Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#1583 / 24.02.2005, 03:48 / Αναφορά Για να μιλήσουμε για μεταμοντέρνο θα πρέπει να κατανοήσουμε και να δώσουμε έναν ορισμό στο μοντέρνο. Και τί ειναι τελικά μοντέρνο;; Είναι άραγε κάτι που ξεφευγει από τις υπαρχουσες νόρμες τα ήδη γνωστά και πολύχρησιμοποιημένα μοτίβα΄;;; Είναι μήπως μία ιδιαζουσας μορφή μανιέρα που σκοπό της έχει να ταυτοποιήσει το νέο από το παλιο;; Και αν ο μεταμοντερνισμός είναι η αντίδραση στην κοινωνία της μαζικής παραγωγής τότε ο μοντερνισμός τι είναι;;; Δεν βλέπω το θέμα σε σχέση με την μορφή της έκφρασης που τελικά είναι και υποκειμενική. Αλλά δεν θεωρώ ότι μία δυσνόητη και ελλιτιστικη μουσική, μια μουσική για την μουσική, ή μία μουσική αν θες για τον εαυτό της είναι και ενδεχομένως κάτι που μπορεί να εκφράσει και κάποιο νόημα που θα βρεί αποδέκτη. Το διαφορετικό για το διαφορετικό δεν σημαίνει ότι έχει και νόημα καμμιά φορά. Και αυτο το πιστεύω και για το μοντέρνο και για το μεταμοντέρνο. Ουσιαστικά για μένα αυτος ο διαχωρισμός δεν έχει και πολύ μεγάλο νόημα. Από την άλλη σκέφτομαι καμμιά φορά και αυτό που έλεγε ο Καντίνσκυ στο βιβλίο του "Για το πνευματικό στην Τέχνη". Αναφέρεται σχηματικά στην πνευματική ζωή. Ελεγε ότι η πνευματική ζωή είνα σαν ένα τρίγωνο οξυγώνιο που είναι χωρισμένο σε άνισα τμήματα με το μικρότερο τμήμα στραμένο προς τα επάνω. Ολοκληρο το τρίγωνο κινείται ανεπαισθητα προς τα εμπρος και προς τα επάνω. Εκεί που ήταν "σήμερα" η υψηλότερη αιχμή του, βρισκεται "αυριο"το επόμενο τμήμα. Αυτό που είναι σήμερα κατανοητό στην ανώτατη αιχμή (σε λίγους εκλεκτους ας πουμε), αύτο που για ολοκληρο το υπολοιπο τρίγωνο ( το κοινό ας πουμε) είναι κάτι ακατανόητο στην διάρκεια του χρόνου θα αποκτήση νόημα και περιεχόμενο. Δεν ξέρω τελικά αν αυτό ισχύει όμως πάντα. Λέω κάποιες απόψεις αλλά την απάντηση δεν την ξέρω!!! Δεκτή κάθε άποψη για συζήτηση... |
#1590 / 24.02.2005, 13:41 / Αναφορά Ας παραθέσω εδώ κάποιες "διαφορές" που επισημαίνει η Μ. Λαμπράκη-Πλάκα στον τόμο Μοντέρνο-Μεταμοντέρνο , εκδ. Σμίλη, Αθήνα 1989: Ο Μοντερνισμός (Πρωτοπορία) πιστεύει στην πρόοδο, στην τεχνολογία, στη μηχανή. Ο Μεταμοντερνισμός (Μεταπρωτοπορία) παραιτείται απο τον μύθο της προόδου, επιστρέφει στο ένστικτο, στην αυθόρμητη χειρονομία. Ο Μοντερνισμός μεταθέτει ουτοπικούς στόχους στο μέλλον. Ο Μεταμοντερνισμός επιστρέφει στην υπαρξιακή αμεσότητα του παρόντος. Ο Μοντερνισμός επιδιώκει το νέο, το πρωτόφαντο. Στον Μεταμοντερνισμό η πρωτοτυπία πηγάζει από το μοναδικό άτομο που δημιουργεί και επιλέγει από το γνωστό, το ιδωμένο και βιωμένο, το οικείο, ακόμα και το κοινότοπο. Ο Μοντερνισμός πειραματίζεται διαρκώς, οικειοποιεί νέες τεχνικές και μέσα της τεχνολογίας. Ο Μεταμοντερνισμός εκφράζεται με δόκιμες και δοκιμασμένες τεχνικές, ανανεώνει την εμπιστοσύνη στα παραδοσιακά υλικά και στις παλιές τεχνικές. Ο Μοντερνισμός χρησιμοποιεί αυτοαναφορική γλώσσα, συχνά περιορισμένη για τους ειδήμονες, τους επαΐοντες. Ο Μεταμοντερνισμός επιστρέφει στο περιεχόμενο, στην αφήγηση. Ο Μοντερνισμός φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια γλώσσα οικουμενική, υπερεθνική. Ο Μεταμοντερνισμός αντιτάσσει στον διεθνισμό, τα εθνικά, τα τοπικά ιδιώματα. Τα ΜΜΕ τα μεταβάλλουν ακαριαία σε μοντέλα, που βρίσκουν μιμητές στα πέρατα του κόσμου. Ο Μοντερνισμός έρχεται σε ρήξη με το παρελθόν. Ο Μεταμοντερνισμός επιστρέφει στην παράδοση, συμφιλιώνεται με το παρελθόν. Καταργώντας τις ιεραρχίες, τις διαφορές, τις στυλιστικές κατηγορίες "χτίζει το έργο του από τα λάφυρα όλων των πολιτισμών ". |
#1628 / 28.02.2005, 23:41 Προσωπικά οι απόψεις τις κας Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα αν και τοποθετημένες εν είδει ορισμού δεν μπορώ να πω ότι με καλύπτουν.. Σιγουρα ο Μοντερνισμός (πρωτοπορία) πιστέυει στην προοδο στην τεχνολογία και στην μηχανή, αλλά δεν δέχομαι ότι ο Μεταμοντερνισμός παραιτείται από τον μύθο της προοδου. Και μόνο η χρήση της τεχνολογιας για την δημιουργια έργων, σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης ειναι για μένα αρκετή αποδειξη ότι δεν υπάρχουν σαφή ορια και διαφοροποιηση μεταξύ των δύο αυτών κινημάτων. Δεν θεωρώ ότι οι μεταμοντέρνοι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν το ήδη ιδωμένο σαν πηγή αντλησης της εμπνευσης τους. Αντίθετα θα μπορουσα να πω ότι οτι σε πολλές περιπτώσεις τα έργα τους είναι ακατανόητα ίσως γιατί δεν είναι ξανα ιδωμένα. ¨Η ίσως γιατί η τεχνική τους είναι πρωτότυπη, καθώς και τα υλικά που χρησιμοποιούνται ή και τα μέσα αν μιλάμε για τέχνες σαν την μουσική. Σαφώς η δυνατότητα πλέον της τεχνολογίας μας για άμεση επικοινωνία και προσβαση στις γνώσεις μπορεί να δώσει περιθώρια για προσβαση στον διεθνισμό και στα εθνικά η τοπικά ιδιώματα αλλά πλέον οι αρχές της παγκοσμίοποιησης έχουν δημιουργήσει την υπερεθνική γλώσσα που ενδεχομένως επιζητουσαν να δημιουργήσουν οι μοντέρνοι καλλιτέχνες. Από την άλλη δεν θεωρώ ότι ο Μεταμοντερνισμός επιστρέφει στην παράδοση. Ούτε και ότι ο Μοντερνισμός έρχεται σε ρήξη με το παρελθόν. Εχουν περάσει αρκετά χρόνια από την δημοσίευση του σχολίου στο οποιο αναφέρθηκες φίλε μου vouliaki με αποτέλεσμα να έχει διαμορφωθεί ένα καινούργιο σκηνικό πλέον στις τέχνες. Ανεξέρτητα απο αυτά όμως θα επιθυμούσα την δική σου προσωπική αποψη για τα θέματα στα οποια συζητάμε εδώ.. |
#1631 / 01.03.2005, 00:57 Οι ορισμοί της Λαμπράκη -Πλάκα είναι σίγουρα ενδεικτικοί. Χαρακτηριστικό της εποχής μας είναι άλλωστε και η συνύπαρξη -ακόμα και μέσα στο ίδιο έργο- ετερόκλητων και συχνά αντιφατικών στοιχείων. Προτίμησα να παραθέσω αυτούς τους "ορισμούς", επειδή η μελέτη της μετανεωτερικότητας αναδύθηκε ως πεδίο ακαδημαϊκής σπουδής περίπου την εποχή εκείνη (μέσο της δεκαετίας του 1980). Μοντέρνο-Μεταμοντέρνο, τα όρια είναι ρευστά. Άλλωστε και στο ίδιο το άρθρο φαίνεται ότι καθένας ορίζει διαφορετικά το μετα- . Ο όρος πρόοδος, δεν χρησιμοποιείται εδώ με την έννοια της τεχνολογικής προόδου. Ο "διεθνισμός" του μεταμοντερνισμού είναι σίγουρα διαφορετικός από τον -κανονιστικό- διεθνισμό του μοντερνισμού. Τελικά, ποιό είναι το "καινούργιο σκηνικό στις τέχνες" marlene? |
#1632 / 01.03.2005, 01:57 Χαιρομαι που μπορουμε να συμφωνήσουμε στο θέμα ότι τα όρια μεταξύ των κινημάτων της τέχνης είναι δυσδιάκριτα. Και συμφωνώ ότι η χρήση των όρων προοδος και διεθνισμός -για να θίξω αυτά που ανέφερες πιο πάνω -μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατα βούληση και με διαφορετική σημασία κάθε φορά ανάλογα από που προέρχεται η ερμηνεία του. Στην ερώτηση που μου έκανες για το καινουργιο σκηνικό στις τέχνες μπορώ να σου δώσω την προσωπική μου εκτίμηση. Πιστέυω ότι διανύουμε μία περίοδο παρατεταμένης ύφεσης στην δημιουργία σε όλο το φάσμα των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων. Ϋφεση που οφείλεται αφ ενός μεν στην έλλειψη πλέον δυναμικών και σαφών πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων (αν είναι η κατάλληλη λέξη αυτή )και αφ'ετέρου δε στην ύπαρξη της κουλτούρας της παγκοσμιοποιησης -οσο πολυφορεμένος και αν ακούγεται αυτός ο όρος. Η ύπαρξη πολιτικών κινημάτων λειτουργουσε ανέκαθεν σαν ο επικρουστήρας για την δημιουργία. Για να γίνω πιο κατανοητή πως θα μπορουσαν να υπάρξουν ας πουμε τα κινήματα του ντανταισμου (π.χ) ή της τζάζ μουσικής χωρίς να υπήρχαν και τα κοινωνικά γεγονότα που τα συνόδευαν;;Ο πρώτος παγκόσμιος πολεμος στα παραδείγματα που σου ανέφερα αλλά και η κουλτούρα των αφροαμερικανων σαν κοινωνικό κινημα (τα παραδείγματα είναι άσχετα με αυτό που συζητάμε τώρα και άσχετα μεταξύ τους). Από την άλλη η κουλτούρα της παγκοσμιοποιησης θεωρώ ότι μείωσε σε μεγάλο βαθμό την διαφορετικότητα και την μοναδικότητα των ιδιαιτερων στοιχείων που μπορουν να τροφοδοτήσουν με έμπνευση έναν καλλιτέχνη. Αναμφίβολα οι όποιες προσπάθειες για καλλιτεχνική αναζωπυρωση τα τελευταία είκοσι χρόνια δεν επιδέχονται ακαδημαϊκής ανάλυσης προφανώς γιατί είναι πολύ νωρίς ακόμα για αυτό. Είδωμεν... Αυτό μονάχα μπορώ να πω!! Περιμένω τις αποψεις σου... marlene |
#1633 / 01.03.2005, 02:44 Στο forum>Μουσικές Συζητήσεις> Πολιτική και Μουσική, είχε αρχίσει μια συζήτηση για τη σχέση Τέχνης και Πολιτικής. Θα είχε ενδιαφέρον να συνεχιζόταν. Όσο αφορά εμένα τώρα, αντιγράφω εδώ κάτι που είχα αντιγράψει και σε εκείνο το thread: "Η τέχνη έχει τη σφραγίδα του καιρού της. Είναι όμως για το λόγο αυτό μια καθαρή εικόνα του; Είναι στρατηγική γνώσης; Όργανο αγώνα; Σε τελευταία ανάλυση η κοινωνία είναι ένα παιχνίδι με καθρέφτες, όπου όλες οι δραστηριότητες αντανακλώνται, προσδιορίζονται, αποτυπώνονται και παραμορφώνονται. Κοιτάζοντας μέσα στον έναν, βλέπεις πάντα μόνο τον άλλον. Καμιά φορά ένα σύνθετο παιχνίδι με καθρέφτες δίνει ένα όραμα πλούσιο, γιατί είναι αναπάντεχο και προφητικό. Άλλοτε πάλι δεν δίνει τίποτα, παρά μόνο τον ίλιγγο του κενού." (Ζακ Ατταλί: ‘Θόρυβοι’) |
#1634 / 01.03.2005, 03:08 Φιλέ μου Παναγιώτη... Θα απαντήσω σε ότι και να μου ζητήσεις... Σου έχω πει τον λόγο που δεν σου έχω γράψει ακομα τα σχόλια μου για τα θέματα που θέτεις προς συζήτηση. Αν το επιθυμείς μπορουμε να μεταφέρουμε την συζητηση σε κάποιο αλλο σημείο του forum. Δεν μου διευκρινησες αν σε κάλυψε η απάντηση μου όμως... Περιμένω την απάντησή σου και μπορουμε να μεταφερθουμε όποτε θές!!!!!!! marlene... |
#1646 / 03.03.2005, 00:37 Δεν ξέρω αν πρέπει να την ονομάσουμε περίοδο ύφεσης ή αναμονής. Δεν ξέρω ακόμα κι αν θα' πρεπε να περιμένουμε κάτι . Το σίγουρο είναι ότι η σημερινή μουσική -όπως θα έλεγε και ο Χάρης Βρόντος- "είναι ξεκάθαρα ατομική δημιουργία". Περιμένουμε να δούμε ποιός θα είναι ο προσανατολισμός της. |