Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#221 / 17.07.2003, 13:20 / Αναφορά Επιτέλους και κάτι ευχάριστο. Είναι απίστευτη η εκμετάλλευση στην οποία υποβάλλουν τους ανθρώπους της τέχνης οι μεγάλες εταιρίες. Και δεν είναι μόνο στο οικονομικό. Είναι και πάνω στην ίδια τους την τέχνη, πάνω στην ελευθερία επιλογής τους όσον αφορά το έργο τους (συναυλίες, διαφημίσεις κτλ) Θυμάμαι χαρακτηριστικά τον Στέλιο τον Καζατζίδη που έλεγε ότι από κάθε δίσκο δικό του που πουλιέται (μιλάμε για μέσα δεκαετίας '90) παίρνει μόνο 0,5 δρχ! Επίσης είναι και αρκετός κόσμος (μουσικοί, συνθέτες, ενορχηστρωτές κλ) που μένουν εντελώς στην αφάνεια και πραγματικά δεν τους υπολογίζει κανείς. Αν λοιπόν δεν είσαι κάτι σαν Βίσση, Τσαλίκη, Καρβέλα και Νταλάρα να μπορείς να έχεις τόση φήμη όση να σου επιτρέπει να θέτεις εσύ τους όρους και όχι να σου τους θέτουν, πραγματικά θησαυρίζεις. ΑΝ όμως τύχει να είσαι κανένας απλός συνθέτης, ή κανένας ανερχόμενος τραγουδιστής, τότε είσαι όμηρος της κάθε εταιρίας. |
Administrator
|
#222 / 17.07.2003, 14:50 Η Ελευθεροτυπία συνεχίζει σήμερα την αναφορά της στο θέμα με το ακόλουθο άρθρο: Οταν ενάμιση χρόνο πριν, ενώπιον των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού του υπουργείου Εμπορίου, ξεκινούσε η συζήτηση της καταγγελίας έξι συνθετών κατά της Ανώνυμης Εταιρείας Πνευματικής Ιδιοκτησίας, πολλοί ήταν εκείνοι που μιλούσαν για μια «χούφτα» ανθρώπων που υποκινούνται από «ύποπτα κέντρα». Τελικά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν είδε «ύποπτα κέντρα», αντίθετα διαπίστωσε την παραβατική συμπεριφορά της περιώνυμης κερδοσκοπικής ΑΕΠΙ. Γι' αυτό και η απόφαση δικαίωσε τις καταγγελίες των Σταύρου Ξαρχάκου, Νίκου Κυπουργού, Παναγιώτη Καλατζόπουλου, Θάνου Μικρούτσικου, Νίκου Μαμαγκάκη, Γιώργου Κουμεντάκη αλλά και της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών. Μπορεί λοιπόν η υπόθεση της καταγγελίας ενάντια στην ΑΕΠΙ να δίχασε τους δημιουργούς, η απόφαση της Επιτροπής, ελπίζουμε, να τους ενώσει καθώς όλοι θα ωφεληθούν από τις νέες πια συμβάσεις αλλά και τις διαφανείς διαδικασίες που πρέπει να ισχύσουν στη διαχείριση των δικαιωμάτων από την ΑΕΠΙ. Η απόφαση είναι άμεσα εκτελεστή. Ακόμη κι αν η ΑΕΠΙ αποφασίσει να την εφεσιβάλει στο διοικητικό εφετείο, πρέπει να συμμορφωθεί. Σήμερα θα συνεδριάσει το διοικητικό της συμβούλιο και ενδεχομένως θα σχολιάσει τη δυσμενή γι' αυτήν απόφαση. Το σημαντικότερο συμπέρασμα που εξάγεται μετά την απόφαση-καταπέλτης είναι ότι το ελληνικό κράτος αναγνώρισε το δικαίωμα των δημιουργών (συνθετών, στιχουργών κ.ά.) να επιλέγουν οι ίδιοι ποια δικαιώματά τους θέλουν να αναθέσουν στην ΑΕΠΙ και ποια όχι. Εδωσε, δηλαδή, η Επιτροπή, τη χαμένη εδώ και 70 χρόνια (από το 1930 που ιδρύθηκε η ΑΕΠΙ) ελευθερία στο δημιουργό, καταγγέλλοντας την «αδικαιολόγητη άρνησή της, να δεχθεί τη μερική ανάθεση». Η στάση της ήταν ή όλα ή τίποτα. Ενα δεύτερο σημείο στο οποίο πρέπει να σταθούμε είναι η μείωση της προμήθειας όσον αφορά τα μηχανικά δικαιώματα. Η απόφαση ορίζει ανώτατο όριο το 15% επί των εισπράξεων. Να θυμίσουμε απλώς ότι όταν κατατέθηκε η καταγγελία το 1996, η προμήθεια της ΑΕΠΙ για τα μηχανικά ήταν 25%. Οταν άρχισε η συζήτηση το ποσοστό έπεσε στο 21% και εσχάτως έγινε 18,5%. Αντίθετα η προμήθειά της, όσον αφορά τα εκτελεστικά δικαιώματα, δεν αλλάζει. Η επιτροπή έκρινε ότι οι «αποκλίσεις των ποσοστών έναντι εκείνων των αλλοδαπών εισπρακτικών οργανισμών, δεν είναι τέτοιας έκτασης, ώστε να προκύπτει ανεπιφύλακτα καταχρηστική συμπεριφορά». Ετσι παρά το γεγονός ότι η ΑΕΠΙ εισπράττει το 37,5% επί των εσόδων για τα εκτελεστικά (όταν το αντίστοιχο ποσοστό έξω είναι 25%) δεν στοιχειοθετείται παράβαση. Ικανοποίηση και σκεπτικισμός *«Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την απόφαση γιατί δικαιώνει πλήρως μία προσπάθεια που ξεκίνησε από το 1996 για την αντιμετώπιση της αλλαζονικής και καταχρηστικής συμπεριφοράς της ΑΕΠΙ απέναντι στους δημιουργούς» τονίζει ο δικηγόρος Γεώργιος-Ανδρέας Ζάννος. «Ολο αυτό το χρονικό διάστημα οι καταγγέλλοντες συνθέτες αντιμετώπισαν την αμφισβήτηση και την αποδοκιμασία όχι μόνον από την ίδια την ΑΕΠΙ αλλά και από συναδέλφους τους. Το τελικό όμως αποτέλεσμα όχι μόνον τους δικαιώνει, αφού η απόφαση έκανε δεκτά τα σημαντικότερα θέματα της καταγγελίας, αλλά θα λειτουργήσει και προς όφελος όλων των δημιουργών». «Η επιβολή του προστίμου» (σ.σ.: 500.000 ευρώ), επισημαίνει ο κ. Ζάννος, «αποτελεί και μία προειδοποίηση για την ΑΕΠΙ ότι δεν μπορεί να λειτουργεί ανεξέλεγκτα ούτε να αγνοεί τις υποχρεώσεις που έχει ως διαχειριστής των δικαιωμάτων των δημιουργών. Ελπίζω η απόφαση αυτή να συμβάλει στο να αλλάξει στάση η ΑΕΠΙ και να επιδιώκει πλέον να λύνει τα προβλήματα που δημιουργούνται με τους δημιουργούς συναινετικά ώστε να μη χρειαστεί στο μέλλον κανένας δημιουργός να προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού». *Ευχάριστη είδηση, όχι μόνο για όσους υπέγραψαν την καταγγελία κατά της ΑΕΠΙ, αλλά για όλους τους δημιουργούς, είναι και για το συνθέτη Γιώργο Κουρουπό, η απόφαση. Ως μέλος της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών, ο κ. Κουρουπός στέκεται στις δεσμεύσεις περί διαφάνειας, στη μείωση των ποσοστών, ενώ προτείνει την εξισορρόπηση ανάμεσα στα υπερκέρδη και στην έρευνα της μουσικής που τόσο λείπει από τη χώρα μας. Εχοντας την εμπειρία της γαλλικής εταιρείας SACEM, της οποίας είναι μέλος, που αφενός εισπράττει από παντού και με μεγαλύτερη ακρίβεια τα ποσά των δικαιωμάτων των δημιουργών, αφετέρου πριμοδοτεί την έρευνα στη μουσική ακόμη και την πρώτη εκτέλεση έντεχνου έργου, ο συνθέτης προτείνει το Σωματείο Ελλήνων Μουσουργών ως το φορέα που μπορεί να δουλέψει προς αυτή την κατεύθυνση, έστω και συμβουλευτικά. «Η SACEM αναδιανέμει τα κεφάλαιά της υπέρ των δημιουργών που ασχολούνται με τη μη εμπορική μουσική, π.χ. την έντεχνη, παραγγέλνει νέα έργα και απονέμει βραβεία εγνωσμένου κύρους», εξηγεί ο κ. Κουρουπός. «Πρέπει και στην Ελλάδα ένα μέρος από τα υπερκέρδη που εισπράττονται να διατεθεί για την ανάπτυξη της μουσικής σκέψης» καταλήγει. *«Το επόμενο 6μηνο που περίπου 8.000 δημιουργοί και κυρίως οι μη προβεβλημένοι θα περιμένουν την αμοιβή τους από τα πνευματικά δικαιώματα για να ζήσουν, θα εισπράξουν χάρη σ' αυτή την απόφαση ένα πολύ μικρότερο ποσοστό», υποστηρίζει ο Διονύσης Τσακνής. «Κι αυτό γιατί το πρόστιμο των 170 εκατομμυρίων δραχμών θα το πληρώσει η συντριπτική πλειοψηφία των δημιουργών. Ευχαριστούμε λοιπόν που καλούμαστε να πληρώσουμε αυτό το πρόστιμο εν ονόματι κάποιων σκοτεινών διεκδικήσεων. Η απόφαση, δυστυχώς, δεν λειτουργεί υπέρ των πνευματικών δικαιωμάτων αλλά υπέρ των πολυεθνικών δισκογραφικών εταιρειών». *«Η απόφαση αυτή πλην των φραγμών που έθεσε στην ΑΕΠΙ κατέδειξε την επείγουσα ανάγκη εκ μέρους των δημιουργών μουσικών έργων αναχάραξης της πορείας της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων τους» υπογραμμίζει η Ελλη Ρούσσου, νομική σύμβουλος οργανισμών καλλιτεχνών. «Δεν είναι δυνατόν στην Ελλάδα του 21ου αιώνα να μην έχει καταφέρει η πλειονότητα των συνθετών και στιχουργών να αναπτύξει την αυτοδιαχείριση οργανώνοντας έναν δικό τους μη κερδοσκοπικό οργανισμό συλλογικής διαχείρισης και να αφήνουν τα δικαιώματά τους στο ελεύθερο πεδίο διαχειριστικής δράσης, εκμετάλλευσης και πλουτισμού μιας ιδωτικής κερδοσκοπικής επιχείρησης όπως είναι η ΑΕΠΙ». ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 17/07/2003 |
#4260 / 21.03.2006, 19:41 πως να αντισταθειτε στην ΑΕΠΙ ? πληροφορίες στο
|
#4285 / 28.03.2006, 17:57 ΟΛΑ ΣΤΟ http://www.123456789net.tk/ |