|
Θεωρώ όπως απαραίτητο πρώτα να αναφερθώ κάπως περιληπτικά σε λίγα βασικά θεωρητικά και εν συνεχεία στην ανάλυση των ρυθμών.
Τι είναι οκτάβα;
Είναι το μέρος ενός μουσικού κοματιού ή οργάνου από τη ντο στην αντίστοιχη υψηλότερη ή χαμηλότερη ντο.
Τι είναι Κλίμακα ;
Είναι οι διαδοχικές νότες από τη μια οκτάβα στην άλλη πχ από την (ρε, d) της 1ης οκτάβας μέχρι την ρε(d) της επόμενης.
Τι ειναι μέτρο;
Είναι το σύνολο από νότες μέσα σε ένα μουσικό κομάτι ενδιαμέσως δύο διαστολών ( γραμμών που τέμνουν το πεντάγραμμο) και η χρονική τους διάρκεια (αξίες ) έχει έναν συγκεκριμένο αριθμό.
Τι είναι τονος;
Είναι η διαφορά ηχήσεως από τη μια νότα στην άλλη διαδοχική. πχ. ντο(c) σε ρε(d). Μεταξυ μι-φα και σι ντο δεν υπάρχει τόνος
Τι είναι ημιτόνιο;
Είναι το ενδιάμεσο του τόνου (μεσόφωνο).
Δηλαδή η διαφορά ηχήσεως π.χ. από το ντο (c) στο ντο(δίεση) c+
Μεταξύ μι-φα και σι- ντο δεν υπάρχει μεσόφωνο.
Οπότε εχουμε ντο (c)-ρε(d) =τόνο,ρε(d) μι(e) = τόνο, μι(e)-φα(f) =ημιτόνιο, Φα( f)-σολ(g)=τόνο,σολ(g)-λα(a)=τόνο ,λα(a) -σί(b) = τόνο ,σι(b)-ντο( c)=ημιτόνιο.
Τι είναι αξία (Νότας);
Ειναι η χρονική διάρκεια ηχήσεώς της και μετριέται σε ολόκληρα μισά , τέταρτα , όγδοα , δέκατα έκτα, τριακοστά δεύτερα, εξηκοστά τέταρτα.
Για να καταλάβουμε τι σημαίνουν αυτά μετράμε τη διάρκειά τους ως εξής:
Ολόκληρο = κρατάμε πατημένη τη νότα κτυπώντας ρυθμικά 4 φορές το ποδι κάτω.
Μισό = κρατάμε πατημένη τη νότα κτυπώντας με τον ίδιο παραπάνω ρυθμό 2 φορές το πόδι κάτω.
Τέταρτο = ομοίως μία φορά το πόδι κάτω.
Ογδοο= στο κάθε κτύπημα του ποδιού -κάτω-,έχουμε «παίξει» δύο νότες (1 πάνω -1 κάτω)
Δέκατο έκτο=στο κάθε κτύπημα του ποδιού έχουμε «παίξει» 4 νότες (2 πρός τα πάνω 2 πρός τα κάτω)
Τριακοστό δεύτερο= ομοίως 8 νότες
Εξηκοστό τέταρτο =ομοπιως 16 νοτες
Οπότε : 1 ολόκληρο=2 μισα=4 τέταρτα =8 ογδοα =16 δεκατα εκτα =32 τριακοστα δεύτερα =64 εξηκοστα τέταρτα .
Τι είναι παύση;
Είναι παροδική σιγή που η διάρκειά της (αξία) είναι ίδια όπως και στις νότες και μετριέται και αυτή σε ολόκληρα , μισά, τέταρτα κλπ.
Τι είναι συγχορδία;
είναι η συνήχηση της 1ης,3ης , 5ης νότας κάθε κλίμακας (βασική συγχορδία)
Τι είναι νότα;
ειναι σύμβολα που καθεμία "βγάζει" έναν διαφορετικό ήχο .
Στό πεντάγραμμο συμβολίζονται με ειδικά σύμβολα,που λέγονται φθογγόσημα και είναι τοποθετημένα πάνω ή μέσα -εξω στις γραμμές του 5/γγράμου.
Oι νότες βασικά είναι επτά ντο,ρε,μι,φα,σαλ,σι,.Συμβολίζονται και με λατινική γραφή ως εξής :
ΝΤΟ=c, ΡΕ=d , MI=e, ΦΑ=f , ΣΟΛ=g , ΛΑ=a , ΣΙ=b.
Οταν δεξιά της νότας υπάρχει το σύμβολο της δίεσης τότε η οξύτητα της ήχησεώς της αυξάνεται κατά ένα ημιτόνιο και όταν υπάρχει το σύμβολο της ύφεσης τότε η οξύτητα της ηχήσεώς της μειώνεται κατά ένα ημιτόνιο.
Νότα παρεστιγμένη: (δεξιά στη νότα υπάρχει μια τελεία) : σημαίνει ότι η χρονική αξία της νότας παρατείνεται κατά το ημισύ της. Δηλαδή αν έχουμε μια νότα αξίας 1/4 και είναι παρεστιγμένη παίρνει
χρονική διάρκεια(αξία) = 1/4+1/8.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#19357 / 15.12.2009, 18:11 / Αναφορά Χρήσιμο και ενημερωτικό το άρθρο σου. Έχω ένα φίλο που μαθαίνει τουμπερλέκι και ασχολείται πολύ με ρυθμούς. Ένα πραγματικα χρήσιμο άρθρο για όποιον παίζει κρουστά. |
#19364 / 16.12.2009, 07:05 Eυχαριστώ για τα καλά λόγια. Θα είναι μεγάλη χαρά για μενα να απαντήσω-διευκρινήσω οποιαδήποτε σχετική ερώτηση. Αλλωστε θα ακολουθήσουν και άλλες σχετικές δημοσιεύσεις μου με παραδείγματα σε κάθε ρυθμό και πιστεύω να είναι πλήρως κατατοπιστικές. G. RETEOS reteos@mail.gr |
#19405 / 24.12.2009, 10:36 / Αναφορά Πολυ ωραιο το αρθρο σου,μπραβο,με βοηθησε στο να μαθω καποιους καινουργιους για εμενα ρυθμους στο τουμπελεκι αφου πριν ενα τριμηνο αρχισα τα μαθηματα στο τουμπελεκι.Συχαριτηρια!!!!!!! |
#19409 / 24.12.2009, 17:52 / Αναφορά Το σχόλιό σου αγαπητέ DrumsGerm57 μου έδωσε χαρά και ικανοποίηση ,διότι βλέπω πως οι λίγες μουσικές μου γνώσεις, γίνονται χρήσιμες .Δεν γνωρίζω βέβαια από κρουστά καθόσον ασχολούμαι ,εντελώς ερασιτεχνικά ,με πληκτροφόρα μουσικά όργανα αλλά δεν έχει σημασία , η μουσική είμαι μία . Σημασία έχει η καλή παρέα και γενικά η καλή καρδιά και ας αγκαλιάζει αυτή τη παρέα η μουσική ας γίνεται όπως λέμε «το κερασάκι της τούρτας». Καλά Χριστούγεννα ,νάσαι καλά . |
#19558 / 21.01.2010, 17:23 / Αναφορά Πολύ καλή προσπάθεια θεωρητικής εκμάθησης που θα μπορούσε να συνοδεύται και με κάποια ηχητικά δείγματα, ώστε να γίνει πιο κατανοητή η έννοια του ρυθμού (κύρια για τους σύνθετους). |
#19560 / 21.01.2010, 18:25 Είναι πάρα πολύ καλή ιδέα και σε ευχαριστώ για αυτήν την πραγματικά ουσιαστική υπόδειξη. Δεν ξέρω όμως αν συναντήσω δυσκολία , θα επεξεργασθώ πάντως την ιδέα, προκειμένου η θεωρία για την εκμάθηση των ρυθμών ,να συνοδεύεται και με ηχητικά δείγματα. Βέβαια τότε θα αλλάξει και το στύλ του μαθήματος . Θα το καταφέρω άραγε; |
#20952 / 19.09.2010, 13:43 / Αναφορά Σε ευχαριστώ πολύ! Πολύ χρήσιμο! Μήπως μπορείς να γράψεις πως παίζονται και οι ρούμπες? |
#20975 / 22.09.2010, 23:42 Φιλτατε alexikas27 σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια . Η ρούμπα είναι ένας ρυθμός που σχετίζεται με το είδος της Αφρο-κουβανικής μουσικής. Στο άρθρο αυτό περιορίστηκα και ανέπτυξα κυρίως κάποιους Ελληνικούς ρυθμούς ( εξ ου και ο τίτλος του άρθρου ) . Και βεβαίως θα κάνω μια (περιληπτική κάπως) ανάλυση του ρυθμού της Ρούμπας (Για τα Ελληνικά –λαικα τραγούδια) . Το πως παίζεται δεν θα μπορέσω να γράψω καθόσον έχει σημασία με ποιό όργανο εκτελείται (άλλη η τεχνική του πιάνου , άλλη της κιθάρας , αλλη του μπουζουκιού κλπ.) Ρούμπα : μέτρο =4/4 (δηλαδή το μέτρο περιέχει νότες χρονικής αξίας τεσσάρων τεταρτων ): 1/4. (1/8+1/4) 1/4 . Ρυθμός = V. (^+V) V (V.) παρεστιγμένο (^V) συζευξη ( V) (V)= πόδι κάτω (θέση) (^) = τό πόδι άνω (άρση) Οπότε έχουμε : =1/4 .(τέταρτο παρεστιγμένο*) 1/8+1/4(σύζευξη διαρκείας*) 1/4 ήτοι : 3/8α (1/4.=3/8α) +3/8α(1/8+1/4=3/8α)+2/8α(1/4=2/8α) μας κάνουν 8/8α=4/4α * Νότα παρεστιγμένη (ή στιγμή διαρκείας ) = παρατείνει τη χρονική διάρκεια της νότας αυτής κατα το ήμισυ της βασικής χρονικής αξίας της . Οπότε το τέταρο παρεστιγμένο έχει αξία 1/4+1/8 =3/8α *Συζευξη διαρκείας Είναι η καμπύλη που ενώνει δυο νότες ίδιας τονικότητας αλλά διαφορετικής εν προκειμένω χρονικής αξίας. (Για τεχνικούς και μόνο λόγους η συζευξη του (1/8+1/4) στο παραπάνω παράδειγμα δεν παριστάνεται με καμπύλη όπως θα έπρεπε, οπότε (1/8+1/4) ή (^+V) θεωρησέτο σαν να έχει καμπύλη ) . Aρα οι οι νότες αυτές παίρνουν συνολική χρονική αξία 1/8+1/4 =3/8α. (Σημ: Υπάρχει σχετικό αναλυτικό άρθρο στη στήλη διδασκαλία του e-περιοδικού του MusicHeaven που αναφέρεται αναλυτικά στη στιγμή και στην σύζευξη διαρκείας βλέπε Link : (http://www.musicheaven.gr/live/101) |
#20976 / 23.09.2010, 16:24 / Αναφορά Φίλε reteos είσαι εξαιρετικός! Χίλια ευχαριστώ για την άμεση και κατατοπιστική απάντησή σου! |
#21175 / 10.11.2010, 16:59 / Αναφορά ένα βιντεάκι με ηχητική συνοδεία αυτών που εξηγείς θα βοηθούσε πάάάρα πολύ! ευχαριστούμε πολύ ούτως ή άλλως! :-) |
#21180 / 12.11.2010, 17:39 Φίλτατε ogypa, αν και το μάθημα είναι θεωρητικό έχεις απόλυτο δίκιο , τόσο εσύ όσο και άλλοι αναγνώστες που το ζητούν, Πράγματι θα πρέπει να υπάρχουν παράλληλα και ακουστικά δείγματα των ρυθμών, ωστε αυτοί να γίνουν καλύτερα κατανοητοί. Επιφυλάσσομαι λοιπόν -σε συνέχεια αυτού- για τη σύνταξη και αποστολή προς δημοσίευση (εν καιρώ) , ενός ακόμη σχετικού άρθρου (Ελληνικοί ρυθμοί - ακουστικά δείγματα). Σε ευχαριστώ πάρα πού για την υπόδειξη . |
#21619 / 30.01.2011, 17:53 / Αναφορά Φίλατοι johnathan57 και ogypa, ήδη δημοσιεύθηκε σήμερα νέο μου άρθρο σχετικό με ηχητικά δείγματα ενός ρυθμού (εκ των ανωτέρω αναφερομένων),με τίτλο: Χασάπικο-Θεωρία και πράξη. http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2830 ΄Οπως ανιλαμβάνεσθε είναι αδύνατον να αναπτυχθούν και οι εννέα (9) αυτοί ρυθμοί σε ένα και μόνο άρθρο . Ευελπιστώ στο μέλλον να ολοκληρώσω την ενότητα αυτή. Πάντως και πάλι σας ευχαριστώ για αυτήν την σοβαρή επισήμανσή σας . Μου δώσατε την ευκαιρία να επεκταθώ περαιτέρω σαυτό το τόσο σοβαρό (για μένα) μουσικό θέμα : στους Ελληνικούς μουσικούς ρυθμούς . |
#25238 / 01.09.2012, 10:39 Γιάννη είσαι πολύ κατατοπιστικός, όπως πάντα. Καλή συνέχεια στην πολύ χρήσιμη και πρωτότυπη προσπάθειά σου. |
#25239 / 01.09.2012, 16:59 Επειδή γνωρίζω κάπως τον χαρακτήρα σου Κώστα και ξέρω πολύ καλά ,πως ότι γράφεις δεν το γράφεις για να «χαιδέψεις αυτιά», αλλά εκφράζεις αυτό που πιστεύεις, χαίρομαι ιδιαίτερα για το σχόλιό σου. ΄Οντως προσπαθώ, με τις γνώσεις του ερασιτέχνη, μέσα από τα άρθρα μου να ειμαι όσο το δυνατόν απλός και κατατοπιστικός και να προσφέρω κι εγώ κάτι στούς αναγνώστες,οι οποίοι δεν έχουν τον χρόνο ή την δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα σε ειδικούς ( ως πρέπει) . Χαίρομαι επίσης που εσύ, καλός γνώστης της μουσικής, βρίσκεις τα άρθρα μου πολύ χρήσιμα . |
#28907 / 30.09.2014, 10:09 / Αναφορά δωσε παραδειγματα τραγουδιων σε απταλικο σε παρακαλω |
#28908 / 30.09.2014, 10:13 / Αναφορά δωσε παραδειγματα τραγουδιων σε απταλικο σε παρακαλω |