H λεπτή γραμμή μεταξύ αγάπης και σφοδρής επιθυμίας...
Το «Come On Eileen» περιλαμβάνεται στο δίσκο των Dexys Midnight Runners «Too-Rye-Ay», που κυκλοφόρησε το 1982.
Οι Dexys Midnight Runners σχηματίστηκαν στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας το 1978 από τον Kevin Rowland και τον Kevin “Al” Archer, οι οποίοι εμπνεύστηκαν το όνομα αυτό από την αμφεταμίνη Dexedrine, η οποία είναι κοινώς γνωστή ως Dexys (αντίθετα προς τη δημοφιλή πεποίθηση, το όνομα του συγκροτήματος δεν έχει απόστροφο). Το ίδιο το συγκρότημα κρατούσε αποστάσεις από την κατανάλωση ποτών και ναρκωτικών, λέγοντας πως τίποτα δεν πρέπει να παρεμποδίζει την αφοσίωσή του στη μουσική.
Μετά τον πρώτο τους δίσκο («Searching For The Young Soul Rebels», 1980), ο Kevin “Al” Archer αποχώρησε από το συγκρότημα και σχημάτισε τους Blue Ox Babes, με την κοπέλα του, Yasmin Saleh, και τον κιμπορντίστα των Dexys Midnight Runners, Andy Leek. Ο Archer ηχογράφησε ένα demo με τρία τραγούδια, συμπεριλαμβανομένου και ενός τραγουδιού με τίτλο «What Does Anybody Ever Think About», όπου συμμετείχε και η βιολίστρια Helen O’ Hara. Αυτό το demo το δάνεισε στον Kevin Rowland και φαίνεται πως αποτέλεσε για κείνον μεγάλη πηγή έμπνευσης.
Ο Rowland μιμήθηκε το στυλ των Blue Ox Babes προσθέτοντας βιολιά στα τραγούδια των Dexys Midnight Runners και μεταπηδώντας σε έναν περισσότερο ιρλανδικό λαϊκό ήχο. Το συγκρότημα υιοθέτησε επίσης μία πιο κουρελιασμένη εμφάνιση, με σκισμένα ρούχα και αχτένιστα μαλλιά. Επίσης, ο Rowland όχι μόνο μιμήθηκε τον ήχο αλλά πήρε και την ίδια βιολίστρια, την Helen O’ Hara. Τέλος, από το στήσιμο του «What Does Anybody Ever Think About» έφτιαξε το «Come On Eileen». Ο Archer δεν εντυπωσιάστηκε που ο Rowland έκλεψε το ύφος του «What Does Anybody Ever Think About It», ούτε που στο άλμπουμ «Too-Rye-Ay» μιμήθηκε το στυλ και τον ήχο των Blue Ox Babes. Αργότερα ο Rowland παραδέχθηκε ότι ο ήχος του «Too-Rye-Ay» πράγματι προήλθε από τον Archer και γι’ αυτό του έδωσε μερίδιο από τα πνευματικά δικαιώματα του δίσκου.
Οι όχι και τόσο βαθυστόχαστοι στίχοι του «Come On Eileen» περιγράφουν τη λεπτή γραμμή μεταξύ της αγάπης και της σφοδρής επιθυμίας, με τον τραγουδιστή να γνωρίζει μία κοπέλα πολύ καιρό αλλά να θέλει να γίνουν εραστές και όχι να παραμείνουν φίλοι. Το τραγούδι περιγράφει επίσης πως τίποτα δεν αλλάζει για τους ανθρώπους που ζουν στην ίδια πόλη και πως οι ίδιοι οι κάτοικοι έχουν παραιτηθεί από κάθε προσπάθεια. Όμως αυτός (ο τραγουδιστής) υπόσχεται στην Eileen ότι αν είναι μαζί, τα πράγματα θ’ αλλάξουν και το μέλλον θα είναι πραγματικά συναρπαστικό και για τους δύο, γιατί και οι δύο είναι πάρα πολύ νέοι και έξυπνοι. Το ελλοχεύον θέμα του τραγουδιού είναι ότι η Eileen μεγαλώνει και γίνεται μία θαυμάσια γυναίκα και ο τραγουδιστής τη βρίσκει πραγματικά ελκυστική, με τον ίδιο να λέει ότι κάνει βρώμικες σκέψεις γι’ αυτήν.
Ο Kevin Rowland είπε σε μία συνέντευξή του ότι το τραγούδι αυτό το έγραψε για μία κοπέλα, που λεγόταν Eileen, με την οποία μεγάλωσε μαζί και η σχέση τους έλαβε ρομαντικές διαστάσεις όταν έγιναν 13 χρονών. Εντούτοις σε μία άλλη συνέντευξη είπε ότι ουδέποτε υπήρξε κάποια Eileen και ότι απλά του άρεσε το όνομα κι ήθελε να το βάλει σε κάποιο τραγούδι.
Ως δημιουργοί του τραγουδιού αναφέρονται οι Kevin Rowland, Jimmy Paterson και Billy Adams (όλοι μέλη των Dexys Midnight Runners).
Το τραγούδι αρχίζει με ένα κέλτικου στυλ βιολί που παίζει πάνω σ’ ένα drum beat, με το μπάσο και το πιάνο να το συνοδεύουν. Η εκτέλεση που κυκλοφόρησε σε maxi single έχει μία επιπρόσθετη εισαγωγή ενός κέλτικου βιολιού, που παίζει το παραδοσιακό Ιρλανδικό τραγούδι «Believe Me, If All Those Endearing Your Charms», τους στίχους του οποίου έγραψε ο ποιητής Thomas Moore.
Ο πρώτος στίχος του «Come On Eileen» κάνει αναφορά στον Johnnie Ray. Ο Johnnie Ray (1927-1990) ήταν Αμερικανός τραγουδοποιός και πιανίστας, ιδιαίτερα δημοφιλής τη δεκαετία του 1950, ο οποίος θεωρείται από τους κριτικούς ως προάγγελος του Rock and roll λόγω της επηρεασμένης από την Jazz και Blues μουσικής του αλλά και λόγω της σκηνικής του παρουσίας.
Ο στίχος «Toora Loora Toora Loo-Rye-Aye» παραπέμπει σε παλιό ιρλανδικό τραγούδι με τίτλο «Toora Loora Loora» αλλά και σε τραγουδάκι ιρλανδικού νανουρίσματος που πάει «Too-Rah-Loo-Rah-Loo-Ral».
Είναι λίγο δύσκολο για τον ακροατή να καταλάβει τους στίχους του τραγουδιού, κυρίως επειδή οι δεύτερες φωνές συχνά καλύπτουν τα λόγια του βασικού τραγουδιστή. Μερικές φορές αυτές οι δεύτερες φωνές επαναλαμβάνουν μέρη του κουπλέ και άλλες φορές προσθέτουν λέξεις. Επιπλέον, μερικές λέξεις μόλις που ακούγονται ενώ άλλες στη μέση των στίχων τεντώνονται, δίνοντας την εντύπωση είτε ότι είναι η τελευταία λέξη του στίχου είτε η αρχή του επόμενου, ενώ στην πραγματικότητα είναι στη μέση. Αυτή η φωνητική δομή δίνει στο τραγούδι τον χαρακτηριστικό του ήχο αλλά και προσφέρει διασκέδαση για τις παρέες που το τραγουδάνε όλοι μαζί καθώς δεν χρειάζεται να γνωρίζει κανείς τους στίχους παρά μόνο να… πετάει περιστασιακά τις φράσεις «Come On Eileen», «Toora Loora Toora Loo-Rye-Aye» και όποιες άλλες λέξεις ξεχωρίζει.
Το ρεφρέν φαίνεται να έχει κάποια επιρροή από το «A Man Like Me» των Jimmy James and the Vagabonds, που κυκλοφόρησε το 1972.
Η γέφυρα του τραγουδιού περιλαμβάνει μία αυτοσχεδιασμένη αντι-μελωδία, η οποία αρχίζει σε αργό ρυθμό και γίνεται όλο και πιο γρήγορη καταλήγοντας σε μία επιταχυμένη φωνητική υποστήριξη. Η ακολουθία των συγχορδιών της γέφυρας είναι η ίδια με αυτή των κουπλέ αλλά τοποθετημένες ένα τόνο ψηλότερα. Καθ’ όλη τη διάρκεια του τραγουδιού, υπάρχουν διάφορες αλλαγές: η εισαγωγή παίζεται σε Φα ματζόρε, τα κουπλέ σε Ντο ματζόρε και το ρεφρέν κι η γέφυρα σε Ρε ματζόρε.
Την παραγωγή του «Come On Eileen» ανέλαβαν οι Clive Langer και Alan Winstanley, γνωστοί από τη συνεργασία τους με τους Madness, τον Elvis Costello, τους A-ha κ.α. Οι μουσικοί που έπαιξαν στο τραγούδι ήταν οι: Kevin Rowland (φωνητικά), Billy Adams (μπάντζο και δεύτερη φωνή), Giorgio Kilkenny (μπάσο και δεύτερη φωνή), Seb Shelton (drums και δεύτερη φωνή), Mickey Billingham (πιάνο, ακορντεόν και δεύτερη φωνή), Helen O’ Hara (βιολί), Steve Brennan (βιολί), Roger MacDuff (βιολί), Jennifer Tobis (βιολί), Jimmy Paterson (τρομπόνι), Paul Speare (τενόρο σαξόφωνο) και Brian Maurice (άλτο σαξόφωνο).
Ο νέος ήχος του συγκροτήματος αποδείχθηκε εκπληκτικά εμπορικός, σε μία εποχή στην οποία κυριαρχούσαν τα synthesizers και οι νέες ρομαντικές ιδέες. Στις 7 Αυγούστου 1982, το «Come On Eileen» έριξε από την κορυφή των βρετανικών charts το «Fame» της Irene Cara και ανέβηκε στο Νο 1 της Μεγάλης Βρετανίας για 4 εβδομάδες, δηλαδή μέχρι τις 4 Σεπτεμβρίου οπότε και αντικαταστάθηκε από το «Eye Of The Tiger» των Survivor. Ήταν το δεύτερο Νο 1 των Dexys Midnight Runners στη Μεγάλη Βρετανία καθώς είχε προηγηθεί το «Geno» το 1980. Επίσης, αναδείχθηκε το single με τις περισσότερες πωλήσεις της χρονιάς (1982) πουλώντας πάνω από 1.200.000 αντίτυπα, ενώ συμπαρέσυρε στην επιτυχία και το άλμπουμ «Too-Rye-Ay».
Μετά τις συνεχείς προβολές του τραγουδιού από το MTV, το «Come On Eileen» έπειτα από 8 μήνες κατέκτησε και την κορυφή των Η.Π.Α. φέρνοντας στο συγκρότημα την παγκόσμια αναγνώριση που μόλις και μετά βίας είχε διαφανεί ένα χρόνο νωρίτερα. Στις 23 Απριλίου του 1983, το «Come On Eileen» έριξε από την κορυφή των αμερικάνικων charts το «Billie Jean» του Michael Jackson και ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α. για μία εβδομάδα. Στις 30 Απριλίου τη θέση του στην κορυφή πήρε το «Beat It», επίσης του Michael Jackson. Έτσι, μ’ αυτή την εμβόλιμη εβδομάδα, τα παλικάρια από την Αγγλία στέρησαν από το βασιλιά της Pop άλλη μία σημαντική διάκριση, να έχει δύο τραγούδια το ένα μετά το άλλο στο Νο 1 των Η.Π.Α. Τον επόμενο μήνα (Μάιο του 1983) οι Dexys Midnight Runners ξεκίνησαν περιοδεία στις Η.Π.Α. προκειμένου να κεφαλαιοποιήσουν την επιτυχία του «Come On Eileen» και του άλμπουμ «Too-Rye-Ay».
Το «Come On Eileen» έγινε επίσης Νο 1 στην Ιρλανδία, Βέλγιο, Ελβετία, Νέα Ζηλανδία, Νότια Αφρική και Αυστραλία, Νο 2 στον Καναδά, Νο 5 στη Γαλλία, Νο 6 στη Γερμανία, Νο 7 στην Ολλανδία και Νο 9 στην Αυστρία. Το 1983 κέρδισε το Brit Award στην κατηγορία Best British Single.
Poor old Johnny Ray
Sounded sad upon the radio, he moved a million hearts in mono.
Our mothers cried and sang along and who'd blame them.
Now you're grown, so grown, now I must say more than ever.
Go Toora Loora Toora Loo-Rye-Aye
and we can sing just like our fathers.
Come on Eileen,
I swear (well he means) At this moment you mean everything,
With you in that dress my thoughts I confess verge on dirty
Ah come on Eileen.
These people round here wear beaten down eyes
Sunk in smoke dried faces they're so resigned to what their fate is,
But not us, no not us we are far too young and clever.
Remember Toora Loora Toora Loo-Rye-Aye
Eileen I'll hum this tune forever.
Come on Eileen, I swear, well he means
Ah come on let's take off everything,
that pretty red dress Eileen (Tell him yes)
Ah come on let's, ah come on Eileen, please.
Το video clip του «Come On Eileen» γυρίστηκε στην οδό Book Drive στο Kennington του Λονδίνου. Το γωνιακό μαγαζί που φαίνεται στο βίντεο, είναι το Vi’s Stores (σήμερα Book Drive Mini Market) στη διασταύρωση της Brook Drive με την Hayles Street.
Οι αισθητικές λεπτομέρειες, με τα μέλη του συγκροτήματος να φορούν αμάνικα ρούχα και «εργατικού στυλ» τζιν φόρμες, δίνουν το στίγμα του γκρουπ. Το κορίτσι που υποδύεται την Eileen, τόσο στο βίντεο όσο και στο εξώφυλλο του single, είναι η Maire Fahey, αδελφή του όμορφου και ιδιόμορφου μέλους των Bananarama και των Shakespears Sister, Siobhan Fahey. Στην αρχή του βίντεο χρησιμοποιούνται λήψεις από το έτος 1954 με τον Johnnie Ray, τον τραγουδιστή στον οποίο αναφέρεται ο εναρκτήριος στίχος.
Σκηνοθέτης του βίντεο είναι ο Julien Temple, ο οποίος γύρισε και τα video-clips στα τραγούδια «I’m Your Baby Tonight» (Whitney Houston), «(Everything I Do) I Do It For You» (Bryan Adams), «Do You Really Want To Hurt Me?» (Culture Club), «Absolute Beginners» και «Blue Jean» (David Bowie), «See You» (Depeche Mode), «Come Undone» (Duran Duran), «Return To Innocence» (Enigma), «When I Think Of You» και «Alright» (Janet Jackson), «Magnetic Fields Part 2» (Jean Michel Jarre), «Breaking The Law» (Judas Priest), «Smooth Operator» (Sade), «Undercover Of The Night» (Rolling Stones), «Free Fallin’» (Tom Petty) και πολλά άλλα για τους ABC, Billy Idol, Gary Numan, Paul McCartney, Kinks κ.α.
Στις 21 Ιανουαρίου 1997 η βρετανική εφημερίδα Daily Mail σε ένα άρθρο της που αναφερόταν στο «Come On Eileen», υπονόησε ότι το τραγούδι γράφτηκε στην πραγματικότητα από τον Kevin Archer. Την 1ηΦεβρουαρίου της ίδιας χρονιάς, η βρετανική μουσική εφημερίδα Melody Maker δημοσίευσε μία δήλωση του Kevin Rowland, όπου διευκρίνισε ότι ήταν ο ήχος του άλμπουμ και όχι κάποιο συγκεκριμένο τραγούδι που εμπνεύστηκε από τον Kevin Archer.
Στις 4 Οκτωβρίου 2003, ένα τετραμελές σχήμα των Dexys Midnight Runners, με τους Kevin Rowland, Pete Williams, Mick Talbot και Neil Hubbard, έπαιξε στο Baltic Centre του Newcastle μία unplugged ύφους εκτέλεση του «Come On Eileen».
Στις 26 Μαΐου 2004, ο Kevin Rowland έκανε μία εμφάνιση-έκπληξη σε μία παράσταση του Σουηδού μουσικού Anders Wendin (γνωστού και ως Moneybrother), στο κλαμπ Debaser στη Στοκχόλμη, όπου και ερμήνευσε μεταξύ άλλων και το «Come On Eileen».
Άλλες εκτελέσεις
Το τραγούδι ερμήνευσαν επίσης οι Guster (σε συναυλίες τους), City On Film (επίσης σε συναυλίες), Jimmy Fallon, Andy Leek (ο πρώην κιμπορντίστας των Dexys Midnight Runners) και Kilt (καναδέζικο συγκρότημα που στη δική του εκτέλεση έβαλε μαντολίνο αντί για μπάντζο και το τραγούδι παίζεται ενθουσιωδώς ενώ είναι και λίγο γρηγορότερο από την πρώτη εκτέλεση).
Εκτός από τις δεύτερες εκτελέσεις του «Come On Eileen», έχουν κυκλοφορήσει και μίξεις τραγουδιών όπου χρησιμοποιήθηκε η μουσική από το «Come On Eileen» και τα φωνητικά από Rap τραγούδια. Έτσι, υπάρχει το… «Knock Out Eileen», όπου συνδυάζεται το «Come On Eileen» με το «Mama Said Knock You Out» του LL Cool J. Παρόμοια περίπτωση είναι και ο συνδυασμός του «Come On Eileen» με το «Bring The Noise» των Public Enemy.
Το «Come On Eileen» έδωσε τον τίτλο του στην ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του 2010.
Το τραγούδι ακούγεται στις ταινίες «Tommy Boy» (1995), «Since You’ve Been Gone» (1998), «Drakarna över Helsingfors» (2001), «Ο Αδελφός Μου Ο Τομ» (My Brother Tom, 2001), «Six Lives Of The Potato Man» (2004), «Αυτή Είναι Η Αγγλία» (This Is England, 2006), «Σηκωτός Για Τη Συναυλία» (Get Him To The Greek, 2010), «Έλα Να Τη Βρούμε Απόψε» (Take Me Home Tonight, 2011) και «Τα Πλεονεκτήματα Του Να Είσαι Στο Περιθώριο» (The Perks Of Being A Wallflower, 2012). Επίσης ακούστηκε στις βρετανικές κωμικές σειρές «Brush Strokes» (1986), «EastEnders» (2001) και «Spaced» (σε μία σκηνή που ο Brian βλέπει ένα όνειρο-αναδρομή στο παρελθόν από το 1983) καθώς και στο τηλεοπτικό αστυνομικό δράμα «Ashes To Ashes» (2009, σε μία σκηνή που διαδραματίζεται το 1982 όταν μία τσιγγάνα γεννάει ένα κοριτσάκι το οποίο ονομάστηκε Eileen μετά από μία σαρκαστική παρατήρηση του Gene Hunt).
Στις 7 Αυγούστου του 2005, το τραγούδι χρησιμοποιήθηκε για την αφύπνιση των αστροναυτών του Discovery ως αναφορά στη διοικήτρια Eileen Collins. Επίσης συμπεριλήφθηκε στο video game Singstar 80’s.
Το βιβλίο της Χίλντας Παπαδημητρίου “Για Μια Χούφτα Βινύλια” (2010) αναφέρεται στο “Come On Eileen” καθώς είναι ένα από τα τραγούδια που επιλέγει η ηρωίδα Τατιάνα για την κασέτα της.
Το 1988 ο Rowland άρχισε να ηχογραφεί ως σόλο καλλιτέχνης αλλά η σταδιοδρομία του οδηγήθηκε στο… πουθενά. Και μπορεί ο ίδιος και το συγκρότημά του να «εξαφανίστηκαν», όμως το «Come On Eileen» άντεξε στο χρόνο, παίχτηκε κατά κόρον στα πάρτι, και αγαπήθηκε και αγαπιέται ακόμα από εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως, για το εξαιρετικό μείγμα κέλτικης, παραδοσιακής και ροκ μουσικής και για το χορωδιακό του ρεφρέν. Το τραγούδι είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στις pubs και παίζεται συχνά από διάφορα συγκροτήματα καθώς επιτρέπει στο κοινό να συμμετέχει ενεργά.
Αν και στην πατρίδα τους οι Dexys Midnight Runners ήταν πολύ δημοφιλείς και είχαν και άλλες επιτυχίες, το «Come On Eileen» αποδείχθηκε η μοναδική επιτυχία τους στις Η.Π.Α. Ομοίως και το άλμπουμ «Too-Rye-Ay» είναι το μοναδικό του συγκροτήματος που πήγε καλά στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Καθώς οι Dexys Midnight Runners δεν γνώρισαν εκεί άλλη επιτυχία, τόσο το συγκρότημα όσο και το «Come On Eileen» θεωρούνται στις Η.Π.Α. ως ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα one-hit wonder.
Το τηλεοπτικό κανάλι VH1 κατέταξε το «Come On Eileen» στο Νο 1 των One Hit Wonders της δεκαετίας του 1980, στο Νο 3 των 100 καλύτερων One-hit wonders όλων των εποχών και στο Νο 18 των 100 καλύτερων τραγουδιών της δεκαετίας του 1980. Το βρετανικό τηλεοπτικό κανάλι Channel 4 το κατέταξε στο Νο 38 των 100 καλύτερων Νο 1 singles όλων των εποχών.
Το «Come On Eileen» ίσως να θεωρείται δικαίως ως το απόλυτο one-hit wonder τραγούδι (εκτός της Μεγάλης Βρετανίας), κι αυτό γιατί τόσο το τραγούδι όσο και το συγκρότημα καταδεικνύουν τις σφραγίδες μίας κλασικής one-hit wonder επιτυχίας. Ας δούμε ποιες είναι αυτές:
Κωνσταντίνος Παυλικιάνης
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο