Η τέχνη του τρόπου με τον οποίο θα χρησιμοποιήσει ένας πιανίστας τις συγχορδίες ενός κομματιού στην Jazz είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό.
Δίνει στον ακροατή την δυνατότητα να καταλάβει και να απολαύσει τις αρμονικές δυνατότητες που έχει ένα όργανο όπως το πιάνο και να θαυμάσει παράλληλα την ενορχηστρωτική ικανότητα του εκτελεστή.
Θα προσπαθήσω να αναλύσω όσο πιο απλά γίνεται ένα πολύ σημαντικό «piano voicing» που αφορά κυρίως την συνοδεία του αριστερού χεριού την ώρα που ο πιανίστας αυτοσχεδιάζει.
To παίξιμο αυτό συνηθίζεται όταν παίζουμε σε trio Jazz ή γενικότερα σε κάποιο μουσικό σύνολο πού υπάρχει συνοδεία από μπασίστα γιατί έτσι μπορούμε να αποφύγουμε την τονική της συγχορδίας (root). Tο voicing ονομάζεται left hand voicing rootless και το συναντάμε σε δυο θέσεις κυρίως την A position ξεκινώντας από την 3η νότα της συγχορδίας και την Β position ξεκινώντας από την 7η νότα.
Θα μάθουμε πως το εφαρμόζουμε σε ένα πολύ γνωστό αρμονικό progression II-V-I.
Θα ξεκινήσω με ένα σημαντικότατο πίνακα που θα απλουστεύσει και θα διευκολύνει την εκμάθηση του L.H.voicing σε όλες τις τονικότητες.
Η χρήση του συγκεκριμένου πίνακα είναι πολύ εύκολη.
1. Οπουδήποτε δούμε δίπλα σε ένα νούμερο την (b) σημαίνει ότι το διάστημα είναι μικρό δηλ.3b=διάστημα 3ης μικρής , 7b=διάστημα 7ης μικρής.
2. Οι νότες με το κόκκινο χρώμα είναι οι νότες οδηγοί(guidetones)είναι οι σημαντικότερες νότες της συγχορδίας και δεν μπορούμε ποτέ να τις παραλείψουμε γιατί προσδιορίζουν το είδος της συγχορδίας(major-minor-dominantetc.)
3. Οι θέσεις που μπορούμε να παίξουμε το συγκεκριμένο voicing είναι δύο Α position(3-7-3) , B position(7-3-7) και διευκρινίζονται με την φορά πού έχουν τα δυο τόξα.
4. Η συγχορδία half diminished είναι η μόνη συγχορδία που μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε σε όλες τις αναστροφές και χρησιμοποιείται ως II όταν το II-V-I λύνεται σεminorchord πχDm7(b5) -G7-Cm7.
5. Οι εναλλακτικές εκδοχές πχ στηνdominant 5ή6(13)είναι στην διάθεση του πιανίστα και εξαρτάται από το στυλ του από την μελωδική γραμμή η τις κλίμακες πού θα χρησιμοποιήσει στον αυτοσχεδιασμό του.
6. Επίσης μπορεί να αλλοιώσει το 5ή το 9 πχ 5#(13b),5b(11#) 9#,9b στην συγχορδία της 5ης (dominantchord)πάντα σε σχέση με την αρμονία πού θα χρησιμοποιήσει.
Practice tips:
Γνωρίζοντας τώρα θεωρητικά καλά την συγκεκριμένη τεχνική σας παραθέτω 4 εικόνες για να μπορέσετε να την αποκτήσετε στα χέρια σας.
1. Στην αρχή μελετήστε με το δεξί χέρι το voicing έχοντας στο αριστερό την τονική της συγχορδίας για να ακούσετε καλά όλη την αρμονική δομή.
2. Μετά μελετήστε το voicing στο αριστερό χέρι (παραλείποντας βέβαια την τονική)
3. Μελετήστε αργά μεθοδικά και με υπομονή. Ταvoicing χρειάζονται χρόνο για να τα αφομειώσουμε στο παίξιμό μας, μην κάνετε όλες τις τονικότητες μαζί ούτε όλες τις position. Ξεκινήστε από την Αposition σε major και προχωρήστε όταν είσαστε σίγουροι ότι σας βγαίνουν αβίαστα στο παίξιμό σας στην B position.
4. Βρείτε τοvolume 3play-a-long τουJameyAebershold και μελετήστε μαζί του.
5. Εφαρμόστε τοvoicing σε απλάJazzstandards η σε κύκλουςJazzblues.
6. Ακούστε μεγάλους πιανίστες τηςJazz (Red Garland, Wynton Kelly, Bill Evans) που χρησιμοποιούν στο αριστερό τους χέρι το συγκεκριμένο voicing.
7. Aπολαύστε την μελέτη σας και την ομορφιά πού σας δίνει το νέο σας άκουσμα
Σας εύχομαι να ευχαριστηθείτε τη μελέτη σας. Εάν έχετε οποιαδήποτε απορία μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζι μου στο Jazzteaching@gmail.com για να σας βοηθήσω.
Εάν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο, επισκεφθείτε το Jazzteaching.gr και παρακολουθήστε και άλλα μαθήματα.
Χρήστος Μαστρογιαννίδης
Jazz piano teacher
Kunst Univercitat Graz Austria
Berklee College of Music USA
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#27048 / 03.04.2013, 02:16 / Αναφορά diafwtistiko! |
#27604 / 16.07.2013, 23:23 / Αναφορά Eυχαριστω για την δημοσιευση χαιρομαι που μεχρι τωρα εχουν δειξει τοσα μελη τον ενδιαφερον τους ευχομαι να βοηθησα καποιους να κανουν μια καλη εισαγωγη στο left hand voicing και να αντιληφθουν την σημαντικοτητα του piano voicing στην jazz.Χρηστος Μαστρογιαννιδης www.jazzteaching.gr. |