αλβανοι,γιουγκοσλαβοι,ρουμανοι,αραβες,εβραιοι...ολοι αυτοι τρελαινονται για ελληνικα τραγουδια,μονο οι νεοελληνες ακουνε αμερικανικη μουσικη.μπορει και οι προηγουμενοι να ακουνε κανενα χιτακι στο ραδιο αλλα εμεις το εχουμε παραξευτυλισει.η λοξα του ελληνα να το παιξει ευρωπαιος.
Παράθεση:
|
Δέν είναι τόσο απλά/απλοϊκά τα πράγματα.Ολες οι χώρες έχουν την δική τους μουσική σκηνή και όλες αυτές οι μουσικές σκηνές δέχονται επιρροές από τίς υπόλοιπες (και ναί,ΚΑΙ από την Αμερικανική).Δέν ακούνε απλά "κανένα χιτάκι στο ράδιο".
Αλλωστε,τα ελληνικά τραγούδια γιά τα οποία "τρελλαίνονται" όσοι (θεωρούμε ότι) "τρελλαίνονται" δέν είναι και τα πιό ποιοτικά,πρωτότυπα,"ψαγμένα" κλπ.Είναι αυτά που και εδώ θεωρούνται "εμπορικά"-άν μή τι άλλο,στον χώρο τής ρόκ π.χ. τα περισσότερα Ελληνικά γκρούπ είναι άγνωστα στό εξωτερικό.Γιά ρώτα έναν Αγγλο ή Γάλλο ή Αμερικάνο άν ξέρη τον Σιδηρόπουλο ή τον Ασιμο-γιά να μήν πώ γιά άλλα ονόματα που εδώ γεμίζουν μαγαζιά και ενδεχομένως και στάδια,αλλά έξω ζήτημα είναι άν θα μαζέψουν καμμιά 30ριά άτομα...
Παράθεση:
|
Θα ηθελα να σταθω λιγο σε αυτο....
Αραγε τι ειναι "Ελληνικη μουσικη"???
Για εμενα σαφως και αυτα που ακουω στο ραδιο δεν ειναι.
Οταν ακουω, "Ελληνικη μουσικη" στο μυαλο μου ερχονται νησιωτικα, δημοτικα, καρσιλαμαδες, απταλιες κοκ
Και η ερωτηση ειναι. Υπαρχουν μουσικοι που να γραφουν καινουργια τετοια τραγουδια????
Οκ, Υπαρχουν ακομη καποιοι συνθετες που γραφουν καποια λιγα καλα "λαικα" και μονο τραγουδια (τσιφτετελια, ζειμπεκικα αντε και κανα συρτο) Κατα τα αλλα μαλλον η υπολοιπη "Ελληνικη μουσικη" εχει πεθανει προ πολου..... Ισως και καλυτερα που αυτα τα ειδη Ελληνικης μουσικης" ειναι πλεον μνημεια και "γλυτωσαν" απο τον "εκσυγχρονισμο".
Καποιος ποιο πανω εγραψε οτι η "Ελληνικη μουσικη γραφεται και παιζεται απο Ελληνες"...... Ειναι πολυ λαθος κατα τη γνωμη μου.
Η Ελληνικη μουσικη εχει παρον και μελλον.Και μαλιστα λαμπρο.Εκφραζεται απο πιτσιρικια που ακουνε Χιπ-χοπ.Βαρανε οι μπασαδουρες και το στομα τους μιλαει για ερωτα,βια,πολεμο,ειρηνη.Εκφραζει συναισθηματα υπαρκτα του σημερινου κοσμου αλλα και της κοινωνιας δηλαδη.Και αυτο ειναι σημαντικο.Προτιμω εναν πιτσιρικα 15 χρονων να εκφραζεται ετσι και να αντιλαμβανεται τον κοσμο που ζει σημερα,παρα 5000 ψυχοβγαλτικους καμμενους που θα χτυπιουνται κατω απο τις ασυναρτησιες του Πλιατσικα(σε ενα μοτιβο που του εχει φερει χρημα και δοξα και δεν το αλλαζει ακομα και αν μας την πεσουν οι 12 φυλες του Ισραηλ.).Οσο οι νεοι εκφραζονται(μεσω της μουσικης)τοσο πιο ησυχος κοιμαμαι γιατι δεν θα παρουν το οπλο τους να κυνηγησουν ολους εμας για τα κοπρανα που τους εχουμε αφησει πισω.ΖΗΤΩ ΤΟ ΧΙΠ ΧΟΠ.
Η Ελληνικη μουσικη εχει παρον και μελλον.Την εκμεταλευεται ο επιχειρηματιας που ανοιγει ενα μπουζουκαδικο και κλεινει μεσα καθε τριημερο καμμια δεκαρια χιλιαδες ψυχακηδες και ετσι οι υπολοιποι διασκεδαζουμε ελευθερα.Σε οσους δεν ακουνε σκυλαδικα αυτος ο επιχειρηματιας ειναι θεος.Τους ποτιζει μπομπες ,τους ταιζει ληγμενα,τους κουφαινει,τους αδειαζει τις τσεπες και κατ αυτον τον τροπο ακομα και εαν ειναι Σαββατο 3 η ωρα δεν θα συναντησω τον θαμωνα του σκυλαδικου ουτε στα "βρωμικα"γιατι μετα το περας του προγραμματος θα τον στειλει σπιτι του με πονοκεφαλο και αφραγκο.ΖΗΤΩ ΤΟ ΣΚΥΛΑΔΙΚΟ.
Η Ελληνικη μουσικη εχει παρον και μελλον.Οι βασεις της ειναι δυνατες και ερχονται απο το παρελθον.Καθε φορα που πιανω τον εαυτο μου να μιλαει(η να ακουω αλλους να μιλανε) για το ποσο αξιοι/ικανοι/ταλαντουχοι ηταν οι μουσικοι/συνθετες/στιχουργοι περασμενων εποχων.(10-20 η 30 χρονια πισω).Θυμαμαι και αλλα απο εκεινη την σπουδαια καλλιτεχνικη εποχη.Η τοτε ασπιρινη δεν σταματουσε τον πονοκεφαλο,ο οδοντιατρος δεν εσωζε δοντι ,οι δρομοι σε επνιγαν στο χωμα και την λασπη,η Θεσσαλονικη ηταν μια χωρα οπου εκανες σχεδον μια ημερα να πας,οι δασκαλοι χτυπουσαν με τον χαρακα ,και γενικα πολλοι μπαμπαδες και μαμαδες(ευτυχως οχι οι δικοι μου)δεν επαιρναν διαζυγιο γιατι μαλλον τους αρεσε το ξυλο.Αν ολα αυτα γινονταν κατω απο την μουσικη υποκρουση του αγαπημενου Σαββοπουλου,του λατρεμενου Χατζηδακη η του ταλαντουχου Χιωτη ακομα καλυτερα.ΖΗΤΩ ΤΟ ΑΞΙΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Και τελος η Ελληνικη μουσικη εχει σιγουρα παρον και μελλον.Η μεγαλυτερη αποδειξη ειναι οτι καταστραφηκαν οριστικα οι δισκογραφικες εταιριες και τωρα πια οι περιπτεραδες μπορουν να αποκτησουν τα νεα σι ντι στην πραγματικη τους τιμη και αξια.Εως δεκα ευρω.Οσοι ονειρευονταν ενα παχουλο συμβολαιο με καποια εταιρια ακομα και σημερα δεν μπορουν να κατανοησουν την αγγλικη λεξη i n t e r n e t.(ιντερνετ).Αυτη η μια και μονη λεξη εδωσε χωρο σε εκατομμυρια μουσικους να προβαλλουν(και να πουλανε ταυτοχρονα) την δουλεια τους αλλα εκανε και κατι ακομα πιο σημαντικο.Σηκωσε απο τον καναπε την αλαζονεια των Ελληνων εντεχνων,λαικων κλπ(ας μεινουμε σε αυτους)καλλιτεχνων που αρμεγαν την αγελαδα των υπερτιμημεμων σι ντι τους με μηνιαιες επιταγες απο τις εν λογω δισκογραφικες.Καταλαβαν οτι μονο οι live εμφανισεις μπορουν να τους προσφερουν πλεον τα προς το ζειν.Το μελλον ομως θα δειξει και κατι αλλο.Ποιος μπορει να αντεξει.Ηδη μερικοι καηκαν(Χατχηγιαννης-Παπαριζου) και επονται περισσοτεροι.ΖΗΤΩ ΤΟ ΠΟΛΛΑ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΟ ΜΕΛΛΟΝ.
Γνωμη εχουμε ολοι.Σιχαινομαι ομως την εγωιστικη κριτικη του να αποδειξουμε οτι μετα απο εμας ολα χαθηκαν στις τεχνες(οπως υπονοουν πολλοι φιλοι πιο πανω).Εγω θα ελεγα οτι τωρα αρχιζει το μελλον της μουσικης στην Ελλαδα.Οποιος ειναι αξιολογος θα βγει στον αφρο.Μεσα σε μια πολυβουη εκφραστικη κοινοτητα οποιος(η οποιοι) το καταφερει θα μεινη στην ιστορια γιατι τωρα παιζουν "μπαλα" πολλα παιδια και οχι οι ιδιοι και οι ιδιοι οπως καποτε.
Παράθεση:
|
Μπα...? Δεν το'ξερα...
Mια παρέα από Δανούς που γνωρίζω και λατρεύουν τον Frank Zappa, σε τι κατηγορία πίπτουν..? Νεοδανέζοι που ακούνε αμερικάνικη μουσική..?
Η φίλη μου η Federica, φωτογράφος από το Μιλάνο, που ακούει Jeff Buckley, τι είναι? Νεοϊταλίδα από την Κυψέλη?
Οι Lou Reed και Iggy Pop που είναι (Αμερικανο)Εβραίοι και ακούνε αμερικάνικα blues & jazz, αλλά σιχαίνονονται τα εβραϊκά klezmer, τι είναι...? Νεοαμερικάνοι...? Νεοεβραίοι...?
Λίγο προσοχή στη διατύπωση δεν βλάπτει... Μην τσουβαλιάζεις σε 3 αράδες, δίχως επιχειρήματα, όλους τους ακροατές/μουσικόφιλους...
Εγώ είμαι Έλληνας, με αποδεδειγμένο γενεαλογικό δέντρο, και διαβατήριο/ταυτότητα/ΑΦΜ/γλώσσα...
Δεν θα με αναγκάσεις εσύ, ούτε κανείς άλλος ν' ακούσω Χατζηγιάννη ή Ρουβά ή Τσαλιγοπούλου για να νιώσω Έλληνας...
Η μουσική είναι η τέχνη που καταργεί τα σύνορα, το ρατσισμό, τις φυλετικές διακρίσεις... Αύριο θα ξυπνήσω με Miles Davis και μεθαύριο με Pearl Jam...
Ας με ειδοποιήσει κάποιος εάν κινδυνεύω να χάσω την εθνική μου ταυτότητα...
Υ.Γ. Είδα και μια αμερικάνικη ταινία τις προάλλες... "Midnight Cowboy" από άλλες εποχές... Απλά, δεν μπορούσα να βρω αντίστοιχη ελληνική...
Τώρα θα πάω μέσα για εσχάτη προδοσία... είμαι σίγουρος...
They're coming to take me away, ha ha !!
Παράθεση:
|
Συμφωνώ απόλυτα.
...πολύ ...καταστροφική η απόψη πως δεν έχει μέλλον η ελληνική μουσική.
Παράθεση:
|
Δεν είναι θέμα ηλικίας αλλά φιλοσοφίας και στάσης ζωής. Είναι το "περιθώριο" που ριζοσπαστικοποιείται και κάτω απο συνθήκες δημιουργεί "ρεύμα". Το σύστημα έχει την ικανότητα και τα εργαλεία να ενσωματώνει τα πάντα. Όπως έκανε με το Rock, το λεγόμενο έντεχνο κλπ. Ήδη έχει αρχίσει να προβάλλει και να προωθεί τους πιο γλυκανάλατους και ακίνδυνους του HOP.
Δεν είναι φίλε NikosRoman εμείς οι παλιοί εναντίον των νέων, το έντεχνο εναντίον του HOP κλπ. Έτσι θα ήθελαν κάποιοι να είναι αλλά εμείς δεν μασάμε. Ξέρουμε ποιός και γιατί κόπριζε και κοπρίζει!
Παράθεση:
|
Σήμερα η ασπιρίνη σταματάει τον πονοκέφαλο αλλά δεν μπορείς να την βρεις γιατί ο βιομήχανος έχει συμφέρον να την εξάγει. Ο οδοντίατρος μπορεί να σου σώσει το δόντι αν τα σκάσεις χοντρά βέβαια, γιατί στο ΙΚΑ θα το χάσεις και σήμερα (ούτε οι ιδωτικές ασφαλιστικές καλύπτουν οδοντίατρο). Οι δρόμοι μας έπνιγαν κάποτε στο χώμα και στη λάσπη αλλά σήμερα μας πνίγει το τσιμέντο και το καυσαέριο (άσε που δεν ήταν και τόσοι πολλοί και μπορούσαμε κι εμείς ως παιδιά να πάιζουμε στις αλάνες), οι δάσκαλοι κάποτε χτυπούσαν με το χάρακα αλλά σήμερα σαν ιδιωτικοί υπάλληλοι ενός συστήματος που θέλει να αναπαράγει ημιμαθείς εξιειδικευμένους εργάτες, χτυπούν κατ' ευθείαν στο μυαλό και την ψυχή. Κάποτε οι μαμάδες κι οι μπαμπάδες δεν παίρναν εύκολα διαζύγιο αλλά σήμερα δεν γίνονται μαμάδες και μπαμπάδες πάνω απο μια αντε δυο φορές. Αν γίνουν βέβαια και δεν ζουν με τους γονείς τους μέχρι τα 35-40 ή απλά αποφασίσουν να κοιτάξουν την καριέρα τους! Όσο για τη Θεσσαλονίκη έκανες μια μέρα να πας (για πόσο παλιά μιλάς ρε παιδί μου) αλλά σήμερα πας, παρκάρεις κάπου (όχι και τόσο εύκολο) και μετά κυκλοφορείς με ταξί!
Δεν λέω να γυρίσουμε πίσω αλλά απο κάπου πρέπει να πιαστούμε. Έτσι γινόταν πάντα.
Παράθεση:
|
Μην περιμένεις ότι θα αφήσουν το internet να λειτουργεί έτσι όπως είναι σήμερα. Πολλά πράγματα (ειδικά στο χώρο της τέχνης) ξεκίνησαν σαν ανεξάρτητες κινήσεις και στο τέλος εντάχθηκαν στο σύστημα. Η τεχνολογία απο μόνη της δεν είναι ούτε καλή ούτε κακή. Εξαρτάται σε ποιανού τα χέρια βρίσκεται και τι σκοπούς εξυπηρετεί.
Όσο και για τα live που λες, εγώ τάχω κόψει προ πολλού. Τι να τα κάνω τέτοια live;
Παράθεση:
|
Γνώμη έχουμε όλοι. Ναι αλλά λίγη αξία έχει για μένα. Όπως είπε κάποιος η γνώμη είναι σαν την κω...τρυπίδα, όλοι έχουν απο μία. Το ζητούμενο είναι να έχει κάποιος σταθερό ιδεολογικό προσανατολισμό. Κι όταν λέω "σταθερό ιδεολογικό προσανατολισμό" δεν εννοώ απαραίτητα κόμματα και τέτοια αλλά ένα σταθερό σύστημα αξιών με κέντρο τον Άνθρωπο. Χωρίς αυτό ούτε η τέχνη έχει μέλλον ούτε και η κοινωνία βέβαια. Τα υπόλοιπα, Rock, hop, jazz, έντεχνο, λαικό κλπ. έπονται
Εννοείται ότι παρ' όλ' αυτά συμφωνώ περισσότερο με τη δική σου προσέγγιση βέβαια παρά με του Πολυχρονίου. Απλά έχω λίγο διαφορετική οπτική απο σένα ίσως!
Για τον periigith.Αν δεν ηταν τοσο αργα οταν εγραφα το ποστ μου θα προσθετα και ολα αυτα που συμπληρωσες εσυ..Η συζητηση για μουσικη δεν σταματαει ποτε.
Φιλε εντεχνοροκα,
Πολυ καλο το σχολιο σου, μονο που τον πολιτισμο μας τον εχουμε εξαγει προ πολλου, τωρα κοιταμε πως θα γινει να τον εισαγουμε ξανα πισω.
Αν ρωτησεις καποιον τυχαιο ξενο τι ειναι Ελληνικη μουσικη, το πιο πιθανο ειναι πως θα απαντουσε, Μπουζουκι, Θεοδωρακης, Σιρτακι, Ρεμπετικο. Αν ρωτησης καποιον τυχαιο Ελληνα, το πιθανοτερο ειναι να πει με δεος στα ματια, Καρρας, Βισση, Πετρελης, Ρεμος.
Γιατι να ειναι η εξαιρεση του κανονα η καλη Ελληνικη μουσικη?
Οσο η μουσικη μας παιδεια ειναι ανυπαρκτη και οσο τα σκυλαδικα ειναι γεματα με εικοσαχρονα καψουρεμενα, που εκφραζονται επανω στα τραπεζια με λουλουδια και φιαλες, μην περιμενης να βρεθει κανεις ξενος προθυμος να εισαγει μια τετοια μουσικη και κουλτουρα. Οχι οτι σε θεωρω φιλε εντεχνοροκα αυτης της κατηγοριας βεβαια, μιλαμε ομως για το γενικο συνολο.
Καποιοι ειπαν πως πρεπει να δουμε τι ειναι Ελληνικη μουσικη για να δουμε αν εχει μελλον. Συμφωνω.
Εντελως απλοικα, πρεπει κατ' αρχας να εχει ριζες Ελληνικες για να ονομαζεται Ελληνικη μουσικη και οποσδηποτε να ξεφευγει απο τα προτυπα για να εχει μελλον.
Γιατι αυτο?
Δεν νομιζετε πως θα πρεπει να ειναι πρωτογνωρη, φρεσκια, ενδιαφερουσα, ψαγμενη, να δινει νεες φορμες, να φερνει νεο αερα, νεα στυλ, νεα ταλεντα? Αλλοιως πως θα εμπνευστει, πως θα παει μπροστα, πως θα αποκτησει μελλον? Χωρις αυτα, δεν θα ειναι τιποτα αλλο απο ενα αναμασημα cut&paste, χιλιοειπωμενων, μπαγιατικων και βαρετων μοτιβων -τα ιδια και τα ιδια δηλαδη που ακουμε καθημερινα οπου σταθουμε και βρεθουμε- και που καποια μερα κουρασμενοι απο τις επαναληψεις, θα αποφασισουμε οτι δεν μας ενδιαφερει ουτε μας "εξιταρει" πια αυτη η μουσικη, το γνωστο σε ολους πια "no future"
Πολλοι θα πουν βεβαια πως και αυτο, -αν και θολο- δεν παυει να ειναι μελλον. Αλλοι θα πουν πως αν το μελλον ειναι μια απ' τα ιδια, τοτε δεν ειναι. Τελικα, πρεπει το μελλον να ειναι λαμπρο και αξιολογο, η απλα μια επιβιωση μας αρκει?
Ας μας πει λοιπον ο καθ' ενας μια γνωμη, για το ποιοι ειναι αυτοι οι καλλιτεχνες που κατα την αποψη του μπορουν να συνεισφερουν στο πραγματικο μελλον της Ελληνικης μουσικης.
......μονο που τον πολιτισμο μας τον εχουμε εξαγει προ πολλου, τωρα κοιταμε πως θα γινει να τον εισαγουμε ξανα πισω.
...και μάλιστα με "πατέντες",γιά να μήν πληρώσουμε δασμούς και φόρους
Αν ρωτησεις καποιον τυχαιο ξενο τι ειναι Ελληνικη μουσικη, το πιο πιθανο ειναι πως θα απαντουσε, Μπουζουκι, Θεοδωρακης, Σιρτακι, Ρεμπετικο. Αν ρωτησης καποιον τυχαιο Ελληνα, το πιθανοτερο ειναι να πει με δεος στα ματια, Καρρας, Βισση, Πετρελης, Ρεμος.
Τό μπουζούκι (bozuk) είναι όργανο που εισήχθη εκ Τουρκίας,άρα δέν "ανήκει" στην Ελληνική μουσική.Ούτε το ρεμπέτικο (rebet)-απλώς "πολιτογραφήθηκαν" Ελληνικά.Εξ άλλου,ο τυχαίος ξένος θεωρεί Ελληνική μουσική μόνο αυτήν που ξέρει από τίς "τουριστικές" κυκλοφορίες-ξέρει τον Θεοδωράκη (όχι όμως τά συμφωνικά του έργα...) και (λιγώτερο) τον Χατζιδάκι,αλλά ζήτημα είναι άν ξέρη π.χ. τους δύο προσφάτως εκλιπόντες (Ρασούλη-Παπάζογλου) ή άλλους (ανέφερα πιό πάνω τον Ασιμο και τον Σιδηρόπουλο,αλλά άς βάλω π.χ. και τον Λεοντή,τον Χατζή,τον Μαυρουδή κλπ κλπ ών ούκ έστιν αριθμός...).
Καποιοι ειπαν πως πρεπει να δουμε τι ειναι Ελληνικη μουσικη για να δουμε αν εχει μελλον. Συμφωνω.
Εντελως απλοικα, πρεπει κατ' αρχας να εχει ριζες Ελληνικες για να ονομαζεται Ελληνικη μουσικη και οποσδηποτε να ξεφευγει απο τα προτυπα για να εχει μελλον.
Ας δούμε λοιπόν ποιές είναι οι Ελληνικές ρίζες:είναι κατ'αρχήν η μουσική τής αρχαίας Ελλάδας,που ελάχιστα ξέρουμε γι'αυτήν επειδή τότε δέν υπήρχε ούτε κάν ο φωνόγραφος κι'έτσι μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε γι'αυτήν.Επειτα είναι η Βυζαντινή μουσική,που είναι η συνέχεια τής αρχαίας Ελληνικής,αλλά απ'όσο θυμάμαι δέ με βάση τίς πενιχρές μου γνώσεις περί τής θεωρίας τής μουσικής,οι φθόγγοι και τα διαστήματα στην Βυζαντινή μουσική διαφέρουν κάπως από τα αντίστοιχα στοιχεία τής δυτικής.Επομένως το μέλλον τής Ελληνικής μουσικής θα πρέπη να βασίζεται περισσότερο σ'αυτές τίς μουσικές-δηλαδή πρακτικά στην Βυζαντινή-και λιγώτερο στην δυτική.Τέτοια "παντρέματα" έχουν κάνει κατά καιρούς κάποιοι Ελληνες συνθέτες,αλλά δέν βλέπω να πολυακούγωνται.
Οσο γιά την έκφραση ¨"να ξεφευγει απο τα προτυπα",ποιά πρότυπα εννοείς;Η μουσική που ακούμε σήμερα στην Ελλάδα,ακόμα και η καλή Ελληνική μουσική,βασίζεται στα δυτικά μουσικά πρότυπα (π.χ. το ότι η μελωδική γραμμή υποστηρίζεται από μιά διαδοχή συγχορδιών-η αρχαία Ελληνική και η Βυζαντινή μουσική είναι μονοφωνικές,δέν είχαν αναπτύξει ποτέ δικό τους σύστημα εναρμόνισης τών μελωδιών).Αν λοιπόν ξεφύγουμε από το δυτικό αυτό πρότυπο,θα πρέπη να βρούμε κάποιο άλλο....
Τελικα, πρεπει το μελλον να ειναι λαμπρο και αξιολογο, η απλα μια επιβιωση μας αρκει?
Οπως είπα σε προηγούμενο post μου,εμείς δέν μπορούμε να αξιολογήσουμε ένα οποιοδήποτε "μέλλον",αφού...δέν μπορούμε να το ξέρουμε εκ τών προτέρων.
Ας μας πει λοιπον ο καθ' ενας μια γνωμη, για το ποιοι ειναι αυτοι οι καλλιτεχνες που κατα την αποψη του μπορουν να συνεισφερουν στο πραγματικο μελλον της Ελληνικης μουσικης.
Εγώ την είπα ήδη:ένας συνθέτης που θα βρή ένα νέο σύστημα εναρμόνισης τέτοιο που θα μπορή να εξυπηρετήση την μουσική εκείνη που θα βασίζεται κυρίως στην Βυζαντινή μουσική,καλύτερα απ'ό,τι το κάνει σήμερα η γνωστή "παραδοσιακή αρμονία" τής δυτικής μουσικής (ή ακόμα και η -επίσης γνωστή- "αρμονία τής jazz")....
Καλός και ο Θεοδωράκης και ο Χατζιδάκης,αλλά γιατί ο ξένος να γνωρίζει μόνο αυτούς;Δεν υπάρχουν άλλοι του ίδιου βεληνεκούς;Μήπως ευθύνονται και τα τουριστικά μαγαζάκια,που όταν διοργανώνουν Ελληνικές βραδιές,για τους ξένους παραθεριστές παίζουν ένα σύμφυρμα άθλιου σκυλάδικου μαζί με Θεοδωράκη,και για Ελληνικό ροκ;μήτε λόγος!
Το ανησυχητικό είναι πως αν ρωτήσεις τους dj,γιατί παίζουν μόνο λα'ι'κά(σ.σ στην Ελλάδα έχουμε βαφτίσει λα'ι'κό και το σκυλάδικο), το πιθανότερο να ισχυριστούν, πως αναπαράγουν μόνο τέτοια επειδή τέτοια τραγούδια ακούνε οι ξένοι,γι'αυτό το λόγο άλλωστε παρίστανται στην Ελληνική βραδιά.Είμαστε σοβαροί;Τόσες φορές που παρευρέθηκα σε τέτοιες βραδιές,μόνο και μόνο για να πιάσω τον παλμό αυτών των ανθρώπων,παρατηρώ πως πράγματι αρέσκονται στο να ακούν Θεοδωράκη,μα όταν αναπαράγονται τα σκυλάδικα,όλοι αδιαφορούν.Σε τέτοιου είδους χοροεσπερίδες,η κ.α Γαρμή και Η κ.α Βανδή,έχουν την τιμητική τους!
Συγγνώμη,μα νόμιζα πως ειδικά οι αγγλόφωνοι που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο μέρος της γης,ακούνε κυριώς ροκ...Και στην Ελλάδα είχαμε και έχουμε σε μικρότερη κλίμακα ίσως,σπουδαίους του είδους.
Απλά ρίξτε μια ματιά στο youtube.Εάν παρατηρήσετε τα σχόλια κάποιου ροκ τραγουδιού,θα δείτε ενίοτε κάποιο σχόλιο που ζητάει μετάφραση και να αναφέρει πόσο πολύ του αρέσει το κομμάτι(λίγα τέτοιου είδους σχόλια,το ξέρω),συνελόντι ειπείν καταλαβαίνετε πως τούτο δεν είναι ήσσονος σημασίας.Πάντως σε λα'ι'κό τραγούδι δε νομίζω να βρείτε παρόμοιο σχόλιο.
Επιπροσθέτως θα ήθελα να θέσω και το εξής ερώτημα:Μήπως θα ήτο καλύτερο οι σοβαροί δημιουργοί να νοιαστούν να εξάγουν την τέχνη τους και στο εξωτερικό και να μην αναπαύονται στις δάφνες και στο θώκο της εγχώριας επιτυχίας τους
Βέβαια υπάρξαν ορισμένοι ξένοι,που έχουν διασκευάσει Ελληνικά ροκ τραγούδια όπως τον Μπαλαμό του Τσακνή και αν δεν απατόμαι έγινε και soundtrack Ισπανικής ταινίας και φυσικά και άλλα που εμείς δε γνωρίζουμε,διότι οτιδήποτε καλό δεν προβάλλεται ειδικά στην Ελλάδα.
Παράθεση:
|
Συμφωνοι, απο την αλλη μερια ομως, το βαλς για παραδειγμα θεωρειται Αυστριακο -κυριως λογο Στραους- αλλα εχει Γερμανικες ριζες. Η πολκα αν και κεντρωευρωπαικη εχει συνθεθει κατα μεγαλο βαθμο απο πατερα και υιο Στραους, θεωρειται και αυτη λοιπον λανθασμενα Αυστριακο προιον. Η κιθαρα με η Ελληνικες η Ισπανικες ριζες ταυτιζεται μονο με Ισπανια, οι Σκωτσεζικες πιπιζες (Bag pipes) ταυτισμενες με Σκωτια, περιοχη προελευσης μεση ανατολη. Ιρλανδεζικο μαντολινο (οκταβομαντολινο) και Ιρλανδεζικη λυρα, χαρακτηριστικα της Ιρλανδικης μουσικης με ριζες το πρωτο Ιταλικες η δευτερη Ελληνικες. Τι εννοω? Μπουζουκι, χωρα προελευσης Τουρκια, ταυτισμενο με Ελλαδα, Ρεμπετικο, χωρα προελευσης Τουρκια, ταυτισμενο με Ελλαδα. Οι ειδικοι που γνωριζουν ειναι ελαχιστοι, οι απλοι που συσχετιζουν ειναι εκατομμυρια. Επισης, Θεοδωρακης, Χατζιδακης, Χατζης, (οχι ομως και Δακης) Ρασουλης , Λεοντης, Μαυρουδης και ισως Ασιμος να ειναι πλησιεστερα στον ορισμο της "Ελληνικης μουσικης" κατα την γνωμη μου παντα, απο οτι ο Παπαζογλου και Σιδηροπουλος, οπου οι Rock επιρροες τους ειναι περισσοτερο εμφανεις.
Παράθεση:
|
Συμφωνω απολυτα, δεν θα μπω στον κοπο καν να βρω ποιο$ φταιει και δεν πολυακουγονται. Μημπως ομως και η Βυζαντινη μουσικη να χρειαζεται και αυτη την μετεξελιξη της ωστε να γινει πιο ενδιαφερουσα σε μενα που ειμαι ροκας? Ενα ελαφρυ λιφτινγκ ωστε να πλησιασει τον Πανκη, τον Μεταλα, τον Χαουζα και τον Λαικο? Μια πενια φρεσκαδας να τους κινησει το ενδιαφερον? Ισως καποιο απροσμενο παντρεμα που θα την κανει να ξεφυγει απο τα τετριμμενα, οποτε να μην χρειαστει καν εμεις σαν δημιουργοι να βρουμε ενα εντελως νεο προτυπο οπως λες? Μια σκεψη κανω...
Παράθεση:
|
Επετρεψε μου να διαφωνησω. Για παραδειγμα, -λιγο τραβηγμενο βεβαια- μια μελλοντικη καταστροφη του πλανητη δεν την ξερω, μπορω ομως καλιστα να την αξιολογησω αυτη την στιγμη σαν κατι το εντελως αρνητικο. Για να περασω παλι πισω στα περι Ελληνικης μουσικης, τιποτα δεν μας εμποδιζει να προσπαθησουμε να κατευθυνουμε αυτο το μελλον προς κατι που θεωρουμε εμεις αξιολογο, με την ελπιδα οτι αυτο το βημα που θα κανουμε εμεις, τωρα, να αξιολογηθει απο καποιους αλλους στο μελλον σαν θετικο.
Παράθεση:
|
Πολυ καλοεκφρασμενο, με καλυψες σχεδον πληρως, αν θα προστεθα κατι θα ηταν μονο το οτι μεχρι να βρεθει αυτο το νεο συστημα εναρμονησης, η Ελληνικη μουσικη δεν θα εχει σιγουρα το μελλον που της αξιζει.
@εντεχνοροκας
Το Ελληνικο Rock πιστευω πως ειναι ενα εντελως διαφορετικο παρακλαδι, αφ' ενος επειδη εχει εμφανεις επιρροες της δυτικης μουσικης οποτε ξεφευγει -ευτυχως ισως- απο την Ελληνικη μουσικη, αφ' εταιρου επειδη ειναι κατα κανονα πιο ουσιωδες και αληθηνο απο το καθε λογης σκυλαδικο.
Επισης δεν ξερω αν φταιει το οτι ακουω πολυ περισσοτερο Rock απο οτι λαικα, (οχι σκυλαδικα) ειμαι ομως της γνωμης πως παρολο που τα ποσοστα ειναι στο 65% - 35% υπερ του λαικου στην προβολη, (στην επαρχια ακομα μεγαλυτερο) το Rock δεν ασχολειται τοσο πολυ με τα τετριμμενα, αγαπη, ερωτας, αλλα περναει σε πολυ βαθυτερα νερα και αγγιζει θεματα ταμπου, οπως ανεργια, επανασταση, ναρκωτικα, χαλιναγωγηση, μιντια, υποκρισια, καθημερινα πραγματα δηλαδη, που ενας σκυλας δεν θα ακουμπαγε ουτε με δεκα πηχες κονταρι, ο δε λαικος θα θεωρουνταν πολυ μα πολυ underground και αρα περιθωριο, αν τολμουσε ποτε να ασχοληθει.
Το ότι το μπουζούκι είναι τούρκικης καταγωγής δεν είναι αληθές. Μακρινός του πρόγονος είναι η αρχαία ελληνική πανδούρα (ταμπουράς) η οποία όμως όντως είχε έλθει απο την ανατολή. Σύμφωνα με σύγχρονους μελετητές φαίνεται ότι το μπουζούκι είναι το αποτέλεσμα διαδοχικής ανταλλαγής μεταξύ ανατολής και δύσης, κατασκευαστικών παρεμβάσεων στο αρχαίο αυτό όργανο. Τουρκικής καταγωγής φαίνεται να είναι το όνομα "μπουζούκι" απο το "bozuk" αλλά και αυτό αμφισβητείται. Ενδέχεται και η ελληνική και η τούρκικη λέξη να προέρχονται απο το περσικό "tambur -e bozorg" που σημαίνει "μεγάλος ταμπουράς". Σε κάθε περίπτωση οι τούρκικες λαικές ορχήστρες δεν χρησιμοποιούν μπουζούκι αλλά ούτε και ελληινικές μικρασιατικές.
Η σύγχρονη αρμονία, η δυτική, στηρίζεται σε μαθηματική ανάλυση (Fourier) έτσι οποιοδήποτε νέο σύστημα αφορά περισσότερο τα μαθηματικά παρά τη μουσική. Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι αυτή η δυτική αρμονία είναι απόγονος της Πυθαγόρειας αρμονίας η οποία κυριαρχούσε στη δύση μέχρι το μεσαίωνα. Ύστερα αυτοί που έκαναν σημαντικά πράγματα στην ελληνική μουσική, στο ελληνικό τραγούδι, δεν χρειάστηκαν νέες αρμονίες. Η ελλάδα άλλωστε ήταν πάντα σταυροδρόμι και χωνευτήρι. Ούτε είναι ζήτημα τελικά προσώπων νομίζω.
Αλλού είναι το θέμα. Η τέχνη γεννήθηκε μαζί με τον άνθρωπο και εξελίσσεται μαζί με αυτόν. Διαμορφώνεται δε μορφολογικά και αποκτά αισθητική αξία ανάλογα με την εποχή. Μεγάλη "στιγμή" για τη μουσική, το τραγούδι, την τέχνη γενικότερα (το "στιγμή" σε εισαγωγικά βέβαια) είναι όταν αποστασιοποιείται, μπορεί να "κοιτάξει" την εποχή της κατάματα και να την "καταγράψει". Για παράδειγμα σε μια εποχή παρακμής (καλη ώρα), τέτοια "στιγμή" είναι όταν η τέχνη παύει να είναι παρακμιακή και η ίδια (καλη ώρα) και αρχίζει να καταδυκνείει την εποχή της σαν εποχή παρακμής.
Θα δούμε δε ότι τα νέα ρεύματα, τα μεγάλα έργα είναι συνυφασμένα με κοσμοιστορικά γεγονότα: Κοινωνικές και τεχνολογικές επαναστάσεις, παγόσμιους πολέμους, κινήματα αμφισβήτησης κλπ. Έτσι τους μεγάλους δημιουργούς (και τους μεγάλους ηγέτες) τους "γεννάει" η εποχή που τους χρειάζεται. Δεν διορίζονται απο κανένα υπουργό, ούτε ξυπνούν μια μέρα και λένε θα φτιάξω ένα αριστούργημα. Κι επειδή οι μεγάλοι δημιουργοί είναι άνθρωποι με πλούσιο ταλέντο και οξυμένη ευαισθησία και "συλλαμβάνουν" πρώτοι τα αιτήματα των καιρών -που λένε- η τέχνη είναι η πρώτη που μας δείχνει σημάδια αυτού που αλλάζει, αυτού που έρχεται. Ο Φρήντριχ Έγκελς έλεγε: Δείξετε μου ένα νέο Δάντη για νας σας πω ότι μια νέα μεγάλη εποχή έρχεται. Το ερώτημα βέβαια είναι αν μπορούμε σήμερα στην Ελλάδα, ανάμεσα στους γνωστούς μουσικούς, συγγραφείς κλπ να "αναγνωρίσουμε" ένα Δάντη (ε όχι το και το Χρήστο :)). Γνώμη μου είναι ότι το καλύτερο που μπορούμε να περιμένουμε απο τους σημερινούς (απο κάποιους όχι όλους) είναι να κουβαλήσουν με αξιοπρέπεια και ειλικρίνεια ότι παρέλαβαν, ότι αξίζει μέχρι το σημείο που θα μπορέσει να το παραλάβει ένας νέος Δάντης.
Έχω και δύο ερωτήσεις όμως:
1. Ποιός θυμάται το Χριστόδουλο Χάλαρη (μιας και πολύ λόγος έγινε για βυζαντινή μουσική και σύγχρονη προσέγγισή της);
2. Τι σημαίνει "λαικό", "ροκ", "σκυλάδικο"; Πως ξεχωρίζουν άραγε;
-----------------
"Αυτός που κλε για να ταΐ, κουτσουβελάκια, απ’ το θεό κι από εμέ, συγχωρεμέ. Αυτός που κλε, για αποταμί, σε μασουράκια, παλιοκοπρί, αηδιαστί και συχαμέ" - Άκης Πάνου
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : periigitis στις 20-04-2011 10:38 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : periigitis στις 20-04-2011 10:40 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : periigitis στις 20-04-2011 11:39 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : periigitis στις 20-04-2011 11:40 ]
Μα εάν ήταν πιο ισομερώς μοιρασμένη η πίτα της προβολής,δεν θα ήταν πολυπληθέστερο το κοινό,που ασχολείται με το ροκ;Συνήθως τα ακούσματα μας δεν είναι εκείνα που θα συνηθίσουμε από μικρή ηλικία;Επιπλέον όλοι γνωρίζουν,ότι ο πιτσιρικάς απορροφά άκριτα και αδιήθητα σαν σφουγγάρι,ό,τι του προσφέρει η τηλεόραση τη στιγμή,που οι γονείς απουσιάζουν,λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων από το σπίτι.
Επίσης η ροκ όπως κι εσύ εύστοχα ανέφερες είναι πολυθεματικότερη και ασχολείται με ποικίλα θεματικά μοτίβα...Επομένως θεωρητικά εκφράζεται περίσσοτερος κόσμος από τη ροκ γιατί δεν επιλαμβάνεται μόνο με τον έρωτα!
Δραττόμενος λοιπόν της ευκαιρίας θα ήθελα να εξομολογηθώ κάτι:Μέχρι τα δεκαπέντε μου,άκουγα ό,τι βλακεία μετέδιδαν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί της επαρχίας.Κάποια στιγμή βαρέθηκα τα ανόητα και ανάλαφρα τραγουδάκια και κατάλαβα,πως ίσως η Ελληνική μουσική δεν είναι μόνο η προβαλλόμενη,αλλά κάτι πέρα από αυτή,που μάλλον χρειάζεται λίγο ψάξιμο και δε προσφέρεται στο πιάτο.Έτσι όταν αγόρασα τον πρώτο μου υπολογιστή,αναζήτησα μέσω διαδικτύου το καλό,προσπαθώντας να το ξεχωρίσω από την υπόλοιπη σαπήλα,που συναντούσα.Ακολούθως,σιγά-σιγά από θιασώτης του σκυλάδικου κατέληξα σε αυτό που είμαι σήμερα!
Συμπερασματικά είναι αδύνατον να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα για το τι έχει μεγάλη απήχηση και ποιο είδος μουσικής έχει κατακτήσει τις καρδιές του κόσμου,διότι η μάχη καθίσταται άνιση,λόγω της επιμονής των πολλών να προβάλλουν το κιτς!Αφενός λοιπόν προάγουν το κιτς,σκεπάζοντας οτιδήποτε ποιοτικό,αφετέρου διαπλάθουν το γούστο του Έλληνα στη μουσική,όπως επιθυμούν οι διάφοροι παραγωγοί.
Υ.Γ:Να προβάλλονται και τα σκυλοτράγουδα,δεν θέλω να είμαι αφοριστικός και απόλυτος,αλλά να προβάλλονται και τα καλά,όσο τα σκυλάδικα!
ΥΓ:Δεν είναι δυνατόν να γνωρίζω,αν και δεν ασχολούμαι και το πιο χυδαίο σκυλοτράγουδο,και το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου,να μη γνωρίζει καλλιτέχνες όπως ο Άσιμος,ο τριανταφυλλίδης,ο Τουρκογιώργης και πολλοί άλλοι (σ.σ δεν αναφέρω άλλους,θα γίνω κουραστικός ίσως),έχεται ακούσει ακόμα και στα ποιοτικά ραδιόφωνα,κάποιο τραγούδι των προαναφερθέντων;Παράλληλα ακούς στα ραδιόφωνα που πρεσβεύουν την καλή μουσική και Χατζηγιάννη!Άρα η μουσική επιβάλλεται από κάποιους;;;Και μήπως γίνεται αυτό επειδή τα φτηνά και αβέλτερα τραγουδάκια γράφονται ευκολότερα και αποφέρουν αμεσότερο κέρδος;Άλλωστε όλοι ενδεχομένως γνωρίζουν,ότι το καλό θέλει περισσότερο χρόνο να δημιουργηθεί...