Τις θερμές μου ευχαριστίες στον Jorge για τη συμμετοχή, το κέρασμα, τις φωτογραφίες
και κυρίως για την ανοικτή (και ανοιχτόμυαλη) αγκαλιά που προσφέρει με το MusicHeaven...
spiroos: Γιατί "Δεύτερη ακρόαση" της Μικρή Άρκτου και όχι "Fame
story", για παράδειγμα; Φωνητικά, εσύ Νατάσσα, θα έσκιζες και στα δύο εφόσον
θεωρούνται αντικειμενικά ως προς τις κρίσεις τους, τουλάχιστον.
Νατάσσα Μποφίλιου: Γιατί είναι τελείως διαφορετικό το δικό μου καλλιτεχνικό
αίτημα, αλλά και των παιδιών. Είναι διαφορετική αισθητική, άλλη αίσθηση του
γούστου και του οράματος που έχεις ως καλλιτέχνης. Δεν μπήκαμε ποτέ στη διαδικασία
να το σκεφτούμε.
S: Πως γνωριστήκατε μεταξύ σας;
Ν. Μπ: Εγώ και ο Κώστας ήμασταν φίλοι από πριν, τον Γεράσιμο δεν τον
ήξερα. Κάποια στιγμή χρειάστηκαν τραγουδίστρια για το demo που θα έστελναν στη
"Δεύτερη Ακρόαση" και πήγα εγώ.
S: Η ενασχόλησή σας με το τραγούδι είχε από την αρχή τεθεί μέσα σας σε επαγγελματική,
ας το πούμε, βάση;
Ν. Μπ: Το αγαπούσα πάρα πολύ, αλλά ήμουν φοβισμένη για το πώς θα εξελιχθεί
αυτή η ιστορία, δεν τολμούσα να παραδεχτώ ότι δεν θέλω τόσο πολύ τις "Πολιτικές
Επιστήμες" που σπουδάζω, αλλά τη μουσική και το τραγούδι.
Γεράσιμος Ευαγγελάτος: Εγώ έγραφα από πιο πριν. Ο λόγος όμως που στείλαμε με
τον Κώστα το demo είναι για να δούμε αν αυτό που κάνουμε έχει κάποιο λόγο, αν
είμαστε καλοί, διαφορετικά να βρούμε κάτι άλλο που θα προσπαθούσαμε να ήμασταν
καλοί.
S: Πιστεύεις ότι θα κρινόσασταν από την ακρόαση;
Γ. Ευαγ.: Θα παίρναμε την άποψη από έναν άνθρωπο που εμπιστευόμαστε την
καλλιτεχνική του αξία, τον Παρασκευά Καρασούλο.
Κώστας Τσίρκας: Και όλης, βέβαια, της επιτροπής.
S: Έχετε σπουδάσει ή σπουδάζετε μουσική;
Ν. Μπ: Από 5 χρονών σπουδάζω πιάνο, τώρα τελείωσα και το πτυχίο μου στο
τραγούδι, κυρίως για να μάθω να διαχειρίζομαι τη φωνή μου ώστε να ανταπεξέρχομαι
καλύτερα στις εμφανίσεις. Παλαιότερα, για παράδειγμα, έκανα δύο live και επειδή
τα έδινα όλα, δεν μπορούσα να κάνω περισσότερα. Τώρα έχω μάθει να ελέγχω την
κούρασή μου, τις ανάγκες μου.
Κ.Τσ.: Εγώ έχω κάνει σπουδές στην κλασσική
κιθάρα.
S: Πρώτο κοινό σας δημιούργημα "Η Ασπιρίνη" με πάρα πολύ καλή
αποδοχή από το ραδιοφωνικό κοινό και τους παραγωγούς. Τι συστατικά πιστεύετε
ότι αυτή περιείχε και έκανε την επιτυχία;
Γ. Ευαγ.: Την ειλικρίνειά του.
Ν. Μπ.: Είναι το πιο αυθόρμητο πράγμα που έχουμε κάνει
Κ. Τσ.: Ότι είναι χωρίς συνταγές, χωρίς τίποτα.
S: Πως γράφτηκε;
Κ.Τσ.: Κατά μία έννοια γράφτηκε τυχαία. Καθόμασταν ένα απόγευμα με τον
Γεράσιμο στο μπαλκόνι, μου "πέταξε" τον πρώτο στίχο και σε μισή ώρα
το είχαμε γράψει...Συνήθως μου δίνει στίχους του και τους μελοποιώ, στην "Ασπιρίνη"
όμως υπήρξε ταυτόχρονη δημιουργία.
S: "Πόσο να πιεις/ να δεις διπλά όσα και μόνα τους φοβίζουν".
Οι στίχοι της "Ασπιρίνης" προτάσσουν τη μοναξιά και την έλλειψη επικοινωνίας
ως τα βασικά προβλήματα των σημερινών νέων και όχι την επαγγελματική ή οικονομική
τους αποκατάσταση. Αυτά πιστεύετε οτι απασχολούν τελικά περισσότερο σήμερα;
Γ. Ευαγ.: Σαφέστατα. Ο λόγος που έγραψα αυτούς τους στίχους είναι ότι
θα ήθελα να απευθυνθώ σε όλους τους ανθρώπους που δεν γνωριζόμαστε και για αυτό
δεν μιλάμε και δεν επικοινωνούμε κι όμως είναι ξεκάθαρο ότι όλοι τα ίδια πράγματα
ψάχνουμε και τα ίδια φοβόμαστε.
S: Τι ναι αυτό που φοβίζει εσάς;
Γ. Ευαγ.: Ότι έχουμε τόσα κοινά μεταξύ μας και δεν ξέρω για ποιο λόγο
φοβόμαστε να τα ζητήσει ο ένας από τον άλλο και να τα δώσει.
Ν. Μπ.: Και ότι έχουμε όλοι οι άνθρωποι μια ανασφάλεια σε όλους τους
τομείς, υπάρχει μοναξιά.
S: Η ραγδαία, όμως, ανάπτυξη των blogs στο διαδίκτυο, σήμερα, όπου ο καθένας
εκφράζει τις δικές του ιδεές καθημερινά, διαβάζονται από άλλους, σχολιάζονται,
δεν είναι λίγο οξύμωρο με βάση αυτά που λέτε περί μοναξιάς και έλλειψης επικοινωνίας;
Κ. Τσ.: Όχι, γιατί νομίζω πως αυτή η έλλειψη επικοινωνίας και η μοναξιά
οδήγησαν στο να δημιουργηθούν όλα αυτά τα blogs.
Γ. Ευαγ.: Εγώ πιστεύω πως από είναι το πιο βαθιά ουσιαστικό και ποιητικό
που έχει υπάρξει τα τελευταία χρόνια στο χώρο αυτό.
S: Δεν θα προτιμούσατε να βγείτε για ένα καφέ με ένα φίλο σας και να κουβεντιάσετε
παρά να τα δείτε γραμμένα στο διαδικτυακό ημερολόγιό του;
Γ. Ευαγ.: Όχι, γιατί στο blog λες πράγματα που θα τα διαβάσουν άνθρωποι
που δεν θες να απευθυνθείς προσωπικά, θες μόνο να τα διαβάσουν.
S: Δεν είναι λίγο αυτάρεσκο αυτό;
Γ. Ευαγ.: Νομίζω ότι είναι όσο αυτάρεσκο όσο όταν θες να καταλάβει ένας
άλλος το ποιος είσαι.
Ν. Μπ.: Είναι, ναι, έμμεση επικοινωνία, "κρύβεσαι" πίσω από
τον υπολογιστή, σου δίνει μεν μια ελευθερία αλλά δεν σε εκθέτει προσωπικά. Ωστόσο
είναι προτιμότερο από τη σιωπή.
S: "Τα παιδιά που συναντώ όταν θα βγω/έχουν παράπονα που μοιάζουν στα
δικά μου" Αισθάνεστε και οι τρεις ότι εκπροσωπείτε μια γενιά; Αν, ναι,
σας βαραίνει αυτό; Το λέω γιατί μοιάζει να προσπαθούν να σας ταυτίσουν με τη
γενιά σας και νομίζω ότι αυτό, δημιουργικά, τουλάχιστον, μπορεί να γυρίσει αρνητικά
σε εσάς, να σας στερήσει την ελευθερία.
Γ. Ευαγ.: Θα θέλαμε να γίνει αυτό, να εκφράζαμε, δηλαδή, τη γενιά μας
και χαιρόμαστε όταν μας το λένε. Είμαστε ελεύθεροι να εκφραστούμε.
Ν.Μπ.: Εγώ δεν το έχω νιώσει ποτέ. Νομίζω ότι εκφράζουμε ανθρώπους που
είναι πιο κοντά σε εμάς ανεξαρτήτου ηλικίας.
S: Ποια ήταν η διαδικασία παραγωγής του δίσκου "Εκατό μικρές ανάσες";
Κ. Τσ.: Μετά την ακρόαση η "Μικρή Άρκτος" κάλεσε όλους τους
καλλιτέχνες που είχαν συμμετάσχει για να συζητήσουν για το υλικό. Εμείς είχαμε
έτοιμο υλικό, γράφαμε με τον Γεράσιμο, ήδη, πολλά χρόνια και έτσι προχώρησε.
S: Γιατί επιλέχτηκε αυτός ο τίτλος για τον δίσκο; Πέρα του ότι είναι στίχος
που υπάρχει σε τραγούδι, θέλατε κάτι να εκφράσετε με αυτόν;
Ν. Μπ.: Μας έκανε "κάτι" και στους τρεις από την πρώτη στιγμή.
Δεν ξέρουμε ούτε αναρωτηθήκαμε ποτέ τι σημαίνει. Και τους τρεις μας άγγιζε το
ίδιο. Πάντως νομίζω ότι εκφράζει την ανάγκη μας για αέρα.
Γ. Ευαγ.: Πρακτικά και μόνο θα σου πω ότι όσες φορές ξεκίναγα να γράψω
ένα τραγούδι, ήταν ο πρώτος στίχος που μου ερχόταν στο μυαλό, έχει μια πληρότητα.
S: Ως ολοκληρωμένος δίσκος κι όχι ως κομμάτι μόνο, ποια ανταπόκριση έχει
από δημοσιογράφους και περιοδικά; Σας δίνουν περιθώρια προβολής του;
Γ. Ευαγ.: Πήρε πολύ καλές κριτικές, είμαστε πολύ χαρούμενοι που ήταν
η πρώτη μας κατάθεση.
Ν. Μπ: Είναι η πρώτη μας ταυτότητα, αυτό έκανα στα 22 μου χρόνια. Είμαστε
περήφανοι για αυτόν
S: Τα ραδιόφωνα έδειξαν τη θέρμη, τον αγκάλιασαν ως δίσκο νέων παιδιών;
Γ. Ευαγ.: Καταρχήν από επιλογή πρώτα πρώτα δεν στείλαμε ένα-δύο τραγούδια
στα ραδιόφωνα, στείλαμε ολόκληρο τον δίσκο. Ο πρώτος που το πήρε ήταν ο
Χρήστος
ο Παπαμιχάλης, στον "Μελωδία" και έπαιξε ό,τι του άρεσε. Μάλιστα,
την πρώτη μέρα που του πήγε, έπαιξε τραγούδι από αυτόν, χωρίς καν να το έχει
ακούσει πρώτα, είπε απλά "θα βάλω το 1 track".
Ν. Μποφ.: Ο Χρήστος μαζί με την
Μαργαρίτα Μυτιληναίου και την Στέλλα
Βλαχογιάννη στο Δεύτερο πρόγραμμα, ήταν οι πρώτοι που μας βοήθησαν, οι πρώτοι
που μας έδωσαν το βάπτισμα. Χαίρομαι γιατί "βγήκαν" πολλά τραγούδια
από τον δίσκο, οι παραγωγοί άλλοτε έπαιζαν, για παράδειγμα, την "Καζανμπλάνκα",
άλλοτε ήθελαν να παίξουν το "Κρύψου", άλλες φορές τις "Γάτες"
κ.α
Γ. Ευαγ.: Πάντως πρέπει να πούμε ότι λείπουν οι παραγωγοί σήμερα. Λείπουν
οι άνθρωποι που θα ακούσουν ένα δίσκο και θα επιλέξουν αυτό που τους αρέσει.
S: Λείπουν οι άνθρωποι ή υπάρχουν, αλλά δεν τους αφήνουν να παίξουν τις
προτιμήσεις τους;
Γ. Ευαγ.: Ναι, αυτό εννοούμε, δεν τους αφήνουν να παίξουν.
S: Ποια είναι τα ακούσματά σας;
Ν. Μποφ.: Από ξένα μέχρι τελειωμένα λαϊκά...
Κ. Τσ: Και πολιτικά, Λοίζος, Θεοδωράκης...
Γ. Ευαγ: Είμαστε της επικοινωνίας. Ανακαλύπτει κάποιος κάτι παλιό ή καινούριο
και αμέσως το λέει στους άλλους
S: Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο κύκλος 6 συναυλιών σας σε ένα νέο μουσικό χώρο,
στο Πάντειο. Τι έχει μείνει ως απόηχος αυτών;
Ν. Μπ.: Πήγε πολύ καλά, ήταν τα πρώτα live που ουσιαστικά κάναμε, ένα
χρόνο μετά την κυκλοφορία του δίσκου.
Jorge: Γιατί αργήσατε τόσο πολύ;
Ν.Μπ.: Είναι δύσκολο να βρεις ένα χώρο που να θέλει να σε φιλοξενήσει.
J.: Γιατί να μη θέλει να σας φιλοξενήσει;
Ν.Μπ.: Δεν ρισκάρει κάποιος ένα σχήμα καινούριο, δεν αναλαμβάνει εύκολα.
Ωστόσο το πρόγραμμα που κάναμε ήταν έτσι φτιαγμένο όχι για να αρέσει στον κόσμο,
να είναι ψυχαγωγικό για να ξαναρθεί, αλλά για να μας γνωρίσει, να δει ποιοι
είμαστε.
S: Πολύ μεγάλη έκπληξη ήταν οι διασκευές σας σε γνωστά κομμάτια πχ "Ψυχές
και σώματα", "Οι φίλοι μου σαλτάρουνε", "Δύο μέρες μόνο".
Φωτίσατε με την ενορχήστρωση και την ερμηνεία και άλλες διαστάσεις των τραγουδιών.
Σας αρέσει αυτό το παιχνίδι με τα τραγούδια;
Ν.Μπ.: Ναι, πολύ. Πρέπει, όμως, να πούμε ότι και η μπάντα είναι δεμένη, οι μουσικοί
παίζουν χρόνια μαζί και δουλέψαμε μαζί τους για τα τραγούδια, "πειράζοντάς"
τα.
J: Γεράσιμε εσύ συμμετέχεις στα live;
Γ. Ευαγ.: Κάνω την επιμέλεια του προγράμματος. Εγώ "εξέθεσα"
την Νατάσσα. Αν η Νατάσσα καταποντιζότανε τραγουδώντας τα πιο δύσκολα τραγούδια
της Αλεξίου και της Γαλάνη, που βάλαμε, θα έφταιγα εγώ.. Φοβόταν στην αρχή και
της είπα ότι πρέπει να αναμετρηθείς με όλα αυτά που φοβάσαι.
Ν. Μπ.: Μέσα στα προγράμματα βάζουμε τραγούδια που αγαπάμε. Από Doors
μέχρι Βέμπο... Είναι ρίσκο, θα λένε "τι κάνουνε αυτοί, τι παριστάνουν",
αλλά αυτά είναι που μας αρέσουν.
S: Έχω την εντύπωση, Νατάσσα, ότι στη σκηνή αισθάνεσαι πιο άνετα από ό,τι
στο δωμάτιο σου. Συμφωνείς;
Ν. Μπ.: Χωρίς να έχω καμία σκηνική εμπειρία επειδή έχω πολύ μεγάλη αγάπη,
νιώθω, ναι, ότι είναι ο φυσικός μου χώρος. Το τραγούδι για μένα είναι αυτό που
πρέπει να βγάλω. Με βοήθησε πάρα πολύ και ο Γεράσιμος, που πήρε τη μαγιά που
είχα εγώ σαν προσωπικότητα, είμαι παρορμητική και έντονη, και προσπάθησε να
το κάνει πιο επαγγελματικό, καθώς σπουδάζει στο "Τμήμα Θεατρικών Σπουδών",
έχει γνώση του θεάτρου και της σκηνικής παρουσίας.
S: Φαντάζομαι ότι η Τάνια Τσανακλίδου είναι από τις αγαπημένες σου φωνές
και παρουσίες..
Ν. Μπ.: Ναι, αν και την έχω δει μόνο μια φορά...Μου αρέσει γιατί είναι
ελεύθερη και είναι "γυναίκα". Ανεβαίνει ως "γυναίκα" στη
σκηνή. Η Αλεξίου, η Γαλάνη είναι ερμηνεύτριες.
Γ. Ευαγ.: Η Νατάσσα έχει ένα ταμπεραμέντο που πλησιάζει πολύ στην Τσανακλίδου
και αυτό προσπαθούμε να "μαζέψουμε", λέγοντας της ότι έχει και αυτή
σπουδάσει θέατρο.
S: Νατάσσα, συμμετέχεις με 2 τραγούδια στο νέο cd-soundtrack του Σταμάτη
Κραουνάκη για την ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου "Πεθαίνοντας στην Αθήνα".
Κώστα και Γεράσιμε, σας έχουν γίνει προτάσεις;
Γ. Ευαγ.: Μας είχε προσεγγίσει με τον Κώστα, μια εταιρεία μεγάλη, αλλά
φύγαμε τρέχοντας γιατί δεν μας άρεσε αυτό που μας ζητούσανε. Είχανε την νοοτροπία
του "μπακάλη". Μας είπαν τη Δευτέρα φέρτε μας τραγούδια και δεν πήγαμε
ποτέ. Δεν μας ενδιαφέρει. Έχουμε πάρει μια ελευθερία από την "Άρκτο",
να είμαστε ο εαυτός μας.
Κ. Τσ: Η "Άρκτος" δεν μας είπε ποτέ να κάνουμε κάτι για να
πουλήσουμε, να φτιάξουμε τραγούδια για κάποιον τραγουδιστή που θέλουμε να βγάλουμε
Ν. Μπ.: Όταν προετοιμάζαμε τον δίσκο, ο Παρασκευάς ήθελε να βάλουμε ένα
τραγούδι, εμείς διαφωνούσαμε, θέλαμε να βάλουμε ένα άλλο και μας είπε: "Μην
με σκοτίζετε, δικός σας είναι ο δίσκος", μας άφησε τελείως ελεύθερους.
Άλλος παραγωγός δεν θα το έλεγε αυτό. Η τεράστια διαφορά του με τους άλλους
παραγωγούς βρίσκεται στο ότι είναι ιδεολόγος. Είναι καλλιτέχνης που θέλει να
φτιάξει μια γενιά ελεύθερων καλλιτεχνών.
J: Μέχρι να τον γνωρίσετε, πιστεύατε ότι υπήρχε τέτοιος παραγωγός;
Ν. Μπ.: Όχι, δεν γνωρίζαμε αν υπάρχουν...
Γ. Ευαγ.: Ξέραμε όμως για τον Παρασκευά ότι είναι ιδεολόγος για αυτό
και πήγαμε.
Ν. Μπ.: Πράγματι τα παιδιά μου λέγανε ότι αξίζει αυτός να σου δώσει ένα
βάπτισμα.
S: Ποια είναι η άποψή σας γενικά για τη σύγχρονη δισκογραφία
Ν. Μπ.: Έχω μιλήσει κατά καιρούς με διάφορους μεγάλους δημιουργούς που
είναι χρόνια στο χώρο και τους ακούω να λένε ότι δεν τους απασχολεί πια το τι
θα κάνουν, απλά να μπορέσουν να είναι επίκαιροι.
Γ. Ευαγ.: Προσπαθούν οι μεγάλοι τραγουδιστές να προσεγγίσουν τη νέα γενιά
αλλά δεν ξέρουν ποια νέα γενιά θέλουν και πρέπει να προσεγγίσουν. Πρέπει να
καταλάβουν τι έχουν κάνει και ότι αναμετρώνται με την ιστορία τους. Δεν μπορούν
να προσεγγίσουν τους πάντες με τον ίδιο τρόπο που τους προσεγγίζουν οι νεότεροι.
Ν.Μπ: Προσέγγιση, οφείλουν να καταλάβουν πως δεν είναι μόνο η αγορά του
δίσκου. Πρέπει να προσεγγίσεις τους νέους καλλιτεχνικά, να τους εκπαιδεύσεις.
Αυτό το έχουν ξεχάσει.
S: Ναι, αλλά ως πότε πια θα είναι αυτοί οι σταυροφόροι;
Ν. Μπ.: Εμείς δεν τους περιμένουμε πια. Για αυτό και προσπαθούμε και
θέλουμε να συνεργαζόμαστε με τους νέους. Μόνο έτσι προχωράμε, όπως έκαναν και
αυτοί όταν ήταν στη θέση μας. Για παράδειγμα η Γαλάνη έκανε τα μεγάλα της σουξέ
με τον Καρασούλο και τον Κορκολή, δυο νέα τότε παιδιά.
S: Έχετε καινούρια τραγούδια; Να περιμένουμε καινούριο δίσκο;
Κ.Τσ: Τραγούδια υπάρχουν, πάντα γράφουμε, αλλά για δίσκο καινούριο ακόμα
δεν ξέρουμε. Δεν έχουμε βάλει χρονοδιάγραμμα. Πάντως είναι δύσκολο να το δούμε
επαγγελματικά, τουλάχιστον τώρα.
Ν. Μπ.: Επειδή είμαστε παρέα, δεν έχουμε το άγχος. Δεν νιώθω όμως χαλαρή
για τη μουσική. Εγώ με τον Γεράσιμο και ένα νέο συνθέτη, τον Θέμη Καραμουρατίδη
ετοιμάζουμε καινούρια τραγούδια. Στην Μικρή Άρκτο είμαστε μια ομάδα παιδιών
που συνεργαζόμαστε και αλληλοσυμπληρωνόμαστε, αλλά προπάντων είμαστε φίλοι.
S: Καινούριες εμφανίσεις;
Γ. Ευαγ.: 1-2 Δεκεμβρίου, X-edra, Ελ. Βενιζέλου 35, Νέα Σμύρνη
S: Τι θα θέλατε να αφιερώσετε στα μέλη του Musicheaven;
(Φωτογραφίες, Artwork: Jorge)