ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Είναι αυτό τραγούδι αγάπης;



    Τα περισσότερα τραγούδια που (θέλουμε – δεν θέλουμε) ακούμε στον ελεύθερό μας χρόνο είναι «τραγούδια αγάπης»...
    Γράφει το μέλος Παναγιώτης Βουλιάκης (vouliakis)
    38 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 18 Οκτ 2005


    Ενώ η ρουτίνα της ζωής απαιτεί από τους ανθρώπους να ελέγχουν τις διαθέσεις και τη συμπεριφορά τους, οι δραστηριότητες της σχόλης, κατά κανόνα, τους επιτρέπουν να κινούνται πιο ελεύθερα σε έναν φαντασιακό χώρο, συγκροτημένο ειδικά από αυτές τις δραστηριότητες και με τρόπο που να θυμίζουν μια πραγματικότητα μη σχόλης.”[1]

    Τα «τραγούδια αγάπης» είναι, λοιπόν, η κυρίαρχη μουσική υπόκρουση της σχόλης. Είναι όμως αληθινά τραγούδια αγάπης;[2]

    Η κοινωνία είναι ένα πλέγμα επικοινωνιακών ανταλλαγών. Σε συνθήκες ισότητας και αμοιβαίας αναγνώρισης, αυτή η επικοινωνία οδηγεί στην ικανοποίηση των ζωτικών βλέψεων των μελών της κοινωνίας. Όμως, στην εποχή μας, αυτή η επικοινωνία είναι “συστηματικώς διαταραγμένη”.[3]

    Ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά της σημερινής, πολύπλοκης κοινωνίας είναι ο ανεξέλεγκτος ατομικισμός.

    Δεν είναι λίγοι οι στοχαστές που παρατήρησαν πως από τη δεκαετία του 1950 και μετά, σε σημαντικό βαθμό, η ισορροπία της σύγχρονης κοινωνίας “επιτυγχάνεται από το γεγονός ότι ο καθένας παραπέμπεται στην ιδιωτική του σφαίρα για να κλειστεί μέσα της”[4].

    Αυτόν τον ατομικισμό, που ουσιαστικά προέκυψε από το “ξέφτισμα και την απότομη αποσάθρωση των κοινωνικών ιστών και των αξιακών συστημάτων”[5], τον συντηρεί και κάποια ψευδαίσθηση αυτοδυναμίας που τρέφεται κυρίως από τους κοινωνικούς μετασχηματισμούς, τους σχετικούς με την κατανάλωση και τον «ελεύθερο χρόνο».

    Οι στίχοι στα περισσότερα «τραγούδια αγάπης», φαίνονται να διαιωνίζουν αυτή τη ψευδαίσθηση, να φανερώνουν αυτόν τον ατομικισμό.
    Περιγράφουν μάλλον τον προσωπικό πόθο παρά την σχέση αγάπης.
    Έτσι, γίνονται αφηγήσεις απομόνωσης, περιγραφές αποξένωσης και όχι τραγούδια σύμπνοιας, συντροφικότητας.

    Η αγάπη προς έναν άνθρωπο και η αγάπη προς τους ανθρώπους θα έπρεπε να αλληλοεξαρτώνται, να προκαλούν η μια την άλλη, να προκύπτουν η μία από την άλλη. Ο μικρόκοσμος της αληθινής προσωπικής αγάπης, μπορεί να γίνει η αφετηρία για να υπάρξουν στον κόσμο φιλία και ειρήνη, ζωντάνια και παραγωγικότητα, ομορφιά, αξιοπρέπεια στη συμβίωση των ανθρώπων.

    Ένα σημερινό «τραγούδι αγάπης», όμως, σπάνια είναι τραγούδι αμοιβαιότητας.

    Είναι μάλλον ελάχιστοι εκείνοι οι στίχοι που μιλούν για ανταπόδοση, ή έστω για αμοιβαία έλξη και όχι, απλά, για κάποιο μονόπλευρο ξελόγιασμα.
    Συνήθως οι στίχοι του αφορούν σε συναισθήματα του ενός, του αφηγητή, και έχουν να κάνουν με τον δικό του πόνο, τον προσωπικό του πόθο ή ίμερο, τις ανασφάλειες, τη δική του άποψη για τη φθορά ή την πορεία της σχέσης.

    Στα περισσότερα τραγούδια, ας πούμε, δεν υπάρχει καμία αναφορά στα συναισθήματα του αγαπημένου προσώπου.
    Ο αφηγητής μιλά για χαμένες αγάπες ή για αγάπες δίχως ανταπόκριση.

    Μιλά για έρωτες με την πρώτη ματιά: η επικοινωνία περιορίζεται στην εξωτερική εμφάνιση του αντικειμένου του πόθου.

    Μιλά επίσης για τις διαφορές, για την ασυμφωνία ανάμεσα στον εσωτερικό του κόσμο και την πραγματικότητα.

    Κάποιες φορές αγγίζει τα όρια της ψύχωσης, της ιδεοληψίας, της ψυχικής ή και της σωματικής φθοράς, νοιώθει οίκτο για τον ίδιο του τον εαυτό.

    Σε αρκετά «τραγούδια αγάπης» απουσιάζει ο διάλογος με το αγαπημένο πρόσωπο, για έναν “απλό” λόγο: ποτέ δεν υπήρξε και ούτε πρόκειται να υπάρξει καμία επαφή με αυτό. Όλα υπάρχουν μόνο στο μυαλό του αφηγητή: Είναι μια ουτοπία.

    Σε άλλα πάλι, οι στίχοι αναφέρονται στα συναισθήματα του αγαπημένου προσώπου με γενικεύσεις που θα μπορούσαν να αφορούν σε πολλά διαφορετικά άτομα. Μήπως ούτε ο ίδιος ο αφηγητής δεν γνωρίζει ποιο πρόσωπο αγαπά;

    Ο πόνος του χωρισμού, όπως εκφράζεται στα «τραγούδια αγάπης», κρύβει εμμονές και εξαναγκασμό. Τι πιο συχνό από την εμμονή στην πεποίθηση ότι το αγαπημένο πρόσωπο που έφυγε νοιώθει τα ίδια συναισθήματα με τον αφηγητή.

    Μήπως τελικά έχουμε να κάνουμε με ύμνους στον εγωισμό; Μήπως τελικά μέσα από το ερωτικό τραγούδι αναπαράγεται ο μύθος του homo clausus[6], του “αυτοδύναμου” δυτικού ανθρώπου;

    Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί, βέβαια, πως όλα είναι καθαρό θέμα marketing και πως οι εταιρείες προωθούν τραγούδια με τέτοια θέματα επειδή πουλάνε, δίχως αυτό να σημαίνει πως αυτά τα τραγούδια αντικατοπτρίζουν την κοινωνική πραγματικότητα. Ο ισχυρισμός αυτός μπορεί να φαίνεται βάσιμος. Όμως, ακόμα κι έτσι, η αντικειμενική πραγματικότητα είναι παρούσα. Ξεπροβάλλει μέσα στο τραγούδι και το τραγούδι είναι πραγματικό.

    Σίγουρα οι δυνάμεις του marketing επηρεάζουν, όμως αυτό που βασικά τους ενδιαφέρει είναι η διεύρυνση του target group, των πιθανών υποψήφιων ακροατών. Είναι υπεύθυνες, ας πούμε, για την υπερ-απλούστευση των ερωτικών στίχων, αφού το target group περιλαμβάνει πια και πολύ νεαρά άτομα: τους στίχους θα πρέπει να τους καταλαβαίνει και ένα δεκάχρονο παιδάκι. Και, για να θυμηθούμε τον Piaget, το παιδί είναι εγωκεντρικό. Τα ανάγει όλα στον εαυτό του χωρίς να υπολογίζει την ύπαρξη των άλλων.





    -----------------------------------------------------



    [1] Νόρμπερτ Ελίας, απόσπ. προδημοσίευσης, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 26 Απριλίου 1999

    [2] Το άρθρο γράφτηκε με αφορμή μια μελέτη του Thomas J. Scheff: Words of love and isolation; Individualism and alienation in popular love songs, 1930-1999 (από www.icce.rug.nl). Ο Thomas J. Scheff είναι επίτιμος καθηγητής στο University of California, στη Santa Barbara.

    [3] Systematically distorted. Ο όρος από: Habermas J., Κείμενα γνωσιοθεωρίας και κοινωνικής κριτικής, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1990

    [4] Κορνήλιος Καστοριάδης, Η άνοδος της ασημαντότητας, ύψιλον/βιβλία, 2000

    [5] Eric Hobsbawm, Η Εποχή τωνΆκρων-Ο Σύντομος Εικοστός Αιώνας, εκδόσεις Θεμέλιο, 1999

    [6] clausus: περιορισμένος. Ο όρος homo clausus από: Elias, Norbert (1970), What is sociology? London: Hutchinson, 1972





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #3072   /   18.10.2005, 00:16   /   Αναφορά
    @ πόθος, αγάπη, έρωτας, ατομικισμός, εγωισμός, κλπ, κλπ. . . αχ αυτά τα τραγούδια! τρέχω να ακούσω μερικά ακόμα έχοντας στη σκέψη μου τα λεγόμενά σου Παναγιώτη :-)
    #3073   /   18.10.2005, 00:22
    Καλή ακρόαση, Νεφέλη.



    ;-)




    #3074   /   18.10.2005, 00:24   /   Αναφορά
    Ηθελα να μπορούσα να σου εκφράσω με απλές λέξεις τα πολύπλοκα συναισθήματα που ξεχείλισαν εντός μου με το άρθρο σου , αλλά-συγχώρα με- δεν είμαι παρά ένας αδόκιμος, ατάλαντος ποιητής...Το μόνο που μπορώ, να σου σφίξω το χέρι !!!
    #3075   /   18.10.2005, 01:06
    Ε, όχι και "αδόκιμος και ατάλαντος", φίλε μου.

    Μάλλον υπέρμετρα μετριόφρων...

    Εχω δηλώσει φαν της δουλειάς σου και αλλού, το δηλώνω κι από εδώ.

    Να είσαι καλά!



    :-)




    AT
    #3076   /   18.10.2005, 01:46
    ....η αλήθεια είναι πως όταν το παρακάνεις με την μετριοφροσύνη, είναι κι αυτό πρόβλημα.... ;-) ....ισορροπία, χρειάζεται... μέτρο... Το άρθρο: με άφησε άναρθρη....

    ;-)) ....και με προβλημάτισε... άρχισα να ξανατσεκάρω -δια μνήμης- τα κείμενά μου, να δώ πόσους εγωϊστικούς ύμνους έχω καταγράψει.... 1,2,3,4,...... τς!!!

    #3077   /   18.10.2005, 01:48   /   Αναφορά
    Αγάπες και ...πρασινάλογα, δυστυχώς, μας λένε τα τραγούδια.

    Δυστυχώς η αγάπη έφυγε επειδή αλλιώθηκε και άλλαξε το νόημά της, και ήρθε το ψέμα (εξαιτίας της φιλαυτίας) και πήρε την θέση της.

    Υπάρχουν φυσικά και εξαιρέσεις.



    #3083   /   18.10.2005, 03:16
    (δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω τρόπο να τροποποιήσω το προηγούμενο μύνημά μου)



    Να σου δώσω συγχαρητήρια συνονόματε (αν και τα έδωσα και ανώνυμα μέσω της βαθμολογίας 5*) για το πολύ κατατοπιστικό σου άρθρο.




    #3078   /   18.10.2005, 02:04   /   Αναφορά
    “Στα περισσότερα τραγούδια, ας πούμε, δεν υπάρχει καμία αναφορά στα συναισθήματα του αγαπημένου προσώπου.”



    “Ο πόνος του χωρισμού, όπως εκφράζεται στα «τραγούδια αγάπης», κρύβει εμμονές και εξαναγκασμό.”



    “Μήπως τελικά έχουμε να κάνουμε με ύμνους στον εγωισμό;”



    Όντως, αυτό συμβαίνει. Έτσι είναι.



    Τα είπες όλα!!!!!



    :-)

    #3079   /   18.10.2005, 02:28   /   Αναφορά
    Χρυσόστομε! Φωνή βοόντος εν τη ερήμω τής 14ης Φεβρουαρίου όπου ξεχύνονται οι στρατιές των πειθαρχημένων "ερωτευμένων" τηρούντες βιομηχανικώς όλα τα ειωθότα, αναλαβόντες άνθη, κοσμήματα, γλυκά, αλλαντικά σε σχήμα καρδιάς, για όλους έχω το καλό προϊόν. Αλλά τι να πώ και γω για την ακριβή μου αγάπη; Ήταν άνθρωπος ίσως; Μάλλον ήταν μία εικόνα υψηλής τεχνολογίας που εγώ διάλεξα, αφορμή για να προβάλω σε μεγάλη ανάλυση τις ικανοποιήσεις μου. Κανείς μας, και τίποτε, δεν υπήρξε ποτέ-



    ΥΓ Θυμάμαι τον Χατζή να τραγουδά "να 'χαν όλοι μιαν αγάπη όπως εγώ, θα 'ταν όλοι φίλοι και αδερφοί"...
    #3080   /   18.10.2005, 02:34
    Ωραίο 'βοώντος' έγραψα...

    #3081   /   18.10.2005, 02:42   /   Αναφορά
    Διαβάζοντας το άρθρο σου, συνέπεσε να ακούω τον Β. Παπακωνσταντίνου στο κατά τα άλλα αγαπημένο "Κρύψου"...



    "Κάποιες φορές αγγίζει τα όρια της ψύχωσης, της ιδεοληψίας, της ψυχικής ή και της σωματικής φθοράς, νοιώθει οίκτο για τον ίδιο του τον εαυτό."...



    "Έτσι κι αλλιώς τα ήξερα ΟΛΑ!!!...και να το μπροστά μου αυτό που ΦΟΒΟΜΟΥΝΑ!!!............δεν γίνεται πιο κάτω από εδώ..."



    Κοίτα σύμπτωση (!!!!) βρε παιδί μου(?)



    ΥΓ Εννοείται ότι το άρθρο σου είναι άξιο(!) λόγου και προβληματισμού...
    #3082   /   18.10.2005, 02:55   /   Αναφορά
    Συγχαρητηρια για την εξαιρετικη παρατηρηση, προσεγγιση και παρουσιαση. :-)

    Πραγματικα οι αυτιστικες τασεις ολων μας και των δημιουργων ακομα, εχουν αρχισει να γινονται απειλητικα φανερες...
    #3084   /   18.10.2005, 09:41   /   Αναφορά
    Εξαιρετικά εύστοχο και διαφωτιστικό το άρθρο σου Παναγιώτη. Συμφωνώ κι εγώ με την ανάλυσή σου. Κατά τη γνώμη μου, όλα αυτά είναι επιρροές της δυτικής κουλτούρας, που τον περασμένο αιώνα κατάφερε να εδραιωθεί και στην Ελλάδα. Ο δυτικός προσανατολισμός του πολιτισμού μας, πέτυχε κι εδώ τα ίδια αποτελέσματα που πέτυχε και στην "πολιτισμένη" δύση. Κατέλυσε την προσωπικότητα του ανθρώπου και τον μετέτρεψε από πρόσωπο (όπως λογιζόταν στην καθ’ ημάς ανατολή) σε άτομο (όπως λογίζεται στη δύση). Άτομο, μια απομονωμένη μονάδα δηλαδή, με όλα τα συνεπακόλουθα του ατομικισμού, φυσικά και στον τομέα της αγάπης και του ερωτικού τραγουδιού.
    #3086   /   18.10.2005, 11:51   /   Αναφορά
    "...Ένα σημερινό «τραγούδι αγάπης», όμως, σπάνια είναι τραγούδι αμοιβαιότητας...."



    Το κείμενό σου Παναγιώτη φωτογραφίζει απόλυτα τη μουσική μας πραγματικότητα που δεν είναι παρά αποτέλεσμα της ...γενικότερης....πραγματικότητάς μας. Γιατί ας μην ξεχνάμε η μουσική δεν πηγάζει και δεν εκφράζει παρά την κοινωνία που την γεννά...
    #3087   /   18.10.2005, 12:53   /   Αναφορά
    Παναγιώτη συγχαρητήρια κι από μένα! Συμφωνώ κι εγώ απόλυτα με την ανάλυσή σου, όπως συμφωνώ και με το σχόλιο της Νεκταρίας ότι τα τραγούδια καθρεφτίζουν την κοινωνία μας...



    Εξάλλου, ποιος μπορεί να πει με σιγουριά ότι έχει αγαπήσει τον απέναντί του κι όχι απλά την εικόνα του ίδιου δίπλα στο "αντικείμενο του πόθου του";
    #3088   /   18.10.2005, 14:05   /   Αναφορά
    Πιστεύω ότι το marketing βρήσκει χώρο και επιδρά στον εαυτό μας εφόσον πλεόν οι άνθρωποι πάψαμε να κοιτάμε τη ψυχική μας ανάπτηξη ..(διαδικασία εξαιρετικά επίπονη και ψυχοφθόρα)!

    Συγχαρητήρια και απο μένα!
    #3091   /   18.10.2005, 22:13   /   Αναφορά
    Ο λόγος σου ο μεστός κι βιβλιογραφική του τεκμηρίωση για τα"τραγούδια" της αγάπης, για πράγματα τόσο δίπλα μας κι όμως τόσο απόμακρα για τους ανυποψίαστους, με γοήτευσε Παναγιώτη. Με γοήτευσε μα και μ’ έκανε να ωχριώ με τη σκέψη πως μπορεί να μην υπάρχει στίχος, ούτε στα συρτάρια με τ’ αζήτητα, που πέρα απ’ την μιας χρήσης καψουροαγάπη, να ακουμπά την αγάπη σαν πανανθρώπινο συναίσθημα ή την άλλη αγάπη του έρωτα κι ερωτισμού της Θείας των ανθρώπων μέθεξης.
    #3092   /   18.10.2005, 22:42
    Για άλλη μια φορά,πολλά συγχρητήρια.Όντος όσα αναφέρεις δυστηχώς συμβαίνουν σήμερα.Διαβάζοντας όσα γράφεις κατάλαβα οτι δεν είχα μόνο εγώ αυτήν την εντύπωση για τη μουσική και ιδιαίτερα για τους στίχους σήμερα.Τον ίδιο ακριβώς προβληματισμό έχω λοιπόν και εγώ.Γιατί άραγε αυτό να συμβαίνει σήμερα;;;;;;;;;;;

    Τέλος,για να μην φλυαρώ,σου αξίζουν πολλά μπράβο για όσα λες!!!!!!!!


    #3094   /   19.10.2005, 00:20   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για την ανταπόκριση, για τα καλά σας λόγια και τα εύστοχα σχόλιά σας (τόσο εδώ όσο και στα Προσωπικά Μηνύματα που έλαβα).



    Να είστε καλά!











    #3095   /   19.10.2005, 08:57
    Προβληματίστηκα... Προσπαθώ να θυμηθώ στίχους που έχω γράψει, αλλά κυρίως τα τραγούδια που μου αρέσει να ακούω, με τα οποία τείνω να ταυτίζομαι ανά καιρούς, αναλόγως διάθεσης, ψυχικής ή άλλης κατάστασης κλπ.



    Όντως, πολύ σωστά αυτά που έχουν αναφερθεί, και όντως, προϊόν της ατομικιστικής κοινωνίας στην οποία ζούμε... Τι περίμενες όμως? Να υμνήσει κάποιος την πραγματική αγάπη που ζει σε μια οποιαδήποτε σχέση του?



    Αυτή δεν υμνείται σε τέτοιου είδους τραγούδια (εμπορικά και μη), συχνά δεν είναι και για μάτια ή αυτιά άλλων... Άσε που τίθεται ένα άλλο μεγάλο ζήτημα, κατά πόσον υπάρχει πραγματική αγάπη στη σημερινή κοινωνία, ή μάλλον πόσο δύσκολο είναι να τη βρεις και να τη βιώσεις, η αγάπη με όλη της τη σημασία, όπως ανέφερες κι εσύ της αμοιβαιότητας, της συντροφικότητας, αλλά κυρίως της θυσίας και της ανιδιοτέλειας...



    Άρα, τι άλλο να υμνήσει κανείς εκτός από το εγώ του?

    #3096   /   19.10.2005, 10:54   /   Αναφορά
    Πολύ ενδιαφέρον το θέμα σου, και όντως υπάρχει αυτή η ‘ευκολία’ στο γράψιμο των στίχων για τα πλείστα τραγούδια σήμερα.



    Η ιδεολογία της ατομικής αγάπης, το κλείσιμο στον εαυτό μας, ο μυστικισμός όμως έχουν μεγάλη ιστορία. Αυτό το είδος της αγάπης (αρρωσταίνω, ξενυχτάω, δε μιλάω σε κανέναν) έχει τις ρίζες του στον μεσαίωνα. Πολύ καλά ακούσατε.....!!! τότε που έπρεπε να κρατάς μυστικό έναν πόθο, αλλιώς .... μαστίγωμα και βασανιστήρια. Τότε που οι μόνες ασχολίες ήταν αγάπη και πόλεμος, άρα οι άνθρωποι ζούσαν και ασχολούνταν μόνο με αυτά. Στις βασιλικές αυλές, όλοι είχαν μια κρυφή αγάπη. Και κρυφή έπρεπε να μείνει αν ήθελαν να ζήσουν. Έτσι και ο ερωτευμένος ήταν ‘παραδοσιακό’ να τρώγεται απο μέσα του, να αρρωσταίνει, να μη νιώθει καλά...αλλιώς δεν αγαπούσε. Γιατί αυτό ήταν η αγάπη τότε. Βέβαια, αφού οι αγάπες ήταν κρυφές, κανείς δεν ήξερε ποιός είναι με ποιόν, και σε μια κλειστή βασιλική αυλή, καταλαβαίνετε....γινόταν ένα ερωτικό μπέρδεμα!



    Σ’ευχαριστώ που μου έδωσες το έναυσμα να ξαναθυμηθώ αυτή την ιστορία.

    #3121   /   22.10.2005, 13:36
    Χαρακτηριστικό της μεσαιωνικής «κοσμικής» ποίησης είναι η γονιμότητα και ο τρόπος αφομοίωσης μέσα σε διάφορες πολιτισμικές παραδόσεις.

    Διακρίνουμε ίχνη από αρχαίες παραδόσεις στην παλαιά αγγλική ελεγειακή ποίηση και στα γερμανικά “καρλομαγνικά” (Winieod) κείμενα.

    (Τα τραγούδια για τις γυναίκες που έχουν συχνά θέμα την κακοπαντρεμένη, τα τραγούδια της αυγής που χωρίζει τους εραστές ή τα αγροτικά λυρικά, είναι μορφές που συναντάμε σε όλη την Ευρώπη.)

    Καθοριστική, βέβαια, είναι από τον 11ο αιώνα η άνθηση της ποίηση των τραγουδιών των τροβαδούρων που γίνεται πρότυπο για τη Γαλλία και τη Γερμανία, ενώ “καλλιεργείται” και στη Βόρεια Ιταλία και την Ισπανία. Οι επιδράσεις είναι αμοιβαίες ενώ υπάρχουν επιρροές από την λατινική και την αραβική ποίηση.

    Κυρίαρχη για την ιδεολογία της εποχής είναι η αναζήτηση μιας τέχνης ζωής που βασίζεται σε ένα σύστημα αξιών (το μέτρο, τη νεότητα) και τη μεταμόρφωση του ανθρώπου μέσα από έναν τέλειο έρωτα (fin’ amors).

    Δοκιμάζονται διάφορες ποιητικές “κλίμακες”: πέρα από την ποίηση που ζητά τον λεκτικό πλούτο, είναι παρούσα, τόσο η “ερμητική ποίηση”, όσο και η ποίηση που προορίζεται για το ευρύ κοινό.


    mmm
    #3097   /   19.10.2005, 11:24   /   Αναφορά
    Το να γράφει κανείς για τα δικά του συναισθήματα δεν είναι μόνο θέμα εγωισμού. Θέμα επικοινωνίας είναι! Επικοινωνίας με το σύντροφό μας, με τους γύρω μας, αλλά πολλές φορές και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Μην αφορίζουμε όμως έτσι εύκολα την προσπάθεια έκφρασης... Ολα έχουν γίνει τόσο δύσκολα στις μέρες μας, που το να καταφέρει κανείς να απομονώσει και να συνειδητοποιήσει τι πραγματικά αισθάνεται μέσα στο συνεχές τρέξιμο, τη ρουτίνα και το άγχος που μας παγιδεύει, είναι ένας μικρός άθλος! Συμφωνώ πως θα' πρεπε να είναι αυτονόητο, είναι όμως; Το να μη γράφει κανείς για τα αισθήματα του άλλου, δε σημαίνει απαραίτητα ότι δε νοιάζεται γι΄αυτά, σημαίνει μάλλον ότι δε μπορεί να τα καταλάβει - ένα κλασσικό σημάδι των καιρών δηλαδή. Η πλειοψηφία των ανθρώπων ζει διεκπεραιωτικά και με τον ίδιο τρόπο ενεργεί και εκφράζεται (ή κατ' επέκταση γράφει τραγούδια). Οπως λοιπόν ελάχιστοι είναι οι άνθρωποι που μπαίνουν στον κόπο να ρίξουν μια ματιά κάτω από την επιφάνεια, έτσι είναι και ελάχιστα τα τραγούδια που αντέχουν να βουτήξουν στα βαθιά της ψυχής.
    #4912   /   20.06.2006, 14:06   /   Αναφορά
    τα τραγούδια είναι σκέψεις

    οι σκέψεις γίνονται τραγούδια...

    γιατί να μήν μπορούμε τις σκέψεις μας να τις κάνουμε πραγματικότητα

    αλλά όχι με ένα τραγούδι,

    μέσα στην ζωή μας,στην αληθινή αξιστόριση της πραγματικότητας.

    κάποτε θα τα καταφερουμε.





    Υ.Γ. αυτή την σκέψη μου ήθελα να την βάλω σαν δημοσίευση εδώ μέσα αλλά δεν τα κατάφερα γιατί είμαι καινοίργιος,ευχαριστώ.
    #10464   /   24.11.2007, 13:36   /   Αναφορά
    ...Ο πόνος του χωρισμού, όπως εκφράζεται στα «τραγούδια αγάπης», κρύβει εμμονές και εξαναγκασμό. Τι πιο συχνό από την εμμονή στην πεποίθηση ότι το αγαπημένο πρόσωπο που έφυγε νοιώθει τα ίδια συναισθήματα με τον αφηγητή....



    Μ' εχεις μπερδεψει...Ο χωρισμος, τις περισσοτερες φορες, αφορα εναν...Δεν ειναι εγωισμος και θα μου επιτρεψεις ουτε εξαναγκασμος, αστοχη η λεξη σου και η εικονα που μας "προσφερες"... Δεν ειναι εμμονη, ειναι αναγκη, ειναι ο πονος που χαραζει σελιδες μεσα στην καρδια , και η μονη διεξοδο καποιες λεξεις, καποιες σκεψεις που γραφεις σ' ενα αψυχο χαρτι, ενα σημειωμα σ' ενα μπουκαλι με την ελπιδα πως θα το δει, θα γυρισει...

    Συμπαθαμε αλλα, αυτο που διαβασα δεν μου αρεσε...Ολο...Απο την αρχη μεχρι το τελος...

    Θα μπορουσα να πω πολλα παραδειγματα, βιωματα και αλλα, δεν εχει ομως σημασια...Για να καταλαβεις την αγαπη θα πρεπει να εχεις πονεσει...Εν τελει ΝΑΙ υπαρχουν στο σημερα τραγουδια που μιλανε για αγαπη, ερωτα, χωρισμο, τραγουδια που σε κανουν να δακρυζεις...Το θεμα ειναι αν μπορεις να τα νιωσεις...Τα σεβη μου !!!!
    #10476   /   25.11.2007, 01:54
    Γιατί μπερδεύτηκες, DEROS? Ποιος είπε πως σήμερα δεν γράφονται αληθινά τραγούδια αγάπης?
    (Δίχως τα εισαγωγικά. ’λλο: τραγούδια αγάπης και άλλο «τραγούδια αγάπης»...)



    ;-)




    #10486   /   26.11.2007, 09:49
    Καθαρες κουβεντες χωρις εισαγωγικα...Δεν μου αρεσε με ή χωρις...

    Εξαλλου ποτε δεν μου αρεσαν τα εισαγωγικα, εχουν παντα μια πισω πορτα...

    #10477   /   25.11.2007, 10:30   /   Αναφορά
    Πολύ καλό το δημοσίευμά σου, μπράβο!

    Πιστεύω ότι όλοι όσοι το διαβάσαμε μπήκαμε στη διαδικασία να σκεφτούμε κάτι παραπάνω σχετικά με όσα ακούμε...



    Η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα τραγούδια ακολουθούν την πεπατημένη κι αυτός είναι κατά τη γνώμη μου ο λόγος που πολλά μοιάζουν μεταξύ τους.

    Όλοι σχεδόν ζητάνε εύπεπτους κι απλούς στίχους (για να τους καταλαβαίνει κι ένα δεκάχρονο παιδάκι όπως λες) αλλά στην τελική το αποτέλεσμα μετράει κατά τη γνώμη μου πάντα.

    Τα παλιά υπέροχα και διαχρονικά τραγούδια αγάπης γράφτηκαν από απλούς ανθρώπους με απλά λόγια που ύμνησαν τον έρωτα, το χωρισμό, την εγκατάλειψη, τη μοναξιά, ότι νιώθει κάποιος που βιώνει αυτά τα συναισθήματα.

    Σήμερα μάταια ψάχνω να βρω κάποια αντάξιά τους...
    #11350   /   18.01.2008, 04:59
    Εχεις δίκιο σε πολύ μεγάλο βαθμό για όσα γράφεις...στο πως αντιμετωπίζουμε την αγάπη και τον έρωτα, εγωκεντρικά...αν και ο έρωτας πάντα κρύβει και κάποιον εγωκεντρισμό μέσα του....Πάντα, παρ'όλα αυτά ακόμα και τα ποιό εγωκεντρικά πράγματα, μπορούν να γίνουν αφορμή για "έξοδο", προς τον άλλο...

    Αυτό που σκέφτομαι τον τελευταίο καιρό είναι πώς σε πολλά παλιά, δημοτικά, ρεμπέτικα κτλ τραγούδια, ο στίχος εξέφραζε τον πόνο για το άλλο πρόσωπο χωρίς ναρκισσιστικές εμμονές και αυτοηδονισμό, αλλά με πραγματικό σπάραγμα καρδιάς. Πώς τραγουδούσαν για την αγαπημένη, ακόμα και αν εκείνη τους "απέρριπτε", πώς δεν φοβούνταν να ομολογήσουν την καρδιά τους, να πούν: ναι σε θέλω, σ'αγαπώ κι εσύ ας με περιφρονείς, κι εσύ ας μη με θέλεις". Ανθρωποι τις περισσότερες φορές αγράμματοι και περιθωριακοί, που τα λόγια τους όμως τόσο συγκινητικά καθαρά και όμορφα και τόσο μα τόσο ποιητικά.....



    "Ξύπνα μικρό μου κι άκουσε, κάποιο μινόρε της αυγής

    για 'σένανε είναι γραμμένο από το κλάμα κάποιας ψυχής

    Το παραθύρι σου άνοιξε, ρίξε μου μια γλυκειά ματιά

    κι ας σβήσω πια τότε μικρό μου, μπροστά στην πόρτα σου, σε μια γωνιά"



    Αλήθεια, σήμερα έχουμε το θάρρος να εκφραστούμε έτσι? Και με τα τραγούδια αλλά προπαντώς με τις λέξεις και τις εκφράσεις μας μέσα στην καθημερινότητα?



    {Ε ας μην παραπονιόμαστε γυναίκες-άντρες που είμαστε μόνοι!!!! ¨)}


    #11351   /   18.01.2008, 05:18
    και συμπληρώνοντας, ποιές συνθήκες ζωής μπορούσαν να εμπνεύσουν κάποιον να τραγουδήσει:



    "Ξύπνα αστέρι τ'ουρανού, του ήλιου θυγατέρα

    Κρουσταλοβραχιονάτη μου

    του ήλιου θυγατέρα



    Πρόβαλλε στο παράθυρο να γίνει η νύχτα μέρα

    Κρουσταλοβραχιονάτη μου

    να γίνει η νύχτα μέρα



    Να ιδεί ο ήλιος κι άλλο φως, άσπρο μου περιστέρι

    Κρουσταλοβραχιονάτη μου

    άσπρο μου περιστέρι

    Κρουσταλοβραχιονάτη μου

    με το χιονάτο χέρι"



    Ποιός ήταν αυτός που "ήξερε" την λέξη και τη φράση "Κρουσταλοβραχιονάτη, με το χιονάτο χέρι"?



    [λέτε να τέλειωσαν οι Κρουσταλοβραχιονάτες? ¨)]

    #14051   /   28.05.2008, 13:03   /   Αναφορά
    Ένα τραγούδι αγάπης που δεν έχει το στοιχείο της αμοιβαιοτητας δε σημαίνει αποκλειστικά ότι είναι ύμνος στον εγωϊσμό.Μερικά τραγούδια δείχνουν μόνο τη μια πλευρά γιατί καθένας μπορεί να είναι σίγουρος μόνο για τα δικά του συναισθήματα κι όχι για τον άλλο.
    #14072   /   29.05.2008, 01:23
    Μα δεν ισχυρίστηκε κανείς κάτι τέτοιο... εδώ είπαμε για το κατά πόσο τα τραγούδια αγάπης αναφέρονται στο άλλο πρόσωπο πραγματικά και όχι στον ναρκισσιστή εαυτό μας...δεν έχει να κάνει με την αμοιβαιότητα...