύκολες οι διορθώσεις) και πλέον έχω την επιθυμητή παρτιτούρα.

    #28384   /   20.01.2014, 13:35

    Διορθώνω την 1η λέξη του σχολίου μου: Ενδιαφέρον (έφαγα το ν!).


    Προσθέτω: Εννοείται ότι η πρόχειρη μέθοδος που περιέγραψα είναι αυτοσχέδια.


    #28389   /   22.01.2014, 13:10   /   Αναφορά

    Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας!


    @costaspanag


    Εάν σε βολεύει ο τρόπος  που έχεις, κράτησέ τον. "If it ain't broke, don't fix it"  που λένε οι αμερικάνοι...   

    #28391   /   22.01.2014, 21:33   /   Αναφορά

    Ωραίο άρθρο και ωραία φωτογραφία!


    Σίγουρα το Ear Training είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα! Καθημερινά μετανιώνω για το χρόνο που δεν έχω να κάνω ear training ή transcriptions...


    Να αναφέρω ότι στο Masterclass του Peter Bernstein στις 9 Δεκέμβρη, όταν ρωτήθηκε τι θα έκανε τώρα αν ξεκινούσε από την αρχή, απάντησε ότι θα έκανε από την πρώτη στιγμή και κάθε μέρα ear training. Είπε ότι η τεχνική μπορεί να βελτιωθεί με περισσότερο practice, αν κάποιος μείνει πίσω, αλλά το ear training είναι lifetime development!!


    Επίσης, σχετικά με το απόλυτο αυτί, υπάρχουν διαφωνίες για το αν είναι σημαντικότερο προσόν απ' το σχετικό αυτί. Προσωπικά έχω και φίλους που μου έχουν πει ότι επειδή προσηλώνονται στις νότες, πολλές φορές χάνουν τη ροή ή δεν καταλαβαίνουν εύκολα τα ηχοχρώματα, κτλ.


    Πλέον υπάρχουν μέθοδοι για να φτιάξει κάποιος απόλυτο αυτί. Μία μέθοδος είναι να συσχετίζουν την κάθε νότα με χρώματα. Αυτό το αναφέρει και ο Guthrie Govan σε ένα από τα βιβλία του, και μάλιστα προσπαθεί να μας αποτρέψει, γράφοντας για ένα μαθητή του που άκουγε όλες τις νότες πλέον απόλυτα, αλλά τις συγχορδίες τις άκουγε όλες ... καφέ... {#emotions_dlg.wacko}

    #28392   /   23.01.2014, 00:57

    Είχα δει στο παρελθόν μία ολοσέλιδη διαφήμιση σε τεύχος του downbeat, ένα βιβλίο + κασετίνα με δεκάδες CDs όπου (υποτίθεται;) μαθαίνουν (φτιάχνουν;) perfect pitch, με ιδιαίτερα τσουχτερή τιμή. Δεν ξέρω κατά πόσο η μέθοδος είναι ορθή και αν χρησιμοποιεί χρώματα, διότι δεν την είδα στην πράξη. Φοβάμαι όμως πως εμείς οι άνδρες με τα χρώματα δεν τα πάμε και πολύ καλά... {#emotions_dlg.wacko}


    Κατά την γνώμη μου το σχετικό αυτί είναι πολυτιμότερο και χρησιμότερο προσόν και επιπρόσθετα, σίγουρα μαθαίνεται ευκολότερα από το απόλυτο αυτί (αν όντως ισχύει ότι το  απόλυτο αυτί μαθαίνεται)...


     Ευχαριστώ για το σχόλιο και τα καλά σου λόγια. Η φώτο είναι (καλή) επιλογή του admin. 


    #28402   /   29.01.2014, 13:04   /   Αναφορά

    Συγχαρητήρια στον Γιώργο για την τόσο απλή και περιεκτική του αναφορά!


    Εύχομαι πάντα να υπάρχει η διάθεση από όλους, να μοιραζόμαστε με τον ίδιο τρόπο αυτά που αγαπάμε στη Μουσική ...!


    Να σε καλά Γιώργο! {#emotions_dlg.thumbup}


    #28403   /   29.01.2014, 14:13

    Ευχαριστώ! Smile