Έχει ενδιαφέρον όταν μερικές φορές μαθαίνουμε πως αρκετοί από τους γνωστούς τραγουδιστές, συνθέτες και μουσικούς, οι οποίοι ή συνεχίζουν τη διαδρομή τους ακόμα και σήμερα, ή ο χρόνος τους ξεπέρασε, ξεπήδησαν από τα συγκροτήματα της δεκαετίας του ’60 ή του ’70.
Για παράδειγμα, μόνο οι πολλοί ψαγμένοι γνωρίζουν πως ο Νίκος Παπάζογλου ήταν μέλος στο συγκρότημα Blow Up, που είχε ιδρυθεί το 1967 στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια τον βρίσκουμε στην πορεία και σε άλλα συγκροτήματα όπως τους «Μακεδονομάχους», αλλά και τραγουδιστή στους Olympians για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Ή ακόμη, πως ο Λάκης Παπαδόπουλος ήταν μέλος των θρυλικών Dragons οι οποίοι είχαν ιδρυθεί το 1964, αποτελούν το πρώτο συγκρότημα που λογοκρίθηκε στη χούντα , ενώ μάνατζερ τους ήταν ο Γιώργος Καρατζαφέρης που σήμερα είναι βουλευτής και πρόεδρος του Λ.Α.Ο.Σ. Πλάκα δεν έχει;
Ψάχνοντας λοιπόν στην όχι, το ομολογώ, και τόσο πλούσια βιβλιοθήκη μου καθώς και στο διαδίκτυο, αλίευσα πολλές τέτοιες πληροφορίες που δεν ξέρω αν έχουν κάποια χρηστικότητα αλλά οπωσδήποτε παρουσιάζουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Αξίζει να πούμε πως ο γνωστός τραγουδιστής Φίλιππος Νικολάου («στο άδειο μου πακέτο» κ.ά.) υπήρξε τραγουδιστής των Play Boys που είχαν ιδρυθεί το 1965 στην Αθήνα. Τραγουδιστής στο ίδιο συγκρότημα ήταν και ο Δάκης, κατά κόσμων Βρασίδας Χαραλαμπίδης που ήρθε στην Ελλάδα από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις αρχές τις δεκαετίας του ’60. Να σημειωθεί ακόμη πως στο εν λόγω γκρουπ, μετείχε και ο μπασίστας αλλά και σαξοφωνίστας Χάρης Χαλκίτης, πατέρας της τραγουδίστριας Βικτώριας Χαλκίτη.
Ο Ηλίας Ασβεστόπουλος που έγινε πολύ γνωστός ως ο τραγουδιστής των 2002 GR, στους οποίους για ένα διάστημα πλήκτρα έπαιζε ο Γιάννης Γιοκαρίνης, τραγουδούσε το 1966 στους Persons, συγκρότημα στο οποίο κιθαρίστας ήταν ο Γιάννης Σπάθας.
Φαντάζομε πως δεν υπάρχει κάποιος που να μη γνωρίζει τη δουλειά του συνθέτη Σταμάτη Σπανουδάκη. Σίγουρα όμως ελάχιστοι γνωρίζουν πως υπήρξε μπασίστας του συγκροτήματος United Lovely Sounds που ιδρύθηκε το 1966 στην Αθήνα. Στις αρχές τις δεκαετίας του ’70 τον βρίσκουμε πάλι ως μπασίστα, στο συγκρότημα Αχ-Βαχ όπου την ευθύνη των φωνητικών είχε ο Δημήτρης Πουλικάκος.
Ακόμη ένας γνωστός συνθέτης και τραγουδιστής, με πολλές σύγχρονες επιτυχίες στο ενεργητικό του, ο Αντώνης Βαρδής, ξεκίνησε από ένα ανάλογο συγκρότημα. Το όνομα του συγκροτήματος ήταν Vikings και ιδρύθηκε το 1964 στον Πειραιά.
Όταν το 1966 πρώτο ακούστηκαν οι We Five ο Ντέμης Ρούσος ήταν γνωστός μπασίστας. Με αυτό το συγκρότημα όμως έκανε την πρώτη τραγουδιστική απόπειρα του με σημαντική επιτυχία. Μάνατζερ και παραγωγός του παραπάνω συγκροτήματος ήταν ο Νίκος Μαστοράκης.
Επίσης το 1966 πρώτογλίστρησε στην μουσική σκηνή ένα γκρουπ με το όνομα Crosswords στο οποίο τραγουδούσε και έπαιζε κιθάρα ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου.
Σε ένα post του MusicHeaven πριν λίγο καιρό, είδα ντράμερ οι οποίοι ήταν και βασικοί τραγουδιστές των συγκροτημάτων τους. Είμαι απόλυτα σίγουρος πως κανείς δεν ξέρει ότι ο γνωστός λαϊκός τραγουδιστής Γιώργος Γερολυμάτος, το 1967 ήταν ντράμερ και τραγουδιστής του συγκροτήματος Foremost.
Αρκετοί από τους συνομήλικους μου φαντάζομαι πως θα θυμούνται τον Σπύρο Σερεμέτη που στα μέσα της δεκαετίας του 80 έγινε γνωστός με το λαϊκό σουξέ «ψιτ, πάμε για καφέ;». Ο Σπύρος Σερεμέτης το 1965 ήταν τραγουδιστής της πολυμελούς μπάντας Sette Amici, ενώ σήμερα είναι ιδιοκτήτης νυχτερινών κέντρων διασκέδασης.
Νομίζω πως τα παραπάνω αν και ενδεικτικά, είναι αρκετά για να καταλάβουμε την πορεία των καλλιτεχνών μέσα στο χρόνο. Θεωρώ πως είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι μέσα από πειραματισμούς αλλά και πολύ δουλειά όλοι όσοι το αξίζουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στο τέλος τα καταφέρνουν. Βρίσκουν τον δρόμο τους και ασχολούνται με αυτό που είναι το καλύτερο ή το πιο προσοδοφόρο για αυτούς.
Βιβλιογραφία
Ντίνος Δηματάτης, Get That Beat, Ελληνικό Ροκ, εκδ. Κατσάνος, Θεσ/νίκη 1998.
Γιώργος Νοταράς, Το ελληνικό τραγούδι των τελευταίων 30 χρόνων, Λαϊκά έντεχνα και προσωπικά, εκδ. Νέα Σύνορα, Αθήνα 1991.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#16553 / 25.09.2008, 14:48 / Αναφορά Asxeto alla..kserate oti arketoi apo autous einai fasistes?:P |
#16558 / 25.09.2008, 18:35 Ενώ άλλοι 23, ήταν αναρχοκομμουνισταυτόνομοι! Μη τρελαθούμε! Στο Μ.Η. ασχολούμαστε με τις ΜΟΥΣΙΚΕΣ προτιμήσεις...Ούτε Πολιτικές, ούτε Θρησκευτικές, ούτε Ερωτικές! Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, με μεστή προσέγγιση... Μπράβο! |
#16561 / 25.09.2008, 20:56 To MH mporei na einai ena mousiko site alla an nomizeis oti den asxolounte kai me politika thriskeftika i erotika tote eisai se allo site...rikse mia matia sta bloq tou MUSICHEAVEN...tora min po kai gia tin katigoria "diafora" tou forum pou exei perisoteres apantisis kathe mera apo ta mousika themata.. |
#16568 / 26.09.2008, 11:11 Δηλαδή πολιτικές, θρησκευτικές, ερωτικές πεποιθήσεις δεν επηρεάζουν τη μουσική; Προσωπικά βρίσκω πολύ πιο ενδιαφέρουσες τις ιδεολογικές αναλύσεις του καλλιτεχνικού έργου, απ’ ότι τις μουσικολογικές. |
#16569 / 26.09.2008, 11:35 Αγαπητέ φίλε, Στους Όρους Χρήσης του Music Heaven και στη Δεοντολογία Μελών, αναγράφονται πεντακάθαρα τα κάτωθι: Οι χρήστες/μέλη συμφωνούν και αποδέχονται να μην κάνουν χρήση των υπηρεσιών του MusicHeaven για: Ανάρτηση, δημοσίευση, αποστολή, μεταφορά ή χρήση άλλης μεθόδου για την εγκατάσταση περιεχομένου που είναι παράνομο, επιβλαβές, απειλητικό, προσβλητικό, επιζήμιο, δυσφημιστικό, χυδαίο, βίαιο, υβριστικό, ρατσιστικό ή άλλως αποδοκιμαστέο, παραβιάζει την προσωπικότητα και τα προσωπικά δεδομένα άλλων, προκαλεί συναισθήματα μίσους, ή/και οποιοδήποτε άλλο συνιστάμενο ποινικό αδίκημα. Και νομίζω μετά απ αυτά, ότι η χρήση λέξεων, όπως "ρατσιστής", "κομμουνιστής", κλπ., συμεριλαμβάνονται στα παραπάνω. Με εκτίμηση, Γρηγόρης Δεσύπρης.- |
#16570 / 26.09.2008, 15:48 "Ενώ άλλοι 23, ήταν αναρχοκομμουνισταυτόνομοι!" ... |
#16571 / 26.09.2008, 17:40 Μάλλον δεν μπόρεσες να διακρίνεις την ειρωνία πίσω απ το "αναρχοκομμουνισταυτόνομοι" και το ότι ακριβώς κάτι τέτοια πρέπει ν αποφεύγονται εδώ μέσα... Εν πάσει περιπτώσει, από πλευράς μου νομίζω ότι φτάνει...Μέχρις εδώ με την άνευ νοήματος αντιπαράθεση... Ας ασχοληθούμε με τη - καλή - δημοσίευση. |
#16554 / 25.09.2008, 15:30 / Αναφορά Εντελώς άσχετο Seras μιας και δεν εξετάζουμε τις πολιτικές πεποιθήσεις των συγκεκριμένων καλλιτεχνών. Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο. Θα μου άρεσε όμως να διάβαζα λίγα παραπάνω λόγια για το κάθε συγκρότημα που αναφέρεται όπως τι μουσική έπαιζαν, αν είχαν δισκογραφία και ίσως κάποιο τραγούδι που έγινε γνωστό εκείνη την περίοδο. ΥΓ: εγώ πάντως αυτό για τον Γερολυμάτο το ήξερα :P |
#16555 / 25.09.2008, 15:40 / Αναφορά Πολύ καλό το άρθρο σου Δημήτρη!! Μπράβο.. |
#16556 / 25.09.2008, 16:55 Καταρχήν, πολλά μπράβο στον συμφορουμίτη για το πολύ ενδιαφέρον κείμενό του !!! Φίλε Αίολε, ας μού επιτρέψεις να λύσω κάπως τις απορίες σου !!! Λοιπόν, οι ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΙ ήταν συγκρότημα που στις αρχές των 70ς έπαιζε πολύ - πολύ σκληρό ροκ. Αποτελείτο από .... ΤΗΝ "ΕΘΝΙΚΗ ΡΟΚ" ΤΗΣ ΣΑΛΟΝΙΚΗΣ" : Παπαντίνας και Καντζός στις κιθάρες, Γιαπράκας στο μπάσο, Σταματιάδης στα τύμπανα και, φυσικά, μάνατζερ ο "γκουρού της ροκ" Τάσος Ψαλτάκης !!!! Οι DRAGONS του Λάκη Παπαδόπουλου είχαν επιδοθεί στο γράψιμο τραγουδιών με ρυθμό ΓΙΑΝΚΑ, την οποία καθιέρωσαν πρώτοι οι FORMINX !!! Οι PERSONS, από τη στιγμή που είχαν κιθαρίστα τον ΣΠΑΘΑ, καταλαβαίνει κανείς ότι οι επιρροές τους ήταν από Χέντριξ και Cream [είχε πάρει το μάτι μου μια φωτογραφία, περί τα τέλη των 60ς, με τους Persons έξω από ένα κλαμπ της Καστέλλας φτιαγμένο όλο από ξύλο !!! Φανταστείτε πώς θα έτριζε το ξύλο με τις "γκαζιές" του Σπάθα !!!]. Οι VIKINGS έγραφαν χαμηλόφωνα σλόου τραγούδια για να χορεύουν οι τότε νέοι στα παρτάκια. Μεγάλη τους επιτυχία το σλόου άσμα Francoise [του '66 ή '67], το οποίο περιέγραφε τη σχέση ενός μέλους της μπάντας με μια Γαλλίδα τουρίστρια [α, ρε, γκρηκ λάβερς ....] !!!! Κατόπιν τούτου, προσπάθησαν να επαναλάβουν το "εγχείρημα", γράφοντας τραγούδια με τίτλους ... άλλα γυναικεία ονόματα αλλοδαπών γυναικών, χωρίς, όμως, να γνωρίσουν ξανά επιτυχία. Έτσι, περί τα τέλη των 60ς διαλύθηκαν .... |
#16557 / 25.09.2008, 18:23 / Αναφορά Πολύ καλό! |
#16560 / 25.09.2008, 20:48 / Αναφορά Αρκετά ενδιαφέρον.Μάθαμε κάτι περισσότερο για τους καλλιτέχνες που αναφέρθηκαν! |
#16562 / 25.09.2008, 22:53 / Αναφορά Πολύ καλό άρθρο Δημήτρη! Έχει πάρα πολλά να πει κανείς για την τότε εποχή! Η πρώτη ...και μάλλον η τελευταία συνθετική απόπειρα του Γ. Καραταζαφέρη είναι με τους Dragons και ονομάζεται..."My dog Mozart", oι Juniors, ένα γκρουπ παιδιών (νομίζω α ντράμερ ήταν 11 χρονών), μετά από ένα ατύχημα και τον τραυματισμό του κιθαρίστα τους Αλέκου Καρακαντά, συνεχίσανε τις εμφανίσεις με τον κιθαρίστα από ένα γκρουπάκι άγγλων που άνοιγε τα live τους και που είχαν ξεμείνει τότε στην Ελλάδα, το όνομα αυτού...Eric Clapton!!! :D |
#16563 / 25.09.2008, 23:02 / Αναφορά Πολύ καλό και αρκετά ενδιαφέρον !! Αυτό για τον Παπακωνσταντίνου το ήξερα ... αλλά τα υπόλοιπα όχι ! Ευχαριστώ για τις νέες πληροφορίες ! |
#16564 / 26.09.2008, 00:08 / Αναφορά Πρωτότυπη δημοσίευση, συγχαρητήρια! |
#16566 / 26.09.2008, 09:26 / Αναφορά Εξαιρετική η δημοσίευση σου... Θα μπορούσες να μας δώσεις και μερικά απο τα links που βρήκες στο Ιντερνετ; |
#16567 / 26.09.2008, 09:39 Aiolos-m και Termite, η βασική πηγή μου είναι το πρώτο βιβλίο που αναφέρω στη βιβλιογραφία Ντίνος Δηματάτης, Get That Beat, Ελληνικό Ροκ, εκδ. Κατσάνος, Θεσ/νίκη 1998. Έχει την ιστορία όλων των συγκροτημάτων αλλά και των τραγουδιστών που έκαναν σόλο καριέρα στις δεκαετίες του 60’ και 70’. Επίσης πρόσφατα είδα σε βιβλιοπωλείο άλλο ένα βιβλίο που αφορά την ιστορία της ροκ μουσικής στην Ελλάδα, αλλά μου διαφεύγει ο τίτλος του αυτή τη στιγμή. Θα σας ενημερώσω με π.μ. Σε ότι αφορά το διαδίκτυο απλά έβαλα ονόματα τραγουδιστών στο Google και βρήκα στοιχεία αλλά δεν έχω συγκρατήσει της διευθύνσεις. |
#16573 / 26.09.2008, 21:47 Α, να συμπληρώσω κι εγώ ότι κι εγώ το GET THAT BEAT του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΑΤΑΤΗ το έχω κι εγώ ... σαν Ευαγγέλιο, τόσο την 1η έκδοση [νομίζω του 1992], όσο και τη βελτιωμένη / συμπληρωμένη 2η έκδοση του 1998 !!! Η δε 2η έκδοση είναι .... πραγματικός θησαυρός από πληροφορίες, ονόματα, μπάντες κλπ κλπ !!! Πολλά - πολλά συγχαρητήρια στον κ. Δηματάτη για την έρευνα που έκανε, όσο και για το - γεμάτη "εφηβική δροσιά" - γράψιμό του !!! Ο ίδιος έβγαλε, επίσης, και βιβλίο για το Ελληνικό Ροκ των '80ς και των '90ς, αλλά, δυστυχώς, δεν το έχω στη βιβλιοθήκη μου .... Με τον ίδιο έτυχε να γνωριστώ κι από κοντά [δυστυχώς με αφορμή μια δυσάρεστη συγκυρία, δλδ στο μνημόσυνο του σπουδαιότατου ΠΑΝΤΕΛΗ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΙΔΗ (R.i.p.) στη Θεσσαλονίκη τον Γενάρη του 2000 .....] και μού έκανε εντύπωση η ευγένεια και η γλυκύτητά του !!! Τού εύχομαι να είναι πάντα γερός, υγιής, δημιουργικός και .... φυσικά πάντα ROCK ...... |
#16574 / 26.09.2008, 21:53 Αμάν ... στην πρώτη φράση έγραψα 3 φορές τη λέξη "κι εγώ" .... Χίλια συγγνώμη βρε παιδιά, όμως .... δεν πρόκειται για εγωισμό, αλλά, γράφοντας το σχόλιο, θυμήθηκα κάποια πράγματα από το παρελθόν [και, συγκεκριμένα, τις συνθήκες υπό τις οποίες ήρθα σε επαφή με τον συγγραφέα του βιβλίου]. Έτσι, φορτίσθηκα λίγο συναισθηματικά με αποτέλεσμα ... να μην ξέρω τι γράφω ........ Και πάλι συγγνώμη .... |
#16586 / 28.09.2008, 21:57 / Αναφορά Ολοι απο καπου ξεκινησαν...Και οπως σημερα διαβαζουμε για κεινους,ετσι και σε λιγα χρονια καποιοι αλλοι θα διαβαζουν για εμας... |
#16592 / 29.09.2008, 13:11 / Αναφορά Ευκαιρία να μάθουμε το αμαρτωλό παρελθόν του καθενός ... |
#16637 / 05.10.2008, 07:03 / Αναφορά Πολύ ενδιαφέρον άρθρο...Όντως κάποιοι από αυτούς είναι ακροδεξιοί και γλοιώδοι υποκείμενα που χρησιμοποίησαν την μουσική για προσώπικα συμφέροντα και ιδιοτελείς σκοπούς.Πάντως όλοι αγαπούσαν κατά βάθος την μουσική.Αλλά όπως και να χει πολύ καλή δουλειά αυτό το άρθρο! |
#16798 / 18.10.2008, 13:26 / Αναφορά Πολύ ενδιαφέρον άρθρο!Αρκετοί από αυτούς βλέπω έχουν ακολουθήσει λίγο διαφορετικό δρόμο,πειραματίζονται με διαφορετικά είδη μουσικής. |
#19599 / 06.02.2010, 19:28 / Αναφορά Πολύ καλό άρθρο και ενημερωτικό. Μου έκανε εντύπωση πως τόσοι γνωστοί καλλιτέχνες συμετείχαν σε παλιές μπάντες. Μπράβο στο συγγραφέα του άρθρου για την προσπάθειά του. |