Η τρομπέτα δεν λείπει από το πάλκο καμιάς ορχήστρας που παίζει Jazz, Blues, Latin, Soul. Φημισμένος τρομπετίστας ασφαλώς, ο Louis Armstrong.
Η προσέγγιση σ’ αυτό το θέμα με περιεχόμενο που στο σύνολο του έχει πρακτικά συστατικά, γραμμένο από ένα ερασιτέχνη μουσικό, παίχτη κορνέτας σε Φιλαρμονική Δήμου επί 11 έτη και τώρα παίχτη τρομπέτας, έγινε, πιστεύω, με πλήρη διασταύρωση και τεκμηρίωση των κειμένων, των σκαριφημάτων και των εικόνων ώστε οι μεν συμμετέχοντες μαθητευόμενοι να πάρουν όλες τις βασικές γνώσεις και αργότερα να ασχοληθούν πιο εμπεριστατωμένα με το θέμα, οι δε καλοί γνώστες του θέματος να μας δώσουν περισσότερες πληροφορίες ή να διορθώσουν τυχόν ασάφειες.
Οι αγγλικοί όροι δίδονται για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες.
Σ’ όλα τα μουσικά όργανα, για να ακουστούν στον περιβάλλοντα χώρο, θα πρέπει κάτι να δονείται. Αυτό το υλικό δόνησης μπορεί να είναι:
Στήλη με αέρα: Μακρύτερος ή κοντύτερος σωλήνας (επιτυγχάνεται με τα πιστόνια που αλλάζουν το μήκος του σωλήνα). Η διέγερση της στήλης αέρα γίνεται δονώντας τα χείλη (buzzing) , ‘’φυσώντας’’ απαλά έως δυνατά και ρυθμίζοντας το ‘άνοιγμα’ των χειλιών ανάλογα με την νότα .
Χορδές: Τεντωμένες-χαλαρές-μακρύτερες-κοντύτερες
Λεπτό Τεντωμένο υλικό: Τεντωμένο ή χαλαρό καθώς και σχήμα & διαστάσεις της κατασκευής που το υποβαστάζει.
Σταθερό υλικό: Είδος ξύλου και κυρίως το μέγεθος του (Όσο μεγαλύτερο τόσο χαμηλότερος ο τόνος)
Η τρομπέτα δεν λείπει από το πάλκο καμιάς ορχήστρας που παίζει διάφορα είδη μουσικής όπως Jazz, Blues, Latin, Soul κ.ά. Φημισμένος τρομπετίστας ο Louis Armstrong.
Το κόστος αυτών ξεκινά από 120 ευρώ και αγγίζει τις 3.000 ευρώ. Στην εικόνα 1 παρακάτω παρατηρείστε την περιοχή που μπορεί να παίξει η Bb τρομπέτα καθώς και την περιγραφή των μερών της, ειδικά το tuning slide , που όπως το λέει και η λέξη χρησιμοποιείται για το ακριβές κούρντισμα της τρομπέτας.
Συχνά για να ηχεί σωστά θα πρέπει να γίνεται συντήρηση της τρομπέτας ,αν είναι δυνατόν με το ειδικό κιτ (εικόνα 3η ), βυθίζοντας την σε χλιαρό νερό- αφού αφαιρέσουμε τα πιστόνια -και εκτελώντας τις εντολές του φυλλαδίου του κιτ.
Πολλές φορές τα πιστόνια είτε κολλάνε είτε δεν επανέρχονται εγκαίρως στην αρχική τους θέση. Εγώ χρησιμοποιώ το λιπαντικό Yamaha VALVE OIL Huile Pour Pistons (3 έως 5 σταγόνες στην επιφάνεια κάθε πιστονιού- αφού το βγάλω ).
Προσοχή στο λιπαντικό –μια φορά χρησιμοποίησα λιπαντικό κυνηγετικής καραμπίνας και τράβηξα τα πάνδεινα για να επαναφέρω τα πιστόνια στην αρχική τους κατάσταση.
Όσον αφορά τους αποσπόμενους σωλήνες – όπως το slide tuning της 1ης εικόνας- χρησιμοποιώ τον γράσο Yamaha PREMIUM SLIDE GREASE για να μη κολλήσουν.
Για γυάλισμα ( 1 έως 2 φορές κάθε έτος) της τρομπέτας αλείψετε την με μπράσο , αφήστε τον να στεγνώσει και καθαρίστε με πανί (στη φιλαρμονική τον καθαρίζαμε με πριονίδι για καλύτερη στιλπνότητα). Αποφύγετε την επαφή του μπράσου με τα πιστόνια .
Οι Τρομπέτες και οι κορνέτες έχουν την ίδια τονικότητα Bb (υπάρχουν και σε τονικότητες F, C, D, E♭, E, G και A) και άρα παίζουν την ίδια γραπτή μουσική (η Bb είναι η πιο δημοφιλής).
Η τρομπέτα είναι λίγο μακρύτερη από την κορνέτα και έχει μεγαλύτερη καμπάνα – αυτές οι διαφορές παράγουν διαφορετικό ηχόχρωμα στα δύο όργανα. Επίσης πολύ μεγάλο ρόλο παίζει το επιστόμιο. Η τρομπέτα έχει (είχε- σήμερα οι διαφορές είναι πολύ μικρές) πιο δυνατό και λαμπερό ήχο ενώ η κορνέτα πιο απαλό και πιο γλυκό. Προσωπικά προτιμώ την τρομπέτα.
Ονομάζεται Bb γιατί είναι συντονισμένη (κουρδισμένη) σε τονικότητα Bb , που σημαίνει ότι η τονική νότα είναι η Bb. Αν όμως κοιτάξεις τη νότα στο χαρτί αυτή γράφεται σαν C. Αυτό συμβαίνει ώστε αν αλλάξουμε τρομπέτα, άλλης τονικότητας, να μη αλλάζουμε και δακτυλισμούς στα πιστόνια (όπως ακριβώς συμβαίνει και με τις φυσαρμόνικες-αν μάθουμε τη μια τονικότητα ξέρουμε και τις υπόλοιπες).
Για περισσότερη διευκρίνιση ξαναλέω ότι η νότα C στην τρομπέτα ή σε οποιοδήποτε άλλο Bb ΄΄χάλκινο’’ όργανο (BЬ clarinet, bass clarinet, tenor sax, ή soprano sax) ηχεί όπως το Bb σ’ ένα πιάνο , κιθάρα…., δηλαδή ηχεί 1 τόνο χαμηλότερα.
Για το 99% των παιχτών τρομπέτας η υψηλότερη νότα που βγάζουν (με καθαρό τόνο) είναι η Β άνω πενταγράμμου. Εγώ έχω πετύχει μέχρι την Α. ( λέγεται ότι ‘’δεν’’ υπάρχει όριο για υψηλότερη νότα αλλά ότι όλα εξαρτώνται από τον παίχτη-λένε ότι καταγράφηκε παίχτης να παίζει και πάνω από το εκτός πενταγράμμου C-ψάξε στο Youtube και θα βρεις πολλούς τέτοιους παίχτες).
Η συχνότητα της στήλης του αέρα στον σωλήνα της τρομπέτας εξαρτάται από το μήκος και το γεωμετρικό σχήμα του αέρα της στήλης (φαντάσου τα πολύπλοκα γεωμετρικά σχήματα των χάλκινων οργάνων). Αυτή η στήλη του αέρα εξαρτάται κάθε στιγμή από τη θέση που έχουν τα τρία πιστόνια της τρομπέτας που κάθε φορά σχηματίζουν διαφορετικό γεωμετρικό σχήμα άρα και διαφορετικό μήκος σωλήνα.
Η διέγερση της στήλης αέρα επιτυγχάνεται με τη δόνηση των χειλιών (buzzing) ,με το αντίστοιχο ‘ άνοιγμα’ των χειλιών και φυσώντας (αναπνοή από το διάφραγμα). Αυτή η τροποποιημένη δόνηση της στήλης του αέρα κατευθύνεται στην καμπάνα της τρομπέτας απ’ όπου ΄΄ακτινοβολείται’’ στον περιβάλλοντα αέρα και ακούγεται. (Το σαξόφωνο , το κλαρίνο…. λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο όπως τα χάλκινα εδώ όμως η διέγερση της στήλης του αέρα γίνεται με ένα επιστόμιο που έχει γλωσσίδιο -το buzzing δηλαδή το κάνει το επιστόμιο όταν απλώς το φυσάμε).
Άρα όλα τα παραπάνω αναφερθέντα είναι θέματα κανόνων της φυσικής. Με τη δόνηση των χειλιών και το πόσο δυνατά ή μαλακά βγαίνει ο αέρας από τα πνευμόνια μας (ανάλογα με τον τόνο που θέλουμε να παίξουμε) παράγουμε όλες τις 12 νότες με μόνο τα 3 πιστόνια. Η 6η εικόνα με τους σπουδαιότερους δακτυλισμούς είναι γι αυτούς που δεν ξέρουν να διαβάζουν μουσική.
Οι αριθμοί 1-2-3 της 4ης εικόνας δείχνουν τα πιστόνια και είναι οι αριθμοί που δείχνονται στη κλίμακα C της 5ης εικόνας.
Η 6η εικόνα καθώς και η παρόμοια 13η εικόνα δείχνουν με πια πιστόνια παίζουμε τις 12 νότες της χρωματικής κλίμακας σε 2 οκτάβες. (Υπάρχουν τρομπετίστες-στο YouTube- θα βρεις πολλούς που βγάζουν έως και 4 οκτάβες!!!!).
Η εκμάθηση της τρομπέτας είναι –στην αρχή- επίπονη, κουραστική και πολλές φορές βαρετή (Αυτό που κουράζει περισσότερο τον αρχάριο δεν είναι οι πνεύμονες του αλλά τα χείλη του επειδή τα πιέζει περισσότερο από όσο χρειάζονται λόγω της απειρίας του). Αλλά δεν πρέπει να σε καταβάλλει γιατί η ευχαρίστηση στο παίξιμο θα έλθει όταν θα μάθεις να παίζεις καλά ,κυρίως μουσικά κομμάτια της αρεσκείας σου και τότε δεν θα θέλεις να την αφήσεις. Προτείνω η εξάσκηση να γίνεται με μετρονόμο γιατί τότε έχεις τη δυνατότητα να παίξεις το κομμάτι με slow tempo και κατόπιν διαδοχικά να τον αυξάνεις ή και με έτοιμους ρυθμούς ντραμς ώστε να συνηθίσεις και καλύτερα να χάνεις κάποιες νότες από τη μελωδία παρά να χάνεις το ρυθμό.
Έτοιμοι ελληνικοί ρυθμοί ντράμς εδώ.
Στο παρακάτω video παίζω εγώ τρομπέτα μάρκας Stagg , χρησιμοποιώντας σορντίνα Wah-Wah – πλησιάζοντας/απομακρύνοντας τη δεξιά παλάμη από την καμπάνα παράγουμε διάφορα ηχοχρώματα (εικόνα 7η ):
Το video αυτό το ανέβασα για να δείξω απλώς ότι αν και έχουν περάσει 40 έτη από τότε που σταμάτησα το παίξιμο της δεν την ξέχασα (μάθε τέχνη κι άστηνε…). Την αγόρασα πριν 3 έτη- ήταν ευκαιριακή αγορά των 100 ευρώ. Λόγω όμως του Χ.Α.Π (αναπνευστική πάθηση από το τσιγάρο) τώρα κουράζομαι να παίζω περισσότερο από 5 λεπτά, ενώ με τη φυσαρμόνικα μπορώ και παίζω επί ώρες χωρίς σταμάτημα. Βέβαια ένα καλύτερης ποιότητας πνευστό είναι πιο ακριβό αλλά έχει και πιο ξεκούραστο παίξιμο.
Το παίξιμο πνευστών δημιουργεί χαλάρωση καθώς εκτεταμένη χρήση του αναπνευστικού συστήματος οδηγεί σε εκτόνωση και σου μαθαίνεις να αναπνέεις από το διάφραγμα. Δείτε το παρακάτω video για τη σχέση πνευμόνων και πνευστών.
Το video αυτό θα σας δώσει κάποιες πληροφορίες από το βιβλίο του Dr Sabutin για τη βελτίωση του άσθματος και της Χρόνιας Αποφρακτικής Πνευμονοπάθειας {Χ.Α.Π που 95% προκαλείται από το κάπνισμα} .
Καθημερινά για άσκηση μυών των χειλιών να τοποθετείς ένα μολύβι ανάμεσα στα χείλη και να το σφίγγεις για 3-5 λεπτά ανεβοκατεβάζοντας το με τους μυς των χειλιών. Οι μύες που αντιλαμβάνεσαι να σου καίνε είναι αυτοί που χρησιμοποιείς για να παίζεις τη δεύτερη οκτάβα που απαιτεί μεγάλη πίεση στο επιστόμιο. Τα χείλη να είναι πάντα σαλιωμένα για καλύτερο buzzing.
Διάφραγμα είναι ο μυς που χωρίζει το στήθος από την κοιλιά.
Για καλή εκφραστικότητα από την τρομπέτα μας πρέπει να αναπνέουμε με το διάφραγμα (όπως και σε όλα τα πνευστά) και όχι με το στήθος .
Όταν αναπνέουμε με το στήθος το καταλαβαίνουμε γιατί όταν εισπνέουμε το στήθος φουσκώνει και όταν εκπνέουμε το στήθος ξεφουσκώνει.
Κάντε συχνά την παρακάτω άσκηση και σύντομα θα συνηθίσετε να αναπνέετε με το διάφραγμα:
Η ίδια άσκηση προτείνεται και σαν τεχνική χαλάρωσης από το άγχος.
Οι καλλωπισμοί είναι πολύ προσωπικό θέμα.
Vibrato & Tremolo
Στη θεωρία Vibrato είναι η μεταβολή στη συχνότητα του τόνου ενώ tremolo είναι η μεταβολή της έντασης του τόνου (η 14η εικόνα δείχνει τη διαφορά) .Στην πράξη όμως (εκτός από τα ηλεκτρονικά όργανα) και τα δύο γίνονται ταυτόχρονα.
Στην τρομπέτα επιτυγχάνεται με τα χείλη ( συνδυασμός χαλάρωσης του ανοίγματος των χειλιών, της στοματικής κοιλότητας και το χαμήλωμα της γλώσσας) και με πλησίασμα και απομάκρυνση της παλάμης από την σορντίνα στην καμπάνα της τρομπέτας. Στην 14η εικόνα η νότα F αλλοιώνεται με μεταβολή 32ου .
Trills =Τρίλια
Παριστάνεται με το σύμβολο: tr~~~~~~ ή μόνο με τα γράμματα ‘’tr’’. ( 14η εικόνα)
Τοποθετείται πάνω από έναν φθόγγο και σημαίνει την επανάληψη αυτού πολλές φορές και γρήγορα μαζί με τον πλησιέστερο οξύτερο αυτού. (εύκολο trilling στην piccolo τρομπέτα).
Αρχικά ήταν στρατιωτικό μουσικό όργανο(για το καθαρό, διαπεραστικό και μεγαλοπρεπές staccato της) και των Φιλαρμονικών των Δήμων. Σήμερα η τρομπέτα θεωρείται το πιο δημοφιλές όργανο ορχήστρας και συγκροτήματος, ειδικά στην παραδοσιακή μουσική της Μακεδονίας.
Τα ‘’χάλκινα’’ είναι αναπόσπαστο στοιχείο των τραγουδιών Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας. Γάμοι, γλέντια, πανηγύρια και κάθε είδους εκδηλώσεις πλαισιώνονται με τη μουσική και το τραγούδι της ομάδας των μουσικών που κρατούν ζωντανή την παράδοση της Μακεδονίας. Τα παραδοσιακά σχήματα στη Μακεδονία που χρησιμοποιούν χάλκινα όργανα είναι ολιγομελή με κλαρίνο, τρομπέτες, τρομπόνι και ταμπούρλο. Οι μπάντες που δημιουργούνται (συνήθως οικογενειακές) παίζουν μουσική με μικρασιάτικες, σέρβικες, βουλγάρικες, τσιγγάνικες, ποντιακές και ηπειρώτικες επιρροές. Γενικά, πιστεύω ότι, οτιδήποτε υιοθετείται από έναν λαό και γίνεται αναπόσπαστο στοιχείο του, γίνεται παράδοσή του.
Πολλοί απ’ αυτούς τους μουσικούς έμαθαν ΄΄κλέβοντας με το αυτί ΄΄, με βάση ο καθένας το προσωπικό του μουσικό ένστικτο. Πολλοί απ’ αυτούς είναι αγράμματοι όμως ‘’ξέρουν’’ μουσική θεωρία απλά ίσως δεν έχουν ονόματα για τις διάφορες ενότητες αυτής και έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στον αυτοσχεδιασμό. Στα συρτά , τσάμικα , τσιφτετέλια , καθιστικά , γάμου…..ακούς αυτοσχεδιασμούς καταπληκτικούς .Η εξοικείωση με την τρομπέτα τους είναι σε τόσο υψηλά επίπεδα που ο τρομπετίστας αυτοσχεδιάζει με την ίδια ευκολία που αναπνέει γι αυτό και ξεσηκώνει τον κόσμο.
Ένα χαρακτηριστικό ηχητικό απόσπασμα από τα Φλάμπουρα Φλώρινας ΕΔΩ:
Αν διαθέτετε χρήμα αγοράστε καλής ποιότητας τρομπέτας και σορντίνα.
Οι σορντίνες έχουν ένα περιτύλιγμα φελλού για να ‘’κολλάνε’’ στην καμπάνα της τρομπέτας (εγώ χρησιμοποιώ ταυτόχρονα και 2 λαστιχάκια για να μη πέφτει).
Οι σορντίνες είναι φτιαγμένες από αλουμίνιο ή ορείχαλκο ή χαλκό ή ακόμα οι πιο φτηνές είναι πλαστικές ή και από χαρτόνι. Κάθε υλικό παράγει και ξεχωριστό ήχο.
Η σορντίνα Buzz-wah μοιάζει με την wah-wah αλλά έχει μεμβράνες και είναι σαν να πάλλονται πολλά kazoos μαζί (σπανίως χρησιμοποιείται).
Οι σορντίνες συνήθως οξύνουν τις νότες της τρομπέτας. Οι υψηλής ποιότητας υποβιβάζουν αυτό το πρόβλημα ενώ ταυτόχρονα διατηρούν τον χαρακτηριστικό της ήχο. Αλλά ακόμα κι έτσι συχνά είναι απαραίτητη η ρύθμιση του tuning slide που αναφέραμε στην αρχή ( εικόνα 1η ).
Εικόνα 12η. Η σωλήνωση στην B♭ piccolo έχει το μισό μήκος απ’ ότι η standard Bb άρα οι νότες της είναι 1 οκτάβα πιο ψηλά γι αυτό το λόγο σχεδόν όλες οι piccolo έχουν και ένα 4ο πιστόνι για το παίξιμο χαμηλών τόνων.
Είναι πολύ πιο ακριβές από τις standard - πχ το μοντέλο Spiri Piccolo Trumpet της 12ης εικόνας κοστίζει από 3052$ για χάλκινη έως 4025$ η επιχρυσωμένη.
Το επιστόμιο παίζει σπουδαίο ρόλο. Υπάρχει δυνατότητα επιλογής επιστομίου από στενό για πιο διαπεραστική και λαμπερή τονική χροιά μέχρι πιο φαρδύ.
Αφού είναι 1 οκτάβα πιο ψηλά , όταν διαβάζουμε γραπτή μουσική Bb για piccolo πρέπει να μεταφερόμαστε μια οκτάβα κάτω - όσον αφορά τους δακτυλισμούς.
Πχ το Ε του 4ου διαστήματος του πενταγράμμου παίζεται με πατημένα τα πιστόνια 1ο + 2ο και όχι ‘’ανοικτά’’(κανένα πιστόνι πατημένο) όπως στην standard Bb.(Αυτός βέβαια είναι ο ίδιος δακτυλισμός που γίνεται με την standard Bb αλλά για το Ε της 1ης γραμμής του πενταγράμμου – δηλαδή μια οκτάβα χαμηλότερα)
Δακτυλισμοί στην 4 πιστονιών piccolo τρομπέτα
Είναι πολύ απλοί αν ξέρουμε τους δακτυλισμούς στην standard 3 πιστονιών τρομπέτα.
Όπως είπαμε οι νότες της είναι 1 οκτάβα πιο ψηλά. Επομένως χρησιμοποιείς τους δακτυλισμούς της standard τρομπέτας αλλά αυτούς για τη χαμηλή οκτάβα.
Πχ ο δακτυλισμός του D της 4ης γραμμής εντός του πενταγράμμου (στην standard τρομπέτα γίνεται με το 1ο πιστόνι) στην piccolo γίνεται με τα πιστόνια 1ο + 3ο όπως ακριβώς και το D κάτω πενταγράμμου στην standard τρομπέτα.
Ομοίως ο δακτυλισμός του Ε του 4ου διαστήματος του πενταγράμμου γίνεται στην piccolo 1ο + 2ο , όπως ακριβώς ο δακτυλισμός του Ε της 1ης γραμμής του πενταγράμμου στην standard τρομπέτα . κ.ο.κ
Το 4ο πιστόνι έχει 2 χρήσεις: Το πραγματικό πλεονέκτημα του 4ου πιστονιού είναι ότι επιτρέπει να παίξεις νότες κάτω από το F# και αυτό που έχεις να κάνεις-όπως αναλύεται με τα παραδείγματα – είναι κρατάς πατημένο με το δάκτυλο του αριστερού χεριού το 4ο πιστόνι και να κάνεις τους δακτυλισμούς με τα άλλα 3 πιστόνια όπως περιγράφεται στην 1η χρήση .
1η χρήση:
Επειδή το 4ο πιστόνι ισοδυναμεί με το 1ον + 3ον άρα βελτιώνει το intonation και διευκολύνει τα trills.
Πχ το D (στην 4η γραμμή του πενταγράμμου) στην piccolo , όπως είπαμε προηγουμένως, γίνεται με τα πιστόνια 1ο + 3ο. Άρα το D αυτό μπορεί να παιχτεί και μόνο με το 4ο πιστόνι.
Ομοίως το C# (πιστόνια 1ο + 2ο + 3ο ) μπορεί να παιχτεί και από τα πιστόνια 2ο + 4ο .
Οι περισσότεροι τρομπετίστες piccolo χρησιμοποιούν το δάκτυλο του αριστερού χεριού για το 4ο πιστόνι.
Έτσι πχ ένα trill C#-D μπορεί να παιχτεί με τα πιστόνια 2ο + 4ο (C#) και 1ο + 3ο (D) ως εξής: Το 2ο δάκτυλο του δεξιού μας χεριού να κάνει το trilling και το 1ο δάκτυλο του αριστερού χεριού να κρατά πατημένο το 4ο πιστόνι.
2η χρήση:
Για να παίζουμε τους χαμηλούς τόνους:
Αναφέραμε παραπάνω τους δακτυλισμούς D (1ο + 3ο ) και E (1ο + 2ο ) αν όμως ταυτόχρονα πατήσουμε και το 4ο πιστόνι τότε:
D = 1ο +3ο +4ο και E = 1ο +2ο +4ο . Ομοίως F = 1ο +4ο , F# =4ο +2ο , Eb = 2ο +3ο +4ο , C# = 1ο +2ο +3ο +4ο .
Δείτε εδώ ένα καλό video με piccolo τρομπέτα
Εικόνα 14η. Προσοχή μην συγχέετε τις τρομπέτες-κορνέτες piccolo με τις τρομπέτες pocket.
Οι pocket είναι και αυτές Bb με το ίδιο μήκος σωληνώσεων αλλά με τέτοιο τρόπο ώστε να έχουν πιο συμπαγές μέγεθος. Επομένως έχουν την ίδια περιοχή φθόγγων όπως και οι standard.
Κυρίως προορίζονται για παίχτες που θέλουν να κάνουν πρακτική εξάσκηση εκτός έδρας ( εύκολη μεταφορά στα ταξίδια) ή από τους πλανόδιους μουσικούς. Γενικά η ποιότητα τους (δεν) είναι τόσο καλή όσο των standard Bb. Οι τιμές για τις πιστοποιημένες κυμαίνονται από 120$ - 5,000 $. Το μικρό τους μέγεθος επιτρέπει στους λάτρεις του wah-wah με πιο ευκολία να πλησιάζουν/απομακρύνουν την παλάμη τους στην σορντίνα και να παράγουν έναν ήχο που μοιάζει με κλάμα.
Δείτε αυτό το video με standard και με Pocket τρομπέτα
Εικόνα 14η. Το MIDI (Musical Instrument Digital Interface) είναι ένα πρότυπο πρωτόκολλο που δίνει τη δυνατότητα σε ηλεκτρονικά μουσικά όργανα (πχ συνθεσάϊζερ - στην περίπτωση μας τρομπέτα )και computers να επικοινωνούν μεταξύ τους.
Το MIDI δεν εκπέμπει ακουστικά σήματα ,όπως οι αναλογικές συσκευές, αλλά αποστέλλει μηνύματα τέτοια όπως: Μουσικό πεντάγραμμο, νότες και παραμέτρους όπως: τρέμολο, τέμπο , χροιά τόνου κλπ.
Κόστος 2,400 $
Δείτε την παρακάτω πολύ καλή περιγραφή ( στην αγγλική) για αναλυτικές πληροφορίες:
http://courses.cit.cornell.edu/ee476/FinalProjects/s2008/twc22_bef23/twc22_bef23/index.html
Εικόνα 15η. Είναι κυρίως πυκνωτικά μικρόφωνα σχεδιασμένα όχι μόνο για την τρομπέτα αλλά και για όλα τα χάλκινα πχ •Soprano sax •Alto sax•Tenor sax•Bari sax•Trumpet•Trombone•Bariton Horn•Fluglehorn•Tuba.
Τα περισσότερα έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης με διαφορετικά μοντέλα προενισχυτών αλλά και σε ασύρματο σύστημα. Τα της φωτογραφίας έχουν τιμή 460 - 520 ευρώ.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#25471 / 04.10.2012, 18:49 / Αναφορά Μερικές ακόμα οδηγίες σαν συμπλήρωμα: Τα όσα περιγράφω στο άρθρο δεν έχουν σκοπό να υποκαταστήσουν το δάσκαλο αλλά σίγουρα να βοηθήσουν τον αρχάριο Η τρομπέτα είναι απαιτητικό όργανο και θέλει αυτοσυγκέντρωση , υπομονή , επιμονή, πείσμα. …και για να μη ξεσηκώνεις τη γειτονιά δες στα αξεσουάρ και προμηθεύσου έστω μια σουρντίνα. Επειδή απαιτεί περισσότερο τεχνική και λιγότερο δύναμη φυσήματος (λανθασμένα πιστεύουν οι περισσότεροι ότι απαιτείται δύναμη) γι αυτό ο δάσκαλος – αν δεν ξέρεις ήδη άλλο πνευστό – είναι τουλάχιστον στην αρχή απαραίτητος. Εννοώ κυρίως στην καθοδήγηση από το δάσκαλο στην τεχνική του φυσήματος , του ανοίγματος των χειλιών και του buzzing. Επίσης όπως και σ’ όλα τα όργανα solo (πχ Χρωματική Φυσαρμόνικα) έτσι και στην τρομπέτα, δε μετράει το τι νότες μπορείς να καταφέρεις να παίξεις (πολλοί υπερηφανεύονται και για νότες πάνω από το Β) αλλά το ΠΩΣ το παίζεις. Να γιατί παίζει ρόλο η σωστή αναπνοή από το διάφραγμα.. |
#27562 / 08.07.2013, 17:57 Δείτε και το άρθρο με τα Όργανα Μεταφοράς |
#27820 / 04.09.2013, 20:12 Μετά από μελέτη στον κύκλο των 5ων κατέληξα ότι η απάντηση ,στο ερώτημα γιατί τα χάλκινα (τρομπέτες , τρομπόνια..) ονομάζονται με τονικότητες με υφέσεις (Bb ή Eb) και όχι με διέσεις (A# ή D#) , είναι αυτή που φαίνεται στη φωτογραφία: |
#28161 / 22.11.2013, 10:26 Τρομπέτα vs Σαξόφωνου Θα μιλήσω από την εμπειρία μου πριν 40 έτη που ξεκίνησα να μαθαίνω το μοναδικό σαξόφωνο της φιλαρμονικής αλλά το παράτησα για την κορνέτα και επειδή υπήρχαν κι άλλοι ενδιαφερόμενοι και ο αρχιμουσικός μου συνέστησε την κορνέτα. Απ’ ότι ξέρω λοιπόν: Αρχικά η τρομπέτα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολη από το sax. Πχ για να βγάλεις με την τρομπέτα μια σωστή νότα που να είναι αρεστή σ’ έναν ακροατή θέλει καθημερινό αγώνα ενώ με το sax απαιτεί ελάχιστη πρακτική για να παράγεις έναν καλό ήχο. Η παραγωγή επίσης όλων των ήχων (περίπου , αν θυμάμαι καλά 2,5 οκτάβες) από το sax είναι πιο εύκολη καθώς σχεδόν δεν αλλάζει το άνοιγμα της στοματικής κοιλότητας – το λεγόμενο embouchure - για όλη την περιοχή. Η κορνέτα/τρομπέτα απ’ την άλλη μεριά είναι πνευστό που απαιτεί εσύ ο ίδιος να δημιουργήσεις τις δονήσεις και να τις οδηγήσεις στο όργανο για να ακουστεί ο ήχος. (Γι αυτό και μια μέθοδος πρακτικής – σαν σάλπιγγα- είναι μόνο με τη χρήση του επιστομίου). Αυτές οι δονήσεις + το διαφορετικό άνοιγμα της στοματικής κοιλότητας + την απαιτούμενη ένταση , για κάθε νότα, είναι που απαιτούν μεγάλη εμπειρία για να παίξεις ένα κομμάτι σωστά με τρομπέτα. Στο sax οι δονήσεις παράγονται από το επιστόμιο (με καλάμι) – όπως και στο κλαρίνο- και για να βγουν οι νότες σωστές απαιτείται :
Επίσης το sax , σαν όργανο είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος για να το χειριστείς και ενώ στην αρχή σου φαίνονται εύκολα (η παραγωγή απλών νοτών) γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι δυσκολεύει ο δακτυλισμός και η τεχνική για την παραγωγή των νοτών , με τον ίδιο τρόπο όπως και με την τρομπέτα. Άρα και τα δυο όργανα απαιτούν υπομονή – επιμονή – αυτοπειθαρχία – και καθημερινή πρακτική για να παίξεις σωστά. Άρα κανένα απ’ τα δύο δεν είναι πιο εύκολο ή πιο δύσκολο. Εξαρτάται από σένα. Επειδή το sax είναι ένα όργανο επί το πλείστον χρησιμοποιούμενο σε jazz γι αυτό αντ’ αυτού προτείνω την χρωματική φυσαρμόνικα που μαθαίνεται ευκολότερα και έχει και 3 οκτάβες. |
#25472 / 05.10.2012, 14:50 / Αναφορά Συμπλήρωμα του άρθρου: Ακούστε το παρακάτω ηχητικό από βιρτουόζο τρομπέτας κι όταν θα μάθετε τα βασικά προσπαθήστε να το μιμηθείτε: https://www.box.com/s/i6cz2w5k61mzngewrcih Επίσης δείτε τους παρακάτω Βιρτουόζους Τρομπέτας : http://www.youtube.com/watch?v=jxS7llr8x_4 http://www.youtube.com/watch?v=gUij8FCg0z8 http://www.youtube.com/watch?v=fwFuuaK8WqE
|
#25485 / 09.10.2012, 12:09 / Αναφορά Πολύ όμορφο άρθρο. Επίσης σε εξαρτήματα και σε λειτουργίες ολοες οι τρομπέτες πχ σε κατηγία B υφεση, είναι ίδιες ? |
#25486 / 09.10.2012, 18:19 Πολλά μπράβο για την προσπάθεια στον συντάκτη!!! Σχετικά με τις τρομπέτες που υπάρχουν στην αγορά, θα έλεγαότι επιλέγουμε πια θα αγοράσουμε ανάλογα με το επίπεδό μας κατ΄ αρχήν... Φυσικά και όσο ανεβαίνουν οι τιμές θα ανεβαίνει και η ποιότητα συνολικά της τρομπέτας... Δεν είναι μύθος ότι οι ακριβές παίζουν και καλύτερα. Αυτή είναι η αλήθεια, χωρίς όμως να παραβλέπουμε ότι κάθε εταιρεία παραγωγής δίνει κάποια ιδιαίτερα μικροχαρακτηριστικά στις τρομπέτες που παράγει, θέλοντας και μη... Άλλες υπερτερούν στις λεγόμενες ¨ψηλές" αλλά υστερούν κάπως στις "χαμηλές" και το αντίστροφο... Το σίγουρο είναι ότι για κάποιον που ξεκινάει να μάθει, όλα αυτά είναι αμελητέα, μια που θα ασχοληθεί με τα βασικά της εκμάθησης του οργάνου και θα αργήσει αρκετά να εξαντλήσει τις δυνατότητες της τρομπέτας του. Με το καλό όταν βελτιωθεί ο μαθητής, καλό θα είναι να αναβαθμίζεται και σε όργανο. Δυστυχώς, η μεγάλη πλειοψηφία αυτών που ξεκινούν τρομπέτα, σταματούν σύντομα, μάλλον λόγω της αρκετής δυσκολίας που έχει το όργανο ειδικά αρχικά... Οπότε, αναλογιζόμαστε όλα τα παραπάνω και αποφασίζουμε τι τρομπέτα θα αγοράσουμε... Κατά τα άλλα, όλες για αρχή Bb θα είναι... ! Ελπίζω να βοήθησα κι εγώ λίγο. |
#25605 / 25.10.2012, 22:16 / Αναφορά Δηλαδή οι τρομπέτες Bb , C , Eb είαι κάτι το ίδιο μ' αυτό που αναφέρετε στισ χρωματικές φυσαρμόνικες; |
#25608 / 26.10.2012, 12:52 / Αναφορά Συγνώμη για την καθυστέρηση απάντησης αλλά έλειπα για ένα μήνα και στο μέρος που ήμουν δεν είχα Internet ούτε υπήρχε Internet – Καφέ. jkstigma Από το μίγμα που σε μια απλή φτηνή συνηθισμένη τρομπέτα είναι περίπου 70% χαλκός και 30% ψευδάργυρος (για τις''κίτρινες'') και 70% χαλκός και το υπόλοιπο ψευδάργυρος και νικέλιο (για τις ''ασημένιες'') . Επίσης ο ήχος της τρομπέτας επηρεάζεται και από το είδος μετάλλου της καμπάνας καθώς και από το σχήμα της. Οι πολύ ακριβές έχουν επικάλυψη χρυσού. Ναι είναι ίδιες Επίσης διάβασε στο άρθρο τα TIPS: Giovan23 Περίπου… Στο άρθρο μου για τις χρωματικές στο: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3492 αναφέρω: ‘’Με μια και μόνο Χρωματική οποιασδήποτε τονικότητας μπορείς να παίξεις τα ΠΑΝΤΑ (Ματζόρε – μινόρε –δρόμους κτλ…). Όμως θα απαιτούσε τρομερή προσπάθεια και πολύ προχωρημένες τεχνικές για να τα καταφέρεις .Γι αυτό οι εταιρείες το κάνουν για σένα εύκολο αλλάζοντας το μήκος και πάχος των γλωσσιδίων της φυσαρμόνικας (τα λεγόμενα reeds) και παράγουν χρωματικές σ' όλες τις τονικότητες στις χρωματικές 12-οπών (οπως οι SEYDEL , HOHNER , HERING για χρωματικές μέχρι 150 Ευρώ) και μερικές ειδικών version μόνο σε τονικότητες C ή και σε Α (HOHNER , SUZUKI για χρωματικές από £199.99 όπως η CX-12 Gold μέχρι και £4,339 όπως η Hohner 7535-C Silver Concerto )….’’ Έτσι κι εδώ οποιαδήποτε τονικότητα τρομπέτας κι αν διαλέξεις θα διαβάζεις στο C και οι δακτυλισμοί θα είναι οι ίδιοι. Όσο όμως ανεβαίνεις απαιτείται μεγαλύτερη ενέργεια για το φύσημα…
|
#25618 / 27.10.2012, 18:23 / Αναφορά Δείτε ένα ωραίο video με Τρομπέτα και Ευφώνιο: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=AcMVVMyQXFw#! |
#25626 / 28.10.2012, 09:17 / Αναφορά Μία πολύ ωραία κάρτα με τους δακτυλισμούς κύριους και εναλλακτικούς για την τρομπέτα ΕΔΩ: |
#25629 / 28.10.2012, 13:48 Το Φλικόρνο – Flicorno - flugelhorn είναι σε Bb και ανήκει στην ίδια οικογένεια με την τρομπέτα και την κορνέτα. Άρα έχει τους ίδιους δακτυλισμούς. Το Φλικόρνο όμως έχει πιο μεγάλη καμπάνα , ευρύτερη διάμετρο και μεγαλύτερο επιστόμιο . Άρα παράγει πιο μελωδικό ήχο. Δείτε εδώ: |
#25631 / 28.10.2012, 18:34 / Αναφορά Ποιά είναι η διαφορά τρομπέτας και σάλπιγγας; |
#25632 / 28.10.2012, 18:52 Η σάλπιγγα ανήκει στην οικογένεια κορνέτας – τρομπέτας – φλικόρνου , αλλά χωρίς πιστόνια. Επομένως οι νότες που παράγει είναι αυτές της τρομπέτας χωρίς να πιέζουμε πιστόνια. Ένα ωραίο video με σάλπιγγα ΕΔΩ: http://www.youtube.com/watch?v=Nhtr5J00ntA
|
#25641 / 29.10.2012, 10:59 Ευχαριστώ και μια απλή ερώτηση: Αν ξερεις να παίζεις πχ τρομπέτα τότε αυτόματα ξέρεις να παίζεις και κορνέτα, τρομπέτα, φλικόρνο και σάλπιγγα; Δεν εννοώ τους δακτυλισμούς τους οποίους περιγράφεται με σαφήνεια αλλά την τεχνική παιξίματος.
|
#25643 / 29.10.2012, 13:04 Έτσι είναι. Ένας καλός παίχτης τρομπέτας με λίγα λεπτά εξάσκηση θα παίζει κορνέτα , φλικόρνο , σάλπιγγα. Ένας αρχάριος θα χρειαστεί αρκετή εξάσκηση για να συνηθίσει τα διαφορετικά επιστόμια |
#25661 / 31.10.2012, 16:20 / Αναφορά Δείτε και τα παρακάτω video με χάλκινα Μακεδονίας: https://www.youtube.com/watch?v=x_gQk2jk-tI https://www.youtube.com/watch?v=8EAonoHNhl8&feature=related |
#25682 / 02.11.2012, 10:50 καλημερα Εδω και δυο εβδομαδες Εχω μια jupiter τρομπετα |
#25683 / 02.11.2012, 11:49 / Αναφορά Εξαρτάται από την τρομπέτα:(Δείτε την εικόνα 1η του άρθρου) Αν δεν υπάρχει στην τρομπέτα ή υπάρχει μόνο το δακτυλίδι χωρίς να γίνεται ολίσθηση(slide) σημαίνει ότι έτσι έχει σχεδιαστεί. Βέβαια ένας καλός τεχνίτης μπορεί να κάνει αντικατάσταση ή να αγοράσετε ένα πάμφθηνο 3rd Valve Slide Finger Ring ΕΔΩ: http://www.music123.com/brass-instruments/bach-3rd-valve-slide-finger-ring http://www.wwbw.com/Bach-3rd-Valve-Slide-Finger-Ring-468220-i1417377.wwbw Αν υπάρχει τότε είναι πολύ χρήσιμο για τον συντονισμό στις νότες που χρησιμοποιούν το 3ο πιστόνι και κυρίως για το D και το C# της 1ης οκτάβας. Πειραματιζόμενος μπορείς να δεις τη διαφορά του τόνου D της 2ης οκτάβας που: Αν παίζεται με το 1ο πιστόνι πιθανόν να βαίνει προς ύφεση ενώ με το 1ο+ 3ο πιστόνι και τη χρήση του 3rd Valve Slide Finger Ring γίνεται ο σωστός συντονισμός. Πάντως δε ‘χάλασε ο κόσμος’ αν δεν υπάρχει ή αν υπάρχει να το χρησιμοποιείς στις αργές νότες γιατί στις γρήγορες (16α ή 32α) είναι σχεδόν αδύνατο. |
#25739 / 10.11.2012, 16:23 Καλησπέρα ! Λοιπόν εχω φτασει να παιζω μια οκταβα απο C σε C και τωρα παλεύω για το 1ο D της 2ης οκταβας. Αγόρασα και εναν σιγαστηρα Denis Wick. Νομώζω πως αλλάζει λίγο τον τρόπου που πρεπει να φυσας,,,αλλα οκ....γλυτωνει τα αυτιά της γειτονιάς. Επισης προσπαθω να καταλαβω αν εχει καποια συγκεκριμενη λογικη το fingering πχ της χρωματικης κλίμακας. Και γενικά στις κλίμακες |
#25740 / 10.11.2012, 18:14 Μπράβο!!! Μάθε καλά τον τρόπο αναπνοής απ' το διάφραγμα όπως το περιγράφω στο άρθρο και εφαρμοζε το (στη στάση λεωφορείου όταν είσαι ξαπλωμένος....) Θα προτιμούσα να παίζεις στους πρώτους μήνες από το Β (σί) κάτω πενταγράμμου μέχρι το Α (λά) για να παίζεις για πάνω από μια ώρα και κάπου κάπου για λίγα δευτερόλεπτα παίζει και ψηλότερα. Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς με το παρακάτω .εξήγησετο πιο αναλυτικά: ''Επισης προσπαθω να καταλαβω αν εχει καποια συγκεκριμενη λογικη το fingering πχ της χρωματικης κλίμακας. Και γενικά στις κλίμακες'' |
#25741 / 10.11.2012, 19:45 πχ στο πιάνο..ή στη κιθαρα... η κλίμακες εχουν μια λογικη σειρά οσο αφορα τους δαχτυλισμούς. Υπαρχει λογικη? ή πρεπει να τους μαθεις <παπαγαλία> πχ...αφου απο C σε D.. που ειναι απόσταση ενας τονος... ο δαχτυλισμος ειναι.. 0 0 0 > 1 0 3 τότε γιατι πχ απο G σε Α δεν ειναι πάλι ο ιδιος ? Αφου πάλι ενας τονος αποσταση ειναι ? |
#25742 / 10.11.2012, 23:13 όχι δεν βλέπω να υπάρχει , ούτε το σκέφτηκα ποτέ είναι η αλήθεια, κάποια λογική σειρα. Άρα μάθε κυρίως τους δακτυλισμούς της εικόνας 6ης του άρθρου και αργότερα τους εναλλακτικούς εδώ: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3515#25626 |
#25743 / 11.11.2012, 00:58
Α. Από όσα έχω μάθει στην τρομπέτα οι δαχτυλισμοί είναι καθαρά θέμα παπαγαλίας και δεν ακολουθούν κάποια κλίμακα αναφορικά με ποια κλειδιά πατάς... Απλά καθορίζουν το μήκος των σωληνώσεων και έτσι το φθόγγο που θέλουμε. Β. Σχετικά με το σιγαστήρα κι αν είσαι σε φάση εκμάθησης, θα σου έλεγα να τον αποφύγεις για αρχή, γιατί θα ήταν πολύ χρήσιμο, να ακούς ατόφιους τους φθόγγους που βγάζεις καθώς και να συνηθίσεις στην προσπάθεια που χρειάζονται για να βγουν χωρίς σιγαστήρα... Γ. Αν μαθαίνεις τώρα τρομπέτα, καλό θα ήταν πριν υπολογίσεις το χρόνο της εξάσκησης για να μη τραυματιστείς, να έχεις μια έστω τυπική επίβλεψη από δάσκαλο για τα βασικά, ώστε να είναι βέβαιο, ότι αυτά που εφαρμόζεις είναι σωστά και όχι λάθος μάθηση-συνήθεια, πράγμα που θα σου έκανε πολύ κακό... Άρα μετράει η ποιότητα για αρχή της εξάσξησης κι όχι η ποσότητα..
Φιλικά, Χρόνης |
#25744 / 11.11.2012, 08:29 Σωστά τα λέει ο Veggos4e Βέβαια στο σπίτι χωρίς σορντίνα θα ξεσηκώνεις τη γειτονιά. Η σορντίνα , εκτός αν είναι αρίστης ποιότητας, συνήθως οξύνει τον ήχο κατά πολλά cents (1 ημιτόνιο = 100 cents) και απαιτεί λίγο παραπάνω ενέργεια φυσύματος και καλόν είναι να ρυθμίζεις αν την χρησιμοποιείς το tuning slide (1η εικόνα άρθρου). Αν θες χρησιμοποίησε και ένα χρωματικό tuner για σιγουριά. Για να μη βαρεθείς φυσώντας απλώς για απλές νότες εξασκήσου σε μια γνωστή μελωδία όπως πχ αυτή του δικού μου video του άρθρου με το ''Il silenzio'' ή το ΄΄La Paloma'' ή κάποια που ξέρεις βρίσκοντας την στο Internet που να παίζει κάποιος κορνετίστας Καλή πρόοδο Στέφανος |
#25864 / 19.11.2012, 10:38 / Αναφορά ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΤΑ: Πολλά Τοπικές Ορχήστρες της Μακεδονίας με χάλκινα παίζουν τα παρακάτω 2 κομμάτια με τρομπέτες σε πολλά τραγούδια κυρίως σε ΚΑΡΣΙΛΑΜΑΔΕΣ σαν solo ‘’εισαγωγές’’ ή σαν τσαλίμια στο ενδιάμεσο (που τρελαίνουν τους χορευτές και δίνουν περισσότερα χρήματα στην ορχήστρα) όπως τα λέω εγώ και όταν ήμουν νεότερος τα έπαιζα. Δεν είμαι βέβαιος να πω αν είναι καθαρά ελληνικά ή σέρβικα ή βουλγάρικα ή ένα μίγμα αυτών. Προσπαθήστε να τα μάθετε καθώς μπορείτε να τα τροποποιήσετε , εννοώ να τα προσαρμόζετε και σε άλλους ρυθμούς. Πραγματικά αξίζουν!!! https://www.box.com/s/985k4iobddp8p3d6ux2u |
#25896 / 21.11.2012, 09:24 Μιας και έχετε συζήτηση στο Forum σχετκά με τους ενισχυτές για ακουστικά όργανα αλήθεια η κορνέτα σε τι ενισχυτή ταιριάζει ή καλύτερα χρειάζεται ενισχυτής αφού από μόνη της ''ξεκουφαίνει'' ; |
#25897 / 21.11.2012, 10:37 Φυσικά αν παίζεται σε μικρό χώρο όχι μόνο δεν χρειάζεται ενισχυτής αλλά 'απαιτείται' και σορντίνα. Αν η αίθουσα είναι τεράστια ή υπαίθριος χώρος και ταυτόχρονα παίζουν και άλλα όργανα ίσως χρειαστεί - μέσω μικροφώνου , κυρίως πυκνωτικού - βλέπε πχ: http://www.ellisguitars.com.au/kksound_microphones_trumpet.html συνδεδεμένου σε PA σύστημα ή κονσόλα - βλέπε: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3418 |
#25919 / 25.11.2012, 16:59 Να ρωτήσω κάτι. Αν η τρομπέτα παίζει κάτι σε ντό εγώ με την κιθάρα θα συνοδεύω σε Σι ύφεση ; |
#25926 / 26.11.2012, 08:22 Πράγματι για κάποιους που δεν έχουν σχέση με τα χάλκινα, είναι λίγο δύσκολο να το κατανοήσουν , αν και το περιγράφω αναλυτικά στο άρθρο μου. Πράγματι έτσι είναι. Εγώ πχ επειδή παίζω συχνά φυσαρμόνικα και κιθάρα μαζί με κορνετίστα στην πλειονότητα των τραγουδιών χρησιμοποιώ Bb τονικότητας φυσαρμόνικα και ακομπανιάρω σε Α με το καποτάστο στο 1ο τάστο. Ευχαριστώ για το σχόλιο |
#25948 / 28.11.2012, 09:57 http://www.youtube.com/watch?v=mXiRxa6m0d4&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=FYRotILcfms http://www.youtube.com/watch?v=HXcdTYwxCKg |
#25949 / 28.11.2012, 10:42 Πολύ καλά video και θα έλεγα σε γονείς που παρακολουθούν το post να τα δείξουν στα παιδιά τους. Η κορνέτα είναι piccolo. |
#25997 / 04.12.2012, 09:05 Καλημέρα σε όλους,,, λοιπόν....μία ντουλάπα γεμάτη με ρούχα ...ειναι ο καλύτερος φίλος του τρομπετίστα,,,, Ανοίγεις την ντουλάπα σου,,,,στέκεσαι ή καθεσαι με την καρέκλα σου μπροστά της.... και σολάρεις με την τρομέτα σου να στοχεύει μεσα στα ρούχα !!!! Αν μάλιστα κάτσεις αρκετα κοντά ώστε η ακρη της τρομπέτας να ειναι σχεδον μεσα στα ρούχα... τότε η ένταση πέφτει δραματικά αφου τα ρουχα αποροφανε τον ήχο,,,, Προσωπικα,,,το προτιμω απο τον σιγαστηρα που αγόρασα , αφου ο σιγαστηρας,,,αλλάζει και τον ήχο και το φύσιμα Δοκιμάστε το ! υγ: Προσοχή,,,,ενδέχετε ο/η συγκατοικός σας ...να λιώσει στο γέλιο μόλις μπει στο δωμάτιο και σας δει να παιζετε σχεδόν μεσα στη ντουλαπα...αργότερα όμως θα σας ευχαριστει !!! |
#26002 / 05.12.2012, 07:56 Kαλημέρα ! Μου φαινετε μπέρδεμα να μελετάς τόσο καιρο στην ουσία Β υφεση ενω γράφεται ως C Oταν ερθει η ωρα να παιξεις με άλλους μουσικούς...θα σου λενε πχ να παιξεις σε C και αυθορμητα τα χερια σου θα πηγαινου σε B αφου τόσο καιρό στα πενταγραμμα και σε μαθηματα βλέπεις C ενω παίζεις B |
#26003 / 05.12.2012, 08:28 Μα υπάρχει όχι μόνο C αλλά και άλλα κλειδιά (τονικότητες) τομπέτας. Το αναφέρω στο άρθρο. Το ποια απ’ όλες θα χρησιμοποιήσεις είναι θέμα στυλ μουσικής. Η Bb θεωρείται η πιο δημοφιλής στις περισσότερες χώρες σαν πιο εύκολη στο παίξιμο επειδή είναι ένα τόνο κάτω απ’ το C (δηλαδή θέλει λιγότερη ενέργεια – φύσημα) άλλά έχει και ένα πιο λαμπερό ηχόχρωμα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις φυσαρμόνικες. (ξέροντας να παίζεις μια συγκεκριμένη τονικότητα τρομπέτας ή φυσαρμόνικας αμέσως ξέρεις να παίζεις και τις υπόλοιπες τονικότητες). |
#26004 / 05.12.2012, 08:29 Η C – πληροφορίες από το διαδίκτυο – είναι πιο δημοφιλής στις ορχήστρες της Βόρειας Αμερικής και Γαλλία. |
#26005 / 05.12.2012, 09:31 και το σπουδαιότερο πιστεύω είναι ότι με τη τρομπέτα τονικότητας Bb έχει 2 επιπλέον χαμηλές νότες τις B και Bb σε σχέση με τη τρομπέτα τονικότητας C.
|
#26007 / 05.12.2012, 11:10 Ξανασκέφτηκα τη φράση σου :<<Oταν ερθει η ωρα να παιξεις με άλλους μουσικούς...θα σου λενε πχ να παιξεις σε C και αυθορμητα τα χερια σου θα πηγαινου σε B αφου τόσο καιρό στα πενταγραμμα και σε μαθηματα βλέπεις C ενω παίζεις B >> και λέω μήπως εννοείς κάτι άλλο απ’ αυτά που έγραψα πριν>>. Και να δώσω 2 παραδείγματα. Αν εννοείς κάτι άλλο το ξανασυζητούμε. Μα γι αυτό ό δάσκαλος φιλαρμονικής γράφει ειδική παρτιτούρα για τη Bb τρομπέτα ώστε όμως να ταιριάζει στην κλίμακα που παίζει ή όλη ορχήστρα. Τώρα αν δεν παίζεις από έτοιμη παρτιτούρα γραμμένη για μια ορχήστρα όπου συμμετέχεις τότε: Παράδειγμα 1ον : Αν εσύ παίζεις πχ τα κάλαντα -απ ‘ ‘’έξω’’ - με την τρομπέτα σου τονικότητας Bb σε κλίμακα Bb (ή το ίδιο τα παίζεις από μια παρτιτούρα σε C) τότε ο κιθαρίστας θα πρέπει να σε συνοδεύει με ακόρντα Bb – F – Eb (τα βασικά της τριάδας) Παράδειγμα 2ον : Αν ο κιθαρίστας (έστω αρχάριος που δεν ΄πιάνει΄τα ακόρντα τριάδας Bb) ξέρει να ΄πιάνει΄ μόνο ακόρντα του C (C – F – G ) τότε εσύ πρέπει να παίζεις τα κάλαντα σε Α δηλαδή ένα τόνο χαμηλότερα κ.ο.κ (κανένα όμως πρόβλημα αφού η τρομπέτα είναι χρωματικό όργανο και όχι διατονικό όπως πχ η φυσαρμόνικα και παίζεις σ’ όποια κλίμακα επιθυμείς) |
#26080 / 10.12.2012, 09:21 Δηλαδή αυτό συμβαίνει σε όλα τα χάλκινα; |
#26081 / 10.12.2012, 10:10 Αυτή είναι μια πολύ 'σοβαρή' ερώτηση και απαιτεί πολύ καλή ανάλυση για να την εξηγήσω σ΄ένα post. Γι αυτήν (τραν΄σπόρτα μουσικών οργάνων ) έχω ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στο προσεχές μέλλον. Η απάντηση με λίγα λόγια είναι σε άλλα όργανα ΝΑΙ (όπως πχ τρομπέτα , σαξόφωνο) και σε άλλα όχι (όπως πχ τρομπόνι). Ο λόγος είναι ότι στα πρώτα γίνεται τρανσπόρτο ενώ στο δεύτερο όχι. |
#26082 / 10.12.2012, 11:53 Δηλαδή εννοείτε ότι πχ το Bb της τρομπέτας γίνεται τρανσπόρτο σε C ενώ το Bb του τρομπονιού δεν μπορεί να γίνει τρανσπόρτο και παραμένει Bb ; Ευχαριστώ |
#26083 / 10.12.2012, 12:18 Για το πρώτο ναι για το δεύτερο περίπου επειδή υπάρχουν και τα λεγόμενα trombone triggers. Παρακαλώ όμως επειδή εδώ το άρθρο είναι για την τρομπέτα να περιοριστούμε στα της τρομπέτας για να μη μπερδέψουμε τους παίχτες - ειδικά τους αρχάριους στην τρομπέτα- και υπόσχομαι όταν δημοσιευτεί το άρθρο με τα τρανσπόρτα τότε θα το αναλύσουμε με όποια λεπτομέρεια θέλετε . Ευχαριστώ όμως για την πολύ καλή ερώτηση Στέφανος |
#26246 / 29.12.2012, 18:10 http://www.youtube.com/watch?v=gUij8FCg0z8 !!! |
#26248 / 29.12.2012, 19:13 Ο Rafael για όσους δούν το καταπληκτικό πράγματι video παίζει παράγοντας αυτόν τον ήχο με σορντίνα και με καταπληκτικό έλεγχο της αναπνοής. Είναι αυτό που αναφέρω στο άρθρο αναλυτικά για την αναπνοή από το διάφραγμα που δεν είναι αναπνοή φυσική αλλά μαθαίνεται. |
#26251 / 29.12.2012, 20:41 Όλα αυτά καλά αλλά ας προσγειωθούμε και στις δικές μας δυνατότητες σαν μη ταλαντούχοι κορνετίστες. Πιθανόν να είδατε τα κάλαντα στη Σύρο με συμμετοχή και δική μου και το μικρό ενισχυτάκι Yamaha που χρησιμοποιώ. Ο φίλος τρομπετίστας έχει δική του πανάκριβη κορνέτα (2.500 ευρώ) σε σχέση με τη δική μου των 100 ευρώ. Βέβαια θα εξομολογηθώ ότι δεν βρίσκω μεγάλες διαφορές στο ηχόχρωμα απλά είναι λίγο πιο ξεκούραστη. Να επαναλάβω εδώ ότι :
|
#28185 / 29.11.2013, 20:42 / Αναφορά Τρομπετίστας που ακομπανιάρεται από τον σκύλο του |
#29527 / 26.11.2016, 08:03 / Αναφορά Ο Sergei Nakariakov όταν ήταν 12 ετών: https://www.youtube.com/watch?v=uchqkGe_oPQ |
#29854 / 22.08.2019, 08:48 Μετά από πρόσφατο σχετικό ερώτημα στο forum να φρεσκάρουμε λίγο τις γνώσεις μας στα πνευστά Μεταφοράς…. Η νότα C στην τρομπέτα ή σε οποιοδήποτε άλλο Bb ΄΄χάλκινο’’ όργανο (BЬ clarinet, bass clarinet, tenor sax, ή soprano sax) ηχεί όπως το Bb σ’ ένα πιάνο , κιθάρα…., δηλαδή ηχεί 1 τόνο χαμηλότερα. Ένα όργανο στο οποίο η γραπτή νότα διαφέρει από την ηχητική νότα ονομάζεται Όργανο Μεταφοράς (Δείτε την παράγραφο: ‘’Γενικά για την τρομπέτα εδώ: . Έτσι, εάν διαβάζετε ένα "C" και παίξετε ένα "C" σε μια Bb τρομπέτα , η νότα που ακούγεται Bb και όχι "C". Άρα αν δεν βρίσκεις μια παρτιτούρα που σ’ αρέσει για τρομπέτα μπορείς να χρησιμοποιήσεις παρτιτούρες από Όργανα Μη Μεταφοράς για τα οποία οι νότες στην παρτιτούρα τους γράφονται όπως ακούγονται. Τέτοια όργανα είναι τα έγχορδα (κιθάρα, βιολί …), το πιάνο, το φλάουτο το όμποε το τρομπόνι (tenor trombone ) και να κάνεις εσύ την Τονική Μεταφορά…: Με τη συνήθεια θα δεις είναι εύκολο και γίνεται ασυνείδητα! |
#29860 / 24.09.2019, 08:08 / Αναφορά https://www.youtube.com/watch?v=qmLKvkig49o |
#29876 / 06.01.2020, 12:44 / Αναφορά Συνέχεια της παραγράφου...Καλλωπισμοί!! Special Effects and Trumpet Tips ΕΔΩ https://www.youtube.com/watch?v=7mFZ5uaJQ3Y |
#29884 / 09.03.2020, 19:40 11 μελωδίες τρομπέτας οι 3 εκ των οποίων με ταμπλατούρες (Tabs) https://www.youtube.com/watch?v=t9o9FE-A9-A |
#30002 / 08.03.2021, 10:02 / Αναφορά Ενδιαφέρον αξεσουάρ για να μη ασκούμε μεγάλη πίεση! Βέβαια δεν μπορούμε να κρίνουμε πριν το δοκιμάσουμε! https://app.box.com/s/lgpjwhhk16zg87gbvg774u91n4trd58e |