Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#2430 / 27.06.2005, 01:16 / Αναφορά Εξαιρετική δουλειά Νεκταρία! Ο Μποτιτσέλλι προαναγγέλλει τον θρίαμβο του ατομικισμού στην τέχνη. Με την επιλογή των θεμάτων του και με την αρμονία των χρωμάτων του, φαίνεται ότι αναζητεί να εκφράσει τα συναισθήματά του, βάζοντας σε δεύτερο βαθμό την αναπαράσταση της φύσης. Οι ανησυχίες του –που θα τον οδηγήσουν στα όρια της τρέλας- του εμπνέουν τις τόσο εκφραστικές -πυρετώδεις μερικές φορές- μορφές. Προσδίδουν στην τεχνοτροπία του έντονη -νευρική θα λέγαμε- και εκλεπτυσμένη υφή. Θα μου επιτρέψεις όμως, Νεκταρία, και μια “επισήμανση”: Ας μη μπερδεύουμε την Αναγέννηση με τον Διαφωτισμό. Ο Vasari, ο οποίος υποστηρίζει ότι με τον Cimabue (1272-1301) και τον Giotto (1301-1337) διαφαίνεται το τέλος της παρακμής στην τέχνη, χρησιμοποεί πρώτος τη λέξη “Αναγέννηση”, το 1550. Η ονομασία αυτή προσδιορίζει την εποχή ανάμεσα στα τέλη του 14ου αιώνα (trecento) και το δεύτερο μισό του 1600. Εποχή που χαρακτηρίζεται από την εκ νέου ακμή των επιστημών, της παιδείας και των τεχνών. Ο Jacob Burckhardt εισήγαγε τον όρο στη νεότερη ιστοριογραφία. Ο Διαφωτισμός - η τάση που με στηρίγματα την επαγωγική μέθοδο και τον ορθολογισμό, εναντιώνεται στην αυθεντία με σκοπό τη διεύρυνση του επιστητού και τη διευκρίνιση των περι ζωής αντιλήψεων - γεννιέται ανάμεσα στο 1685 και το 1715, περίοδο που ο Paul Hazard ονομάζει “κρίση της ευρωπαϊκής συνείδησης” και αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια του 18ου αιώνα στη Γαλλία, την Αγγλία και τη Γερμανία. O Διαφωτισμός έχει τις ρίζες του στην Αναγέννηση και τη Μεταρρύθμιση και τις απαρχές του στα μεγάλα φιλοσοφικά συστήματα του 17ου αιώνα. :-) |
#2432 / 27.06.2005, 05:27 / Αναφορά Επιτρέψτε μου -κι οι δυό- από έναν ασπασμό !!! |
#2433 / 27.06.2005, 11:01 / Αναφορά Έχω πάει στο Ουφίτσι...Πραγματικά καταπληκτικό μουσείο...Πολύ ωραίο άρθρο συγχαρητήρια... |
#2434 / 27.06.2005, 15:49 / Αναφορά Τι καλά..! Έτσι όπως το διάβαζα μου ήρθε στο μυαλό και η περίφημη "Σχολή των Αθηνών" του Raffaello, στον οποίο δεν έχει αφήσει και κανέναν απέξω: Ο Αριστοτέλης είναι ο Da Vinci, ο Ηράκλειτος είναι ο Michelangelo, και ο Ευκλείδης είναι ο Bramante... σε κάποιο σημείο του πίνακα και ο ίδιος ο Raffaello που κοιτάζει προς το μέρος μας)...(http://users.ach.sch.gr/pchaloul/anagennisi/raphael_athens_self.jpg) |
#2435 / 27.06.2005, 16:10 / Αναφορά Βρε παιδιά μια απορία μόνο: υπάρχει λέξη "προσκύνηση"; Προσκύνημα δεν λέμε;; |
#2436 / 27.06.2005, 16:19 Παιδιά, ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια! Ευχαριστώ Παναγιώτη και για την επισήμανσή σου. Βέβαια κι εγώ στο άρθρο έκανα αυτήν τη διάκριση τη χρονολογική αλλά πραγματικά, έτσι όπως το γράφω, μοιάζουν να ταυτίζονται οι δύο "εποχές". Χρίστο, έχω σκοπό να γράψω και γι' αυτόν τον πίνακα που λες. Είναι εντυπωσιακός πράγματι..! Όσο για το "προσκύνηση", να σου πω δεν το έχω ψάξει... Τώρα μόλις κοίταξα το λεξικό των Liddell- Scott και αναφέρει και τις δύο λέξεις: και "προσκύνησις" και "προσκύνημα"...Τώρα, αν στη δημοτική, μία απ' τις δυο είναι σε αχρησία, δεν το ξέρω... Κανένας φιλόλογος να μας διαφωτίσει...;;; :) |
#2437 / 27.06.2005, 18:46 Φυσικά υπάρχουν και οι δύο λέξεις. Η λέξη "προσκύνημα" χρησιμοποιείται ενίοτε σαν συνώνυμο της λέξης "προσκύνηση", πολύ συχνά όμως υποδηλώνει τη μετάβαση πιστού σε ιερό τόπο για απόδοση λατρείας (προσκύνημα στη Μέκκα) είτε ακόμα και τον ίδιο τον τόπο. Η λέξη προσκύνηση, από την άλλη μεριά, αφορά περισσότερο στην πράξη, την κίνηση αυτή καθ'εαυτή (γονάτισμα, υπόκλιση) γι'αυτό ίσως είναι και η πλέον δόκιμη για τον πίνακα του Μποτιτσέλλι. Εξαιρετικά ενδιαφέρον το άρθρο Νεκταρία :) |
#2465 / 03.07.2005, 09:48 Να σημειώσω εδώ ότι το, περί εύστοχα διευκρινιστικού λόγου, σχόλιο μου, ακουμπά κι εσένα Κατερίνα μας. |
#2439 / 28.06.2005, 09:39 / Αναφορά Υπέροχο το άρθρο! Πολύ ενδιαφέρον! |
#2463 / 02.07.2005, 19:18 / Αναφορά Όταν έμπειρη και ευαίσθητη ματιά «στέκεται» -με κατανόηση και θεολογική ανοχή ως προς το απ_εικόνισμα- και διεισδύει, πέρα από την εικαστική θεώρηση και ανάλυση του έργου, στο βάθος του καλλιτεχνήματος, αναλύοντας τις κοινωνοικοπολιτικές συνθήκες και τα φιλοσοφικά ρεύματα της εποχής, που εμπνέουν και επιρρεάζουν τον καλλιτέχνη και δημιουργούν τη «σχολή» του, τότε μέσα από ένα γλαφυρό και μεστό τεχνο_λόγημα… « Ο ζωγράφος μας κοιτά». Για άλλη μια φορά Νεκταρία, θεωρώ τύχη και τιμή για όλους μας, που σε διαβάζουμε. Συγχαρητήρια! Αλλά κι εσένα, Παναγιώτη μας, έγκυρος και εύστοχα διευκρινιστικός ο παρεμβατικός σου λόγος. Όπως Πάντα! |
#2464 / 02.07.2005, 20:33 / Αναφορά Το βλέμμα...του χρόνου, κάποιου που δεν υπάρχει αλλά υπάρχει ακόμα. Βλέμμα δυνατό, περνά και φτάνει ως τα κόκκαλα. Νεκταρία σ’ευχαριστώ. |
#2466 / 03.07.2005, 17:28 / Αναφορά Χρυσόστομε, πολλά πολλά ευχαριστώ..."Τύχη" και "τιμή" για μένα που διαβάζω τέτοια λόγια από 'σένα... Κατερίνα, Γιώργο, Καλλιόπη, Ρεβέκκα ευχαριστώ πάρα πολύ για τα σχόλιά σας ! |
#3424 / 22.11.2005, 19:30 / Αναφορά Σήμερα, είναι εύκολο να βρούμε τις πληροφορίες που θέλουμε. Κάθε λογής. Και μεταξύ άλλων, για τους ζωγράφους, - αλλά και κάθε δημιουργό -, το έργο τους, την εποχή τους. Αναλύσεις, παρουσιάσεις, κριτικές, … υπάρχουν παντού. Δεν ξέρω αν μπορούμε εύκολα να εντάξουμε κάπου τα κείμενο της gate, Είναι κριτική ? είναι παρουσίαση είναι δοκίμιο ? Δεν κατάφερα να το προσαρμόσω σε κάποια φόρμα. Αντιστέκεται, φωνάζει, ίσως και να πονάει. Και όμως είναι τόσο απτό, τόσο συγκεκριμένο. Ξεκινά σαν παραμύθι .. «μια φορά κι έναν καιρό, εγώ ...» …Και σε προσκαλεί για ένα ταξίδι στο χτες, χωρίς όμως να ξεχνάς πως η ζωή σου είναι στο σήμερα. . Και στη συνέχεια ξεκινά το παιχνίδι, με το έργο, τον ζωγράφο, την εποχή, τις κοινωνικές συνθήκες, τις συνήθειες, του πρωταγωνιστές του κάδρου, … Και πάντα με τη προσωπική της πινελιά. Για το πώς εκλαμβάνει, πως ερμηνεύει, πως αισθάνεται την τέχνη, την ιστορία, το έργο, τις μορφές, τα όσα έγιναν τότε. Με σεβασμό, απέναντι στο παρελθόν, αλλά και με το δικαίωμά της, να το βιώνει σύμφωνα με το σήμερα. Με άλλα λόγια επισκέπτεται το χτες, δεν διστάζει να διεισδύσει σε όλες τις εκδοχές του, αλλά χωρίς να το λεηλατήσει. Ούτε και να παραδοθεί σε αυτό. Και κάποια στιγμή μας ξεστομίζει …. «Αυτό το κείμενο θα μπορούσε να είναι μια προσπάθεια διείσδυσης στον κόσμο του ζωγράφου, όταν αποφασίζει να γίνει μέρος της αφήγησης ενός πίνακά του. Αλλά μην απατώμαστε. Ποτέ δεν μπορούμε να γνωρίζουμε σίγουρα τι συμβαίνει στην ψυχή ενός καλλιτέχνή, ακόμα κι όταν η ερμηνεία που δίνουμε είναι τουλάχιστον λογικοφανής.» Τα λέει όλα, έτσι δεν είναι; για τους ζωγράφους, τους πίνακες, τους ανθρώπους, τους δημιουργούς. Αλλά η gate δεν επισκέπτεται με σεβασμό μόνο την ιστορία και τους όποιους δημιουργούς της. Στέκεται με τόν ίδιο τρόπο απέναντι αναγνώστη του σήμερα. Και μάλλον τα καταφέρνει πολύ καλά. Σαν να ξέρει, σαν να νοιώθει πολλά από τα μυστικά κουμπιά του καθενός μας, που πρέπει να πατηθούν με τον κατάλληλο τρόπο. Και χωρίς να μας αφήνει στη τύχη μας, ανοίγει δρόμους για τις δικές μας καθαρά προσωπικές εξερευνήσεις. Έτσι γίνεται και αυτή δημιουργός … Ζωγραφίζει το δικό της ταξίδι και μας το εκθέτει. Μας χαϊδεύει και μας τσιμπάει ταυτόχρονα. Είναι σαν να ξέρει πως, από τη στιγμή που διάλεξε να εκπέμψει κάτι δημόσια, το μόνο που σίγουρα μπορεί να κάνει, είναι να κεντρίσει το μυαλό και της αισθήσεις των αναγνωστών. Δεν διακρίνεται η παραμικρή διάθεση επιβολής, σε αντίθεση με άλλου τύπου γραφές, (και δεν αναφέρομαι στο site σε καμία περίπτωση) ή συμπεριφορές. Και δεν αναφέρομαι μόνο σε συγγράμματα, δημοσιεύσεις και μεμονωμένους κριτικούς. Αναφέρομαι σε συντεταγμένες (λίγο – πολύ) ιδεολογίες και πρακτικές. Αυτές που, ως προϋπόθεση ανάγνωσής τους, επιβάλλουν την πλήρη αποδοχή οδηγών πλεύσης, αξιωμάτων, συναισθημάτων, μεθοδολογίας, οπτικής γωνίας, απόψεων και σημειολογίας. Αλλιώς, όποιος διαφωνεί, μπορεί στην καλύτερη περίπτωση, να συνεχίσει το δρόμο του. Κατά κανόνα γεμάτος ενοχές, γιατί δεν κατάλαβε, δεν συμφώνησε, δεν διάκρινε, δεν ένοιωσε, δεν …. Νεκταρία, ας μου επιτρέψεις μια υπόθεση ως προς τις προθέσεις σου. Προφανώς το μείζον «κίνητρο», το δικό σου ερέθισμα γι’ αυτό σου το ταξίδι είναι ο ζωγράφος, τα έργα του, κάτι σχετικό τέλος πάντων…. Αλλά δεν ξέρω αν είναι μόνο έτσι. Στο δικό μου αισθητήριο ως αναγνώστη, ξεπετάγονται και άλλες αιτίες. Είναι ένας τρόπος να γνωρίσεις καλύτερα το σήμερα. Είναι η αγάπη σου για την ιστορία, τους ανθρώπους, την εξέλιξη της κοινωνίας, τα χρώματα, τις εκφράσεις, τις πινελιές (εννοείται και τη μουσική !!!). Είναι η αγάπη για το «Ολικό» .., ακόμα και αν έχει περιοχές δυσδιάκριτες, αντιφατικές. Ακόμα και αν με κάποιες εισαι λιγότερο εξοικιωμένη ... Δίνεις την αίσθηση πως, αν εξιστορούσες το γραπτό σου σε μία παρέα, και κάποιος σε διέκοπτε ζητώντας σου να σταθείς λίγο περισσότερο σε ένα επιμέρους θέμα, πολύ ευχαρίστως θα άλλαζες τη διαδρομή σου. Αρκεί η παρέμβαση να σε ενέπνεε. Θα ζητούσες από τον ζωγράφο να περιμένει λίγο και θα εστίαζες την εξερεύνησή σου στο άλλο το θέμα, το απρόσμενο. Αλλά υπό την προϋπόθεση της έμπνευσης. Δεν νομίζω πως έχεις «ειδίκευση» σε όλα τα θέματα που αγγίζεις, τουλάχιστον του ίδιου βαθμού. Ότι γράφεις παράγεται με έναν εξαιρετικό συνδυασμό γνώσης, ψυχής, άποψης και έρευνας. Γι’ αυτό ίσως και προκύπτει ένα τέτοιο ταξίδι σύνθεσης. Αν διαβάσει κανείς τα άλλα κείμενά σου και τα εντάξει στη προσέγγιση του συγκεκριμένου άρθρου σου, μάλλον θα καταλάβει περισσότερο τι εννοώ. Την προσέγγιση πολλών «διαφορετικών», αλλά με έναν σπάνιο, «συνολικό», δημιουργικό λόγο. Τόσο συγκροτημένο, τόσο εστιασμένο και τόσο αναρχικό. Σ' ευχαριστώ. |
#3435 / 23.11.2005, 21:03 Θάνο, γράφεις: "Νεκταρία, ας μου επιτρέψεις μια υπόθεση ως προς τις προθέσεις σου. Προφανώς το μείζον «κίνητρο», το δικό σου ερέθισμα γι’ αυτό σου το ταξίδι είναι ο ζωγράφος, τα έργα του, κάτι σχετικό τέλος πάντων…. Αλλά δεν ξέρω αν είναι μόνο έτσι. Στο δικό μου αισθητήριο ως αναγνώστη, ξεπετάγονται και άλλες αιτίες. Είναι ένας τρόπος να γνωρίσεις καλύτερα το σήμερα. Είναι η αγάπη σου για την ιστορία, τους ανθρώπους, την εξέλιξη της κοινωνίας, τα χρώματα, τις εκφράσεις, τις πινελιές (εννοείται και τη μουσική !!!). Είναι η αγάπη για το «Ολικό» .., ακόμα και αν έχει περιοχές δυσδιάκριτες, αντιφατικές. Ακόμα και αν με κάποιες εισαι λιγότερο εξοικιωμένη ... Δίνεις την αίσθηση πως, αν εξιστορούσες το γραπτό σου σε μία παρέα, και κάποιος σε διέκοπτε ζητώντας σου να σταθείς λίγο περισσότερο σε ένα επιμέρους θέμα, πολύ ευχαρίστως θα άλλαζες τη διαδρομή σου. Αρκεί η παρέμβαση να σε ενέπνεε. Θα ζητούσες από τον ζωγράφο να περιμένει λίγο και θα εστίαζες την εξερεύνησή σου στο άλλο το θέμα, το απρόσμενο. Αλλά υπό την προϋπόθεση της έμπνευσης. Δεν νομίζω πως έχεις «ειδίκευση» σε όλα τα θέματα που αγγίζεις, τουλάχιστον του ίδιου βαθμού. Ότι γράφεις παράγεται με έναν εξαιρετικό συνδυασμό γνώσης, ψυχής, άποψης και έρευνας. Γι’ αυτό ίσως και προκύπτει ένα τέτοιο ταξίδι σύνθεσης. Αν διαβάσει κανείς τα άλλα κείμενά σου και τα εντάξει στη προσέγγιση του συγκεκριμένου άρθρου σου, μάλλον θα καταλάβει περισσότερο τι εννοώ. Την προσέγγιση πολλών «διαφορετικών», αλλά με έναν σπάνιο, «συνολικό», δημιουργικό λόγο. Τόσο συγκροτημένο, τόσο εστιασμένο και τόσο αναρχικό. Σ' ευχαριστώ." Σ' ευχαριστώ εγώ που ασχολήθηκες τόσο διακριτικά, τόσο διεισδυτικά και τόσο φροντισμένα - ...ώστε να αισθάνομαι πανέμορφα διαβάζοντας τα λόγια σου... :) - με το "κίνητρο" που γέννησε αυτά τα κειμενάκια...! Σίγουρα είναι η αγάπη για το "ολικό", αλλά είναι και η αγάπη για τα "παραμύθια" και ό,τι έχει σχέση μ' αυτό το υπέροχο χάρισμα που μας έδωσε ο Θεός, τη "φαντασία"... Τα ταξίδια στην ιστορία και στις ζωές τέτοιων χαρισματικών προσώπων που έζησαν αρκετές βόλτες των δεικτών του ρολογιού πίσω από εμάς, νομίζω πως, για να μας οδηγήσουν όμορφα στον τόπο προορισμού μας, χρειάζονται ως διαβατήριο τη φαντασία μας και την ελεύθερη από κάθε περιορισμό διάθεσή μας...και ασφαλώς ...την αγάπη μας για το ταξίδι... ;) |
#3436 / 24.11.2005, 00:37 / Αναφορά Νεκταρία, σκέφτομαι πως η αγαπη σου για το παραμύθι, τα ανθρώπινα πλάσματα, με τις δημιουργίες, τις καταστροφές τους, το πείσμα τους και το μεγαλείο τους, καταφέρνει να συνυπάρξει με τη γνώση, την έρευνα και τις αυστηρες διαδορμές που πολλές φορές απαιτούν. Ενώ τα παραμύθια ειναι και λίγο ατίθασα, ανυπάκουα ... Φαινονται να συνυπάρχουν λοιπον δυό πράγματα διαφορετικά, ίσως και ενθρικά... Αλλα μας δειχνεις πως ισως και να μην ειναι έτσι. Ισως το ένα μας βοηθά στο να κατανοήσουμε και να αγαπήσουμε το άλλο. Να αντέξουμε στα ιλιγγιώδη πετάγματα του παραμυθιού, με τη βοήθεια της γνώσης και της "μεθόδου". Και να υποστούμε την πειθαρχία της γνώσης, ξέρωντας πως το παραμύθι μας περιμένει ... Πρέπει να το συνεχίσεις ... Περιμένοντας την επόμενη έκπλήξή σου, σε ευχαριστώ. |
#11603 / 03.02.2008, 15:57 / Αναφορά Πολύ αξιόλογη δουλειά! Ομολογώ ότι τους πίνακες "Η προσκύνηση των μάγων" και "Ιερά συνιμιλία" δεν τους γνώριζα ως τώρα ή τουλάχιστον δεν μου θύμισαν κάτι, μολονότι είμαι ένθερμος θαυμαστής του έργου του κορυφαίου Σάντρο Μποτιτσέλλι. |
#18536 / 03.06.2009, 13:35 Καταπληκτικο!!!Και μονο ο κοπος που εκανες για ολο αυτο το κειμενο...Μπραβο!!! |
#19396 / 21.12.2009, 17:53 / Αναφορά Απολαυστικό το άρθρο σου!! Ο Μποτιτσέλι πρόκειται για έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, αλλά δεν ήξερα τίποτα από αυτά που αναφέρεις εδώ. Συγχαρητήρια! |