Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#1836 / 24.03.2005, 11:48 / Αναφορά ωραίο υλικό ευχαριστώ! |
#1837 / 24.03.2005, 16:38 / Αναφορά Ωραιότατη περίληψη μιας τεράστιας, σε ποιότητα και επιρροή, παρά σε διάρκεια, εποχής της ελληνικής μουσικής. Το θέμα χωράει πολύ συζήτηση, αλλά θα ήθελα να σταθώ σε κάτι που με ενοχλεί αφάνταστα αναφορικά με τη μουσική παιδεία της γενιάς μου. Δεν συμφωνείτε ότι είναι εξαιρετικά εκνευριστικός ο όρος "ρεμπετάδικο", που χρησιμοποιείται κατά κόρον τα τελευταία δεκαπέντε περίπου χρόνια σε ότι αφορά τη νυχτερινή διασκέδαση; Γιατί ο νεοέλληνας να μην έχει ιδέα για όλα αυτά τα βασικά που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο και να καυχιέται ότι ξενυχτάει -λέει- σε "ρεμπετάδικα", εννοώντας μαγαζιά που παίζουν αποκλειστικά λαϊκά τραγούδια, ωραιότατα και σημαντικότατα φυσικά, της περιόδου μετά το 50-60; Εδώ, βέβαια, μάλλον τους μπερδεύει η ιδιοφυία του Τσιτσάνη, ο οποίος ανήκει ΚΑΙ στο ρεμπέτικο ΚΑΙ στο λαϊκό ΚΑΙ δική του σχολή αποτελεί από μόνος του ΚΑΙ άλλαξε την ιστορία. Έναν προβλήματισμό μου έθιξα, μήπως όμως κάποιοι ευθύνονται για αυτήν την "αγραμματοσύνη" μας; |
#1838 / 24.03.2005, 17:16 / Αναφορά Πολυ προσεγμενο και αναλυτικο αρθρο! Λαμπρινη εκανες υπεροχη δουλεια!!! Αν και σε καποια σημεια εχω αντιθετη αποψη....ειδικα στην επισημανση οτι πλεον δεν υπαρχει ρεμπετικο τραγουδι...σ'αυτο θα μου επιτρεψεις να εχω τη δικη μου γνωμη περι του αντιθετου(εδω χωραει πολυ κουβεντα)....Ομως αυτο δεν αναιρει την αποψη μου για αυτη σου την υπεροχη δημοσιευση... ΓΙΩΡΓΟΣ |
#1840 / 25.03.2005, 02:49 / Αναφορά Καλό το άρθρο, Λαμπρινή. Μια συνοπτική αλλά περιεκτική εισαγωγή, χρήσιμη -ένα πρώτο βήμα θα έλεγα- σε κάποιους που "ψάχνουν" το ρεμπέτικο τραγούδι. Ο Μάνος Χατζιδάκις, στην περίφημη διάλεξή του για το ρεμπέτικο (Ιανουάριος του 1949 - ήταν μόλις 24 ετών και όχι και τόσο διάσημος), καλούσε τους ακροατές του: «...να κοιτάξουμε προσεκτικά την αξία του και ν' αγαπήσουμε την αλήθεια και τη δύναμη που περιέχει. Αυτά τα τραγούδια είναι τόσο κοντινά σε μας, που δεν έχουμε, νομίζω, σήμερα τίποτα άλλο για να ισχυριστούμε το ίδιο...» Για το ήθος του ρεμπέτικου τραγουδιού δήλωνε ότι «...μπορεί και το κρατεί με τόση συνέπεια (...). Δεν υπάρχει πάθος. Υπάρχει η ζωή με την πιο πλατιά έννοια. Ολα δίνονται λιτά, απέριττα, με μια εσωτερική δύναμη που πολλές φορές συγκλονίζει. Μήπως αυτό δεν είναι το κύριο και μεγάλο στοιχείο που χαρακτηρίζει την ελληνική φυλή; Και ακόμα, ολάκερο το λαμπρό μεγαλείο της αρχαίας τραγωδίας και όλων των αρχαίων μνημείων δεν βασίζεται πάνω στην καθαρότητα, στη λιτή γραμμή και προπαντός στο απέραντο αυτό sostenuto που προϋποθέτει δύναμη, συνείδηση και πραγματικό περιεχόμενο;» :-) |
#1842 / 25.03.2005, 14:24 Καταρχήν σας ευχαριστώ όλους θερμότατα για τα καλά σας λόγια. Θα συμφωνήσω μαζί σας οτι πρόκειται για ένα άρθρο πολύ συνοπτικό.σε σημείο που όταν το ξαναδιάβασα,αφού δημοσιεύτηκε,διαπίστωσα και η ίδια ελλείψεις ή τουλάχιστον κάποια σημεία που επιδέχονται εκτενέστερη ανάλυση.Για παράδειγμα..τί ήταν το φαινόμενο της "Ινδοκρατίας",για το οποίο ο ίδιος ο Τσιτσάνης στην αυτοβιογραφία του αναφέρει:"Η Ινδοκρατία εμφανίστηκε στις αρχές του '50.Με Αραβικές και Ινδικές ατόφιες μουσικές.Οι ανεύθυνοι αυτοί δήθεν συνθέτες,έπαιρναν αυτές τις μουσικές,άλλαζαν τα λόγια με Ελληνικά τραγούδια-ό,τι είχαμε φτιάξει με ιδρώτα και αίμα-και τα πάσαραν στη δισκογραφία.Πολέμαγα κι εγώ να κάνω ένα τραγούδι να τους συναγωνιστώ.Πού να'ξερα πως ήταν Ινδικά;" Ήταν η περίοδος της φτώχειας και της μιζέριας,εποχή που ο λαϊκισμός πούλαγε. Πολλά ακόμη θα μπορούσαν να ειπωθούν για τους ρεμπέτες και το χαρακτήρα τους,τη γλώσσα που χρησιμοποιούσαν στα τραγούδια τους,τα όργανα και τους χορούς,τους μουσικούς δρόμους,την λογοκρισία επί Μεταξικής δικτατορίας-που τόσο πολύ έπληξε το ρεμπέτικο και την μετέπειτα εξέλιξή του-και φυσικά την μεγάλη προσφορά του Μάνου. Αναμφίβολα το ρεμπέτικο τραγούδι έχει μια ιστορία που μόνο ένα βιβλίο ίσως θα μπορούσε να καλύψει.Προσπάθησα όμως-και με βάση το υλικό που διέθετα και που ήταν αρκετά μεγάλο-να δώσω όσο γίνεται καλύτερα το στίγμα του ρεμπέτικου τραγουδιού. Όσον αφορά στο αν το ρεμπέτικο υπάρχει σήμερα και υπο ποία μορφή,νομίζω πως όλοι μας και κυρίως όσοι έχουν ασχοληθεί-με τον έναν ή τον άλλο τρόπο-με το είδος αυτό,ξέρουν την απάντηση.Τώρα,αν θα γραφτούν ή όχι στο μέλλον "καθαρόαιμα" ρεμπέτικα τραγούδια,δεν είμαι αρμόδια να το κρίνω. Η βιβλιογραφία που χρησιμοποιήθηκε για το άρθρο και για την παραχώρηση της οποίας υπεύθυνη είναι μια πολύ καλή φίλη(όπως αναφέρω και στο κλείσιμο): 1.Βαμβακάρης Μάρκος:Αυτοβιογραφία 2.Κορδάτος Γιάννης:Εισαγωγή στην ιστορία του καπιταλισμού στην Ελλάδα 3.ωνσταντινίδου Μαρία:Κοινωνιολογική Ιστορία του ρεμπέτικου 4.Κ.Γ Παπαδημητρακόπουλος:Μπροστά στα σύγχρονα μουσικά ρεύματα. 5.Πετρόπουλος Ηλίας:Ρεμπέτικα Τραγούδια,Λαογραφική έρευνα 6.Χατζηδουλίδης Κων/νος:Η ζωή του Βασίλη Τσιτσάνη |