Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#190 / 15.06.2003, 02:17 / Αναφορά Εξαιρετική η δουλειά σου Ελένη.Πολλές και πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Θα είχε πραγματικά πολύ ενδιαφέρον να γνωρίζαμε πώς ήταν πραγματικά μια αρχαία μελωδία και τι αίσθηση θα μπορούσε να δημιουργήσει. Βρίσκω λοιπόν ευκαιρία από το άρθρο σου για να αναφέρω κάποιες προσπάθειες που έχουν γίνει κατά καιρούς για τον ανασχηματισμό των αρχαίων μελωδιών, με βάση όσα στοιχεία διαθέτουμε γι' αυτές και πραγματικά είναι εντυπωσιακές: - τον 17ο αι. ο γερμανός Athanasius Kircher παρουσιάσε το έργο του "Musurgia Universalis". Σε αυτό επεχείρησε ανασχηματισμό της αρχαίας μελωδίας στους στίχους της πρώτης Πυθικής ωδής του Πινδάρου - στα τέλη 17ου - αρχές 18ου αι. ο Benedetto Marcello ανασχημάτισε αρχαία μελωδία για τον ομηρικό ύμνο στη Δήμητρα - κατά το 19ο αι. πολλοί επίσης ήταν εκείνοι οι συνθέτες που επεχείρησαν να μελοποιήσουν αρχαία ποίηση, όπως οι C.Hubert, H. Parry, Tertius Noble, Xavier Leroux, G.A. Macfarron, C. Wood και άλλοι - τον 20ο αι. πάλι σημειώθηκε ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον ανασχηματισμό αυτό των αρχαίων μελωδιών. Ενδεικτικά αναφέρω την ηχογράφηση από την εταιρία Parlophon του τραγουδιού του Σεικλου και του ύμνου προς τον Ήλιο του Μεσομήδη, από χορωδία καθώς και τους δίσκους με τίτλο "ancient and oriental music, by E. Wellesz" το 1957. Ενώ στην Ελλαδα αναφέρω ενδεικτικά τον Κωσταντίνο Αγαθόφρονα Νικολόπουλο, τον Ιωάννη Σακελλαρίδη, τον Γ. Πακτίκο, τον Θ. Πολυκράτη, τον Ι. Ρεμαντά και τον Κ. Ψάχο που έχουν μελοποιήσει κείμενα της αρχαίας ελληνικής ποίησης. Υπάρχει μάλιστα για όποιον ενδιαφέρεται ορισμένες δισκογραφικές δουλειές του Πέτρου Ταμπούρη, ο οποίος έχει ασχοληθεί για πολλά χρόνια και έχει προσφέρει σημαντικό έργο όχι μόνο στο είδος αυτό αλλά και στη βυζαντινή μουσική και στο παραδοσιακό τραγούδι. Λοιπόν θα πρότεινα τις δουλειές του : - "Μέλος αρχαίον - secular music of greek antiquity" - "Μέλος αρχαίον - sacred music of greek antiquity" στα οποία έχει ηχογραφήσει κάποιες από τις μελοποιήσεις ορισμένων ελλήνων συνθετών που προανέφερα. όπως του Νικολόπουλου και τουΣακελλαρίδη και πραγματικά αποτελούν ξεχωριστή δουλειά... Και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι η μουσική που έχει ηχογραφηθεί στις δουλειές αυτές του Ταμπούρη, έχει αποδοθεί από αρχαιοελληνικά όργανα, όπως αυτά έχουν ανασκευασθεί στις μέρες μας, όπως κίθαρι, πυκτίδα, πανδουρίδα, βάρβιτους, ρόπτρο, άσκαυλους και άλλα. |
#193 / 16.06.2003, 09:30 / Αναφορά Συγχαρητήρια για το άρθρο σου Elen, όπου παρουσιάζεις σφαιρικά το ρόλο της μουσικής στην Αρχαία Ελλάδα. Όπως πολύ σωστά αναφέρεις, πέρα από την ψυχαγωγία οι Έλληνες είχαν ανακαλύψει τη σημαντικότητα των μουσικών δομών στη διάπλαση των ηθών. Λαμβάνοντας λοιπόν αφορμή από το άρθρο σου, αναφέρω επιγραμματικά δύο στοιχεία. Η μουσική εκπαίδευση ήταν υποχρεωτική στην αρχαία Ελλάδα κι όποιος το αμελούσε τιμωρούταν με βαρύ πρόστιμο. Είχαν δε τόσο πολύ εμβαθύνει το ρόλο της μουσικής στην διάπλαση των ηθών, ώστε είχαν κατηγοριοποιήσει τα όργανα και τις μουσικές φόρμες, ανάλογα με τις ηλικίες. Για παράδειγμα το Επιγόνιο (όργανο που παιζόταν στα γόνατα, πρόγονος του ψαλτηρίου και του σημερινού κανόνα) απαγορευόταν αυστηρώς να παίζεται από τα παιδιά, διότι ο ήχος του θεωρούταν πολύ γλυκός και ηδυπαθής, με αποτέλεσμα να “διαφθείρει” τρόπον τινά τα παιδιά, μεταδίδοντάς τους μια πρόωρη μαλθακότητα. |
#11510 / 29.01.2008, 10:19 Στη σημερινή εποχή, μήπως όλοι μας παίζουμε το Επιγόνιο; Μήπως από μικρή ηλικία ακόμα, γινόμαστε βιρτουόζοι σ' αυτό; Το Επιγόνιο του σήμερα, είναι η τηλεόραση. Η τηλεόραση >, αλλά και τους μεγάλους. Πετάξτε την τηλεόραση απ' το δωμάτιο που κοιμάστε, απ' την κουζίνα που τρώτε, πα' το σαλόνι που κάθεστε και κυρίως, απ' το παιδικό δωμάτιο, πετάξτε την και απ' το σπίτι. Είναι συν τοις άλλοις, κύρια αιτία αποξένωσης των ανθρώπων, των διαζυγίων, διάδοσης της μόδας και πολλά άλλα που δεν είναι του παρόντος. Καλημέρα σε όλους και καλό "Επιγόνιο" !!! |
#11511 / 29.01.2008, 10:25 Στη σημερινή εποχή, μήπως όλοι μας παίζουμε το Επιγόνιο; Μήπως από μικρή ηλικία ακόμα, γινόμαστε βιρτουόζοι σ' αυτό; Το Επιγόνιο του σήμερα, είναι η τηλεόραση. Η τηλεόραση " “διαφθείρει” τρόπον τινά τα παιδιά, μεταδίδοντάς τους μια πρόωρη μαλθακότητα ", αλλά και τους μεγάλους. Πετάξτε την τηλεόραση απ' το δωμάτιο που κοιμάστε, απ' την κουζίνα που τρώτε, απ' το σαλόνι που κάθεστε και κυρίως, απ' το παιδικό δωμάτιο, πετάξτε την και απ' το σπίτι αν μπορέσετε. Είναι συν τοις άλλοις, κύρια αιτία αποξένωσης των ανθρώπων, των διαζυγίων, μέσο διάδοσης της μόδας και πολλών άλλων δεινών που δεν είναι του παρόντος. Καλημέρα σε όλους και καλό "Επιγόνιο" !!! (Όλοι μας κάνουμε λάθη στην HTML, μήπως και γι 'αυτό φταίει η τηλεόραση;) |
#194 / 17.06.2003, 09:47 / Αναφορά gate, yiannisyiannis, σας ευχαριστώ πολύ για τα θετικά σχόλια! :-) Πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες που μας δίνεις Νεκταρία για τις δουλειές ανάπλασης αρχαίων μελωδιών που έχουν γίνει, πραγματικά πολύ σπουδαίες πληροφορίες, όπως και οι δισκογραφικές δουλειές Ελλήνων συνθετών που αναφέρεις!!! Ωραία η ιδέα σας να δημοσιευτεί ένα τετοιο δείγμα, ως συνοδευτικό του κειμένου! Έτσι μπορούμε να καταλαβουμε ακριβώς και τί σημαίνει αρχαία ελληνική μελωδία! :-) Έχει ενδιαφέρον νομίζω να ασχοληθούμε και να μάθουμε ο, τι μπορούμε για τη μουσική των αρχαίων Ελλήνων, αφού όπως και τα υπόλοιπα δημιουργήματά τους, θα περιέχει το "μετρο", το περίφημο, και αρκετη σοφία, καθώς και αυτή την αισθηση της αρμονίας (κατά τον Πυθαγόρα) :-) yianni, δεν το ήξερα αυτό που γράφεις για το ότι για κάθε ηλικία υπήρχαν και διαφορετικά μουσικά όργανα προς εκμάθηση, λόγω του τα ηχοχρώματα που παρήγαγαν κάποια απ'αυτά θεωρούνταν ότι θα μπορούσαν να "διαφθείρουν" ήθη σε μικρές ηλικίες! :-) Πολύ ενδιαφέρον, αλλά λίγο συντηρητικό μου φαίνεται... Βέβαια, κάτι θα ήξεραν οι "αρχαίοι ημών πρόγονοι"! ;-) |
#5814 / 06.10.2006, 16:45 / Αναφορά Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Θα ήθελα να πω ότι υπαρχουν ηχογραφημένα μερικά "αρχαία" κομμάτια στον δίσκο-βιβλίο του Λάκη Xαλκιά για την "ιστορία της Eλληνικής Mουσικής". |
#5815 / 06.10.2006, 17:28 Πολύ σωστά Ξένια. Συγκεκριμένα ο ολοκληρομένος τίτλος του έργου του Λάκη Χαλκιά είναι ¨2500 Χρόνια Ελληνική Μουσική¨. Στην ενότητα με την αρχαία ελληνική μουσική περιέχονται ο ένας δελφικός ύμνος στον Απόλλωνα, οι δυο ύμνοι του Μεσομίδη (στον ήλιο, στη Μούσα), το χορικό από τον Ορέστη του Ευριπίδη, Ο Επιτάφιος του Σεικίλου, και ο ύμνος στη Νέμεση. |
#5818 / 07.10.2006, 00:02 / Αναφορά Πάνω σε ένα θέμα στο οποίο δεν είχα καμμία απολύτως γνώση, μου έδωσες κάποιες πολύ σημαντικές πληροφορίες! Ευχαριστώ πολύ! Πολύ ωραία η δημοσίευσή σου! |
#5840 / 09.10.2006, 23:10 / Αναφορά Μπράβο σου Ελένη... |
#29227 / 17.07.2015, 11:02 / Αναφορά Διάβασα το πολύ ενδιαφέρον άρθρο για την μουσική στην Ελληνική αρχαιότητα . Είναι ανάγκη να κατανοήσουμε ότι και η μουσική εδώ γεννήθηκε. Οι διεθνείς μουσικοί όροι, μουσική, μελωδία, αρμονία , ρυθμός κ.λ.π. είναι ελληνικές λέξεις! Εδώ και λίγα χρόνια οι ασχολούμενοι με το θέμα καταλήγουν ότι η συνέχεια της μουσικής των προγόνων είναι η πλουσιότατη μουσική μας παράδοση. Υποστηρίζεται ότι όπως τα ομηρικά έπη, μέχρι να καταγραφούν, μεταφέρονταν από στόμα σε στόμα έτσι και η μουσική έφτασε ως σήμερα από αυτί σε αυτί! Σήμερα οι οργανοπαίχτες μεταδίδουν την τέχνη τους σε νεωτέρους μουσικούς μαθητές κ.ο.κ. Η μουσική μας παράδοση έχει πάνω από 630 ρυθμούς(!) όταν τα λάτιν π.χ. είναι 5 ρυθμοί ,οι άλλοι Ευρωπαίοι έχουν 3 'η 4 κ.λ.π. Η διαφορά είναι αστρονομική. Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου , σε μια τελετή έναρξης αγώνων στίβου, παρουσίασε, στο καλλιμάρμαρο , χορευτικά με αρχαίες χλαμύδες υπό τους ήχους ποντιακής και κρητικής λύρας σε γνωστούς σκοπούς με καταπληκτικό αποτέλεσμα! Οι δραστηριότητες των προγόνων αφήνουν έκπληκτη την ανθρωπότητα, σε επιστήμη σε τέχνη σε φιλοσοφία σε αρχιτεκτονική, δεν μπορεί και η μουσική παρά να είναι το ίδιο ενδιαφέρουσα και υψηλού επιπέδου. Η δημοτική μας παράδοση περιέχει αριστουργήματα που δεν γνωρίζουμε τον δημιουργό. Αυτή η μουσική δεν έχει καμία σχέση με κάποια ανούσια κατασκευάσματα που απέδωσαν κατά καιρούς κάποιοι από Λονδίνο ,Γερμανία ως Αρχαία Ελληνική μουσική. Άλλωστε οι 630 ρυθμοί δεν είναι δυνατόν να έρχονται από το πουθενά |