ελληνική μουσική
    Η Ελληνική Μουσική Κοινότητα από το 1997
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Λαούτο: Ένα ξεχασμένο (;) όργανο

    Το αναγεννησιακό λαούτο υπήρξε το δημοφιλέστερο όργανο της εποχής του, με τεράστιο ρεπερτόριο. Με ηλικία περίπου 4000 ετών, τα όργανα της οικογένειας του λαούτου, θεωρούνται οι παλαιότεροι πρόγονοι του βιολιού και της κιθάρας...
    Γράφει το μέλος Παναγιώτης Βουλιάκης (vouliakis)
    38 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 29 Δεκ 2004

     Με ηλικία περίπου 4000 ετών, τα όργανα της οικογένειας του λαούτου, σύμφωνα με το σύστημα ταξινόμησης Hombostel και Sachs χωρίζονται σε νυσσόμενα λαούτα –ο ήχος παράγεται δηλαδή με τα δάκτυλα του δεξιού χεριού ή με πλήκτρο (πέννα)- και σε λαούτα με τόξο (δοξάρι). Θεωρούνται οι παλαιότεροι πρόγονοι του βιολιού και της κιθάρας.

    Τα νυκτά λαούτα[1] είναι τα παλαιότερα.

    Τα λαούτα με τόξο[2] χρονολογούνται από τον 10ο αιώνα μ.Χ.

     

     

    Οι εξισλαμισμένοι Μαυριτανοί, κατακτητές της Ισπανίας (711) έφεραν πρώτοι το ούτι στην Ευρώπη. Το εμπόριο και οι σταυροφορίες (1000), μάλλον βοήθησαν στη διάδοση του λαούτου στην υπόλοιπη ήπειρο.

    Η σημερινή του ονομασία στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες (γαλλ. luth, αγγλ. lute, ιταλ. liuto, γερμ. Laute) προέρχεται από την αραβική του ονομασία al’ ud που σήμαινε ‘ξύλο’ ή κατά τον Kurt Sachs ‘ευλύγιστο ραβδί’. 

     Οι ευρωπαίοι λοιπόν το υιοθέτησαν, πρόσθεσαν τάστα και –σταδιακά- χορδές.

    Από το 1200, υπάρχουν ζωγραφικοί πίνακες και γλυπτά με απεικονίσεις λαούτων. Το λαούτο παίζεται με πλήκτρο (πέννα) και έχει τέσσερις χορδές, στην αρχή μονές. Από τα μέσα του 14ου αιώνα, οι χορδές γίνονται διπλές. Από το 1400, καθιερώνεται και κάποιο σταθερό κούρδισμα.

     Ο 16ος αιώνας θεωρείται ο ‘χρυσός αιώνας’ του λαούτου. Οι απαιτήσεις στην εκτέλεση αυξάνονται κι έτσι την πέννα αντικαθιστούν τα δάκτυλα του δεξιού χεριού.

    Οι χορδές γίνονται έξι (πέντε διπλές και μια μονή: σολ-ντο-φα-λα-ρε-σολ).

     Αναπτύσσεται ένα σύστημα μουσικής σημειογραφίας η ταμπουλατούρα[3].

    Δεν σημειώνεται, σύμφωνα με τον καθιερωμένο τρόπο, η οξύτητα των φθόγγων πάνω στο πεντάγραμμο, αλλά η θέση των δακτύλων του εκτελεστή πάνω στις χορδές. Οι έξι οριζόντιες γραμμές της ταμπουλατούρας αντιστοιχούσαν με τις έξι χορδές του λαούτου. Υπήρχαν διάφορα είδη ταμπουλατούρας: αγγλική, γαλλική, ιταλική, ισπανική, γερμανική. Η γαλλική χρησιμοποιούσε γράμματα για να δείξει τη θέση των δακτύλων, η ιταλική χρησιμοποιούσε αριθμούς.

    Το αναγεννησιακό λαούτο υπήρξε το δημοφιλέστερο όργανο της εποχής του, με τεράστιο ρεπερτόριο.  

    Από τον 17ο αιώνα το λαούτο χρησιμοποιείται περισσότερο σαν συνοδευτικό όργανο (Basso Continuo – εποχή Μπαρόκ). Εμφανίζονται τα ‘αρχιλαούτα’[4] με τις χαρακτηριστικές χορδές βόμβου, τεντωμένες στο πλάι του βραχίονα, με τα κλειδιά τους σε διαφορετικό σημείο από εκείνο των υπόλοιπων χορδών.

     Από τότε, σταδιακά, το λαούτο χάνει τη δημοτικότητά του. Η κιθάρα[5] το αντικαθιστά σιγά – σιγά. Μέχρι το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα έχει ξεχαστεί εντελώς.

     




    [1] Παραδείγματα λαούτων με τόξο:

    Βιολί, κρητική λύρα ...


    Κεμεντζές (Ποντιακή Λύρα )


    rabab (Βόρεια Αφρική)


    rebab


    [2] Παραδείγματα νυσσόμενων λαούτων: Ούτι, ταμπουράς – η γνωστή πανδούρα ή τρίχορδον των αρχαίων Ελλήνων, που ανάλογα με το σχήμα, τον αριθμό χορδών και το κούρδισμα εμφανίζεται με τις ονομασίες: μπουζούκι, μπαγλαμάς...


    σάζι

    ... γιογκάρι, μπουλγκαρί (Ανατολική Μεσόγειος), σιτάρ (Ινδία)...

    yueh-ch’in (μεταφράζεται χορδές του φεγγαριού)

    ...σαξιάν (Κίνα)...


    σαμισέν (Ιαπωνία)


    charrango (Λατινική Αμερική)



    [3] Παρόμοιο με τις σημερινές ταμπλατούρες.

    [4] Θεόρβη, chitarrone

    [5] Λαούτο και κιθάρα, διαδόθηκαν την ίδια εποχή και συνηπήρχαν στην Ευρώπη για πολλά χρόνια.

    Η κιθάρα ήταν πιο εύκολη στο παίξιμο και τη χρησιμοποιούσαν κυρίως στη λαϊκή μουσική. Στην έντεχνη μουσική χρησιμοποιούσαν το λαούτο και τη βιχουέλα.

    βιχουέλα


    Tags
    Μουσικά Όργανα:Λαούτοκιθάρα



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    Administrator
    #1247   /   29.12.2004, 17:48   /   Αναφορά
    Νομίζω οτι είναι από τα καλύτερα άρθρα που έχουμε δημοσιεύσει και αφορούν μουσικά όργανα, μπράβο Παναγιώτη. Πρόσφατα είχα τη χαρά να δοκιμάσω να παίξω το charrango του φίλου Miguel. Μοναδική αίσθηση, περιμένω την ώρα να ξαναπαίξω.




    Grazias Miguel y Panayiotis :)
    #1248   /   29.12.2004, 23:12   /   Αναφορά
    Πέρα απ' όσα είπε ο Γιώργος, θα προσθέσω την επιστημονικότατη δομή και το κατατοπιστικόν του άρθρου σου. Σ' ευχαριστούμε Παναγιώτη.
    #1249   /   29.12.2004, 23:57   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια.

    Αυτή η δημοσίευση ήταν λίγο "περιπετειώδης" εικαστικά (ξέρει ο Jorge), όμως τελικά οι εικόνες φαίνονται όπως θα έπρεπε. (Grazias Jorge για την υπομονή σου.)

    Με την ευκαιρία, ας διορθώσω λίγο τον "δαίμονα του τυπογραφείου" (ή σωστότερα: δαίμονα του pc) ο οποίος επιμένει, πέρα από τον κεμεντζέ, να χαρακτηρίζει ως "ποντιακή λύρα" και τo rabab και το rebab.

    #1251   /   30.12.2004, 02:21
    Από ό,τι βλέπω, διορθώθηκε και ο "δαίμων".

    Ευχαριστώ και πάλι Γιώργο :-)

    Administrator
    #1253   /   30.12.2004, 11:20
    Τώρα είναι ακόμα πιο σωστό (είχα γράψει rabab, αντί για rebab). Call me "δαίμων" ;)


    #1254   /   30.12.2004, 11:40
    Όχι, με το "δαίμων" δεν εννοούσα εσένα.

    Είναι αυτός ο ...αστάθμητος παράγοντας που αφήνει να περνάνε λάθη εκεί που δεν τα περιμένουμε.

    Όμως, ας μη ξεχνάμε ότι αυτή την εποχή κυκλοφορούν και καλικάντζαροι... :D



    Grazias again.

    #1375   /   20.01.2005, 18:56
    To asxeto ,auto to charrango uparxei kai stin ellada diladi poulietai ki edo?an nai poso peripou keimenetai i timi?kai pou?

    #1377   /   20.01.2005, 23:06
    Πολύ καλό το άρθρο Παναγιώτη!!!

    Λατρεύω το ούτι. Δεν έχω παίξει όμως ...ποτέ!!!




    #1378   /   20.01.2005, 23:15
    Ποτέ δεν είναι αργά Γιώργο. Have a beer ;-)



    Θανάση, αυτή τη στιγμή δεν μου έρχεται στο νου κάποιο συγκεκριμένο κατάστημα.

    Γιατί δεν ανοίγεις ένα topic για το charrango στο forum?

    #3872   /   21.01.2006, 11:28   /   Αναφορά
    Παναγιώτη, πολύ καλό το κείμενό σου και μακάρι να βλέπαμε περισσότερα συναφή άρθρα από τα μέλη. Αν μου επιτρέπεις, το όργανο που έχεις ονομάσει rabab (Bόρεια Αφρική) κατ'αρχήν παίζεται στο Αφγανιστάν και όχι στην Αφρική και κατά δευτερον είναι νυκτό και όχι τοξωτό. (Τοξωτό, όπως πολύ σωστά αναφέρεις, είναι το άλλο όργανο ακριβώς από κάτω που λέγεται rebab και παίζεται στην Αίγυπτο). Το Αφγανικό ραμπάμπ παίζεται και από πολλούς φαν στην Ελλάδα περεμπιπτώντως!!Χάρη στα σεμινάρια του Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύρινθος στο Χουδέτσι στην Κρήτη υπάρχουν πολλοί Έλληνες μουσικοί που παίζουν αρκετά καλό ραμπάμπ.Τρελλό, ε?Πέρυσι παρακολούθησα κι εγώ το σεμινάριο του μεγάλου Αφγανού μουσικού Mohammed Rahim Khushnawaz και ήταν εντυπωσιακό πόσοι μαθητές ενδιαφέρθηκαν για το όργανο αυτό.
    #3875   /   21.01.2006, 16:54
    Κάποια ιστοσελίδα για το rabab (με δοξάρι): http://www.uoguelph.ca/music/coleman/rabab.html

    #3876   /   21.01.2006, 17:21
    Και κάποιες σελίδες για το αφγανικό ραμπάμπ:
    http://www.asza.com/afganreb.shtml

    http://chandrakantha.com/articles/indian_music/rabab.html


    #9742   /   03.10.2007, 18:54   /   Αναφορά
    Μα πιος είπε πως είναι ξεχασμένο όργανο? Εγώ προσωπικά ξέρω αρκετούς που παίζουν λαούτο!! Δε θα το έλεγα ξεχασμένο!
    #9746   /   03.10.2007, 20:33
    Δέσποινα, "ξεχασμένο" είναι το αναγεννησιακό λαούτο, που παιζόταν με εντελώς διαφορετική τεχνική από αυτή το λαούτου στην παραδοσιακή μας μουσική.



    :-)




    #20286   /   09.06.2010, 10:38
    Έχω φτιάξει και εγώμια κιθάρα τύπου βιχουέλας ή Λαουτοκίθαρο
    http://www.youtube.com/watch?v=gecDggE9twI&feature=player_embedded
    http://www.p-zaranis.gr/patent.htm
    Σε αυτό υο βίντεο παίζω ένα πρελούδιο του Μπαχ από την δεύτερη σουίτα για Λαούτο

    #25547   /   18.10.2012, 00:24   /   Αναφορά

    Μάλλον θα έλεγα ότι το αναγεννησιακό λαούτο και η βιχουέλα δεν είναι ξεχασμένα όργανα απλά είναι άγνωστα στον Ελληνικό χώρο. Σε εμένα πάντως όχι.Τα κατέκτησα και με κατακτήσανε.


    http://www.youtube.com/watch?v=Hv_bB9GZh1o