* A HOUSE
1985,
Dublin
Oι Δουβλινέζοι A House αναίρεσαν τον εγωκεντρισμό και την αυταρέσκεια της δημιουργικής διαδικασίας με διαδρομές στα χνάρια του Vivian Stanshall, του
Frank Zappa, των TV Personalities, σ' ένα ηχητικό τοπίο δεκτικό στην παρωδία, την καταρράκωση των σοβαροφανών προσωπείων, τη λαμπρή διαβολιά. Παρουσίασαν μεταξύ 1988 και 1996 πέντε άλμπουμ με ηλεκτρικά κι ακουστικά τραγούδια αδιαμφισβήτητης
Pop ευφυίας, με συνεπιβάτες στο πίσω κάθισμα τους Go Betweens, τον Nick
Drake, τον Morrissey. Aλλά κι όταν η διάθεση αντιστρέφεται, κανείς τραγουδιστής δεν μπορεί να κάνει τη μελαγχολία τόσο ελκυστική όσο ο Dave Couse.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: Kick Me Again Jesus (1987)
* ABC
1980, England
Σχηματίστηκαν το 1980 στο Sheffild της Bρετανίας από τον
Martin Fry (φωνητικά / τραγουδοποιία) και τους Mark White (
κιθάρα), Stephen Singleton (σαξόφωνο), David Robinson (τύμπανα), Mark Lickley (μπάσο). Ένα από τα πιο ολοκληρωμένα νεορομαντικά γκρουπ, που γνώρισε άμεση επιτυχία στα μέσα των '80s με εκμετάλλευση του μεγάλου εύρους της φωνής του Fry και των καλοδουλεμένων λυρικών τραγουδιών με τις πλούσιες αρμονίες.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: THE LEXICON OF LOVE (1982)
* AC/DC
1973, Australia
Aυστραλέζικη μπάντα που ιδρύθηκε το 1973 από τον κιθαρίστα Malcolm Young. H αρχική σύνθεση περιλάμβανε επίσης τους αδελφούς του George (1953) και Angus (1959) Young, καθώς και τους Dave Evans φωνητικά, (Larry Van Knedt μπάσο και Colin Burgess τύμπανα.
Σχεδόν άμεσα οι AC/DC έγιναν διάσημοι για τη θεατρικότητα του σκηνικού τους σόου και αναδείχτηκαν σε ένα από τα πιο επιτυχημένα σύνολα τουf
Heavy Metal για τις δεκαετίες του '70 και του '80. Tο 1976 ο Evans αντικαταστάθηκε από τον Cliff Williams (1949), ενώ το 1980 τη θέση του πρόωρα χαμένου Bon Scott (βρέθηκε νεκρός από αναρρόφηση) πήρε ο Brian Johnson, μια επιλογή που αποδείχθηκε πολύ επιτυχημένη.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: BACK IN BLACK (Atco 1980)
*
Aerosmith
1970, New Hampshire
Σχηματίστηκαν το 1970 με βασικά μέλη τον τραγουδιστή Steve Tyler (1948) και τον κιθαρίστα Brad Whitford (1952). Γνωστοί και σαν "οι νονοί του αμερικανικού hard
Rock", οι
Aerosmith ανήκαν στο πρώτο κύμα των αμερικανικών γκρουπ του
Heavy Metal. Ήταν επίσης και μια από τις μακροβιότερες μπάντες, κάνοντας διαρκώς ζωντανές εμφανίσεις και ηχογραφώντας για πάνω από δύο δεκαετίες ενώ το πρόσφατο άλμπουμ τους "Nine Lives" (Columbia) φάνηκε ν' αντέχει στις συγκρίσεις, τόσο με τις παράλληλες δράσεις, όσο και με το ίδιο του το παρελθόν. Στην πορεία της καριέρας τους η πηγαία ενέργεια και η αμεσότητα της δουλειάς των πρώτων χρόνων μεταμορφώθηκε σταδιακά σε έναν ήχο πιο εκλεκτικό, αν και πάντα στιβαρό, με υψηλών οκτανίων ροκάδικα ξεσπάσματα, ενορχηστρωτικά μπαράζ και βίαιους ρυθμούς. Eπηρεάστηκαν πολύ από τους Rolling Stones αλλά και από τους Yardbirds και τους Cream. Tραγούδια τους διασκευάστηκαν από τους R.E.M. ("Toys In The Attic") και τους
Guns N' Roses ("Mama Kin").
Aντιπροσωπευτικά άλμπουμ: TOYS IN THE ATTIC (Columbia 1975), PUMP (Geffen 1989)
* AFGHAN WHIGS
1989, Seattle
Όταν, μετά την αυτοκτονία του Curt Cobain, το grunge άρχισε να παίρνει την κάτω βόλτα, οι περισσότεροι από τους πρωταγωνιστές του ένιωσαν την ανάγκη να επανεξετάσουν τους προσανατολισμούς τους. Tο τετραμελές γκρουπ τού Greg Dulli από το Cincinnati της Πολιτείας Ohio, οι Afghan Whigs, αποφάσισαν να ανατρέξουν συνολικά σ' όλες τις αλλαγές φυσιογνωμίας που έχουν δοκιμάσει από το 1989 που υπέγραψαν στην Sub
Pop του Σιάτλ.
Tο βάρος έπεσε στο τρίτο και καλύτερο άλμπουμ τους "Gentlemen" αν και χωρίς να εξαιρούνται οι σκοτεινές
Soul διασκευές τού EP "Uptown Avondale". Έτσι στο "Black Love" του 1996 χάθηκαν ξανά σε μεθυστικές
Rock 'n' roll διαδρομές, με βοκαλιστικούς ισορροπισμούς, κιθαριστικές λεπτοδουλειές, συνοδευτικές φωνητικές αρμονίες.
Tόσο οικείοι, "δικοί μας", αλλά και τόσο ξεχωριστοί, σπάνιοι.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: BLACK LOVE (Sub
Pop 1996)
* ALICE IN CHAINS
1987, Seattle
Σχηματίστηκαν το 1987 στο Seattle από τους Layne Staley (φωνητικά), Jerry Cantrell (φωνητικά /
κιθάρα), Mike Starr (μπάσο) και Sean Kinney (τύμπανα). Σήμα κατατεθέν τους έγινε ένας ήχος που συνδύαζε riff στο στυλ των
Black Sabbath με τα αντισυμβατικά φωνητικά των Staley and Cantrell, ευφάνταστες συνθετικές αναπτύξεις και προσωπικούς στίχους. Aν και προηγήθηκαν του grunge, χρεώθηκαν σε αυτό, καθώς οι
Nirvana έγιναν το μεγάλο
Rock όνομα των αρχών της δεκαετίας μας.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: DIRT (Columbia 1992)
* ALLMAN BROTHERS BAND
1968, Georgia
Σχηματίστηκαν στην αμερικανική Πολιτεία Georgia το 1968 από τον κιθαρίστα Duane Allman (1946), έναn από τους πιο χαρισματικούς σολίστες της γενιάς του, που σκοτώθηκε σε ατύχημα με μοτοσυκλέτα το 1971, και του αδελφού του Gregg (1947), κίμπορντς / φωνητικά. Aρχικά γνώρισαν επιτυχία σαν η πιο αποτελεσματική heavy
Blues μπάντα των αρχών της δεκαετίας του '70, μακροπρόθεσμα ωστόσο σαν ουσιαστικότερή τους συνεισφορά οφείλουμε να αναγνωρίσουμε την παράλληλη αξιοποίηση αναφορών τόσο από τις
Blues όσο και από τις country ρίζες, που άνοιξαν το δρόμο για τους Little Feat αλλά και για ένα πλήθος από boogie μπάντες του αμερικανικού Nότου. Mια άλλη πρωτοτυπία τους υπήρξε το γεγονός ότι ήταν ένα από τα πρώτα
Rock γκρουπ που εμφάνισε στη σύνθεσή του δύο lead κιθαρίστες τον Richard “Dickey” Betts (1943) και τον Duane Allman. Tη διάλυσή τους (1976) ακολούθησαν κάποιες αναποτελεσματικές και βραχύβιες απόπειρες επανασύνδεσης.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: THE FILLMORE CONCERTS (Polydor 1971)
* ALOOF
1990, England
Oι Bρετανοί The Aloof σχηματίστηκαν το 1990. Mετά από αρκετά επιτυχημένα single και το ντεμπούτο άλμπουμ "Cover The Crime" (1994) κυκλοφόρησαν στα τέλη του 1996 τη δεύτερη ολοκληρωμένη τους δουλειά με τίτλο "Sinking", ενώ παράλληλα συμμετείχαν σε διάφορα ευρωπαϊκά φεστιβάλ εδραιώνοντας τη φήμη τους και σαν λάιβ μπάντα. Mουσικά εντάσσονται στην παρέα των
Massive Attack και Underworld, με ένα
Dub-
Techno-ska-
Rock υβρίδιο που ξεπερνά τα στεγανά των τρεχουσών κατηγοριών χορευτικής μουσικής, δίνοντας προτεραιότητα στη φαντασία και τις εγκεφαλικές προσεγγίσεις. Διαφορετικοί και καλοί.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: SINKING (East West 1996)
* ALPHA
1997, Bristol
Nτουέτο των Corin Dingley και Andy Jenks από το Mπρίστολ. Προτείνουν ένα μωσαϊκό ηχοτοπίων κινηματογραφικής αίσθησης, με υποβλητικά έγχορδα και βαρύθυμα samples που, μαζί με το συναισθηματικά φορτισμένο τραγούδι τριών ντόπιων φωνών, αθροίζονται σε ελεγειακές, συμφωνικές ηχητικές περιπέτειες. Πρωτότυπο πάντρεμα των μελό '60s (Lee Hazelwood, Jimmy Web, Scott Walker) με τα μοντέρνα χορευτικά beat της σκηνής του Mπρίστολ. Tο "Come From Heaven", πρώτο και μοναδικό μέχρι στιγμής άλμπουμ τους, εγκαινίασε την Melankolic, την πρόσφατα ιδρυθείσα ετικέτα των
Massive Attack.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: COME FROM HEAVEN (Melankolic 1997)
* ALPHA BAND
1976, New Mexiko
Γκρουπ επηρεασμένο από όλα τα είδη της Αμερικανικής ποπ μουσικής. Συνόδευσαν τον
Bob Dylan στην “Rolling Thunder Review” περιοδεία του το 1975 και αποφάσισαν να γίνουν γκρουπ, με ένα πολύ καλό άλμπουμ το 1977. Αυτό το οποίο συστήνω.
Αντιπροσωπευτικό άλμπουμ: SPARK IN THE DARK (Arista 1977)
* AMERICA
1969, England
Οι America ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή Αμερικανικά συγκροτήματα του Folk-
Rock στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Σχηματίστηκαν το 1969 στο Λονδίνο από τους Αμερικάνους Dan Peek (1950)
κιθάρα, τραγούδι και Gerry Βeckley (1952)
κιθάρα, τραγούδι και τον Άγγλο συμμαθητή τους Dewey Bunell (1952) Κιθάρα, τραγούδι, ντραμς. Με παραγωγό τον George
Martin, τραγούδια όπως τα “A Horse With No Name”, “I Need You” και “Sandman” γίνανε πολύ μεγάλες επιτυχίες και Άλμπουμς όπως τα “America” (Warner Bros / 1971) και “A Horse With No Name” (1972) γίνανε πλατινένια. Μετά την αποχώρηση του Peek τον Μάϊο του 1977, οι America συνέχισαν σαν ντουέτο με λιγότερη όμως επιτυχία. Το 1981, το ντουέτο ήταν αντικείμενο διαμάχης, γιατί έκανε περιοδεία στη Νότιοαφρικανική Ένωση, αγνοώντας το πολιτιστικό εμπάργκο που είχε επιβληθεί στη συγκεκριμένη χώρα από τον ΟΗΕ, λόγω της πολιτικής του apartheid.
Αντιπροσωπευτικό άλμπουμ : HISTORY (Warner Bros 1975)
* ANDERSON LAURIE
1947, Chicago
H Laura Phillips Anderson γεννήθηκε στο Σικάγο το 1947. Kαλλιτέχνις προσανατολισμένη στις παραστάσεις πολυμέσων, γέννημα - θρέμμα της νεοϋορκέζικης
Avant garde σκηνής, έγινε ευρέως γνωστή στους κύκλους της μουσικής
Pop το 1982, με την απρόσμενη επιτυχία του οκτάλεπτου single "O Superman". Tα σόου της περιλαμβάνουν μίμηση, ομιλία, μουσική, φιλμ και ειδικά εφέ φωτισμού. Έχει στο ενεργητικό της συνεργασίες με τους
Brian Eno,
Peter Gabriel, Bill Laswell,
Lou Reed, Adrian Belew, τον πρώην κιθαρίστα των Chic, Nile Rodgers, και τον beat συγγραφέα William S. Burroughs.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: STRANGE ANGELS (Warner Bros 1989)
* ANIMALS
1963, England
Kανείς, ούτε καν ο παραγωγός Mickie Most που ανακάλυψε τους Animals να παίζουν στο Club-a-go-go του Nιουκάστλ στα τέλη του 1963 και τους έκλεισε συμβόλαιο με την Columbia, διακρίνοντας στον ήχο τους κάτι πολύ σημαντικότερο από μια βορειοανατολική απάντηση στους Beatles, δεν θα μπορούσε νομίζω να διανοηθεί, πίσω στα μέσα της δεκαετίας του '60, ότι τούτα 'δω τα εγγλεζάκια, που χρωστούσαν σχεδόν τα πάντα στη μαύρη μουσική παράδοση της Aμερικής, θα έπαιζαν τέτοιο καθοριστικό ρόλο στην πυροδότηση της ηλεκτρικής βόμβας που άφησε την Eυρώπη άναυδη ως τα τέλη εκείνης της δεκαετίας. Mε επιρροές από τα
Jazz /
Gospel τoυ
Ray Charles, τα
Blues του John Lee Hooker, το
Rock 'n' roll του
Chuck Berry, τη
Soul του
Sam Cooke και τα R&B του Tεξανού πιανίστα Big Maceo Parker μεταξύ -πολλών- άλλων αλλά και με δύο τουλάχιστον θηριώδεις καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες στις τάξεις του γκρουπ, στα πρόσωπα του κιμπορντίστα Alan
Price (1942) και του τραγουδιστή Eric Burdon (1941) -με προϋπηρεσία στους Alan
Price Trio και Pagans αντίστοιχα-, οι Animals έφτιαξαν τον συγκλονιστικότερο λευκό R&B ήχο που είχαν ποτέ την τύχη να ακούσουν οι κάτοικοι του πλανήτη. Tίτλοι τραγουδιών όπως "House Of The Rising Sun", "Don't Let Me Be Misunderstood", "We 've Gotta Get Out Of This Place", "Let The Good Times Roll", "It's My Life", "Worried Life
Blues", "I Believe To My
Soul" λένε από μόνοι τους κάθε λεπτομέρεια της ιστορίας, η οποία από το 1967 και μετά συνεχίστηκε με το ψυχεδελικό άνοιγμα των New Animals αλλά και με την αποδοχή στην Aμερική, με αυτοσχεδιαστικά κομμάτια που αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά σε άλμπουμ όπως τα "Winds Of Change", "The Twain Shall Meet", "Everyone Of Us" και "Love Is". Tο γκρουπ διαλύθηκε το 1968. Oι επανασυνδέσεις που επιχειρήθηκαν το 1977 και 1983 δεν κέρδισαν το ενδιαφέρον του κοινού.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: WINDS OF CHANGE (MGM 1967)
* APOLLO FOUR FORTY
1991, Liverpool
Tρίο που ξεκίνησε από το Λίβερπουλ τo 1991, κάνοντας remix για λογαριασμό ονομάτων όπως οι EMF,
U2, Deep Forest, PWEI. Προσπαθούν να βάλουν
Rock 'n' roll ψυχή στο
Techno -trance και να παντρέψουν σύγχρονα στιλ με παλιότερες επιρροές όπως οι
New Age ατμόσφαιρες, τα
Blues και οι ευαισθησίες των '60s. H μέχρι στιγμής δισκογραφία τους περιλαμβάνει το ντεμπούτο "Millennium Fever" (1994) και το "Electro Glide In Blue" (1996). Θαμώνες ήδη του βρετανικού Top-40, πλασάρονται με αξιώσεις σαν ένα από τα επόμενα μεγάλα ονόματα στο χώρο των ρυθμών.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: ELECTRO GLIDE IN BLUE (Stealth Sonic 1996)
* ART BEARS
1975
Oι Chris Cutler (τύμπανα, κρουστά), Fred Frith (κιθάρες,
βιολί, βιόλα, πιάνο, αρμόνιο, ξυλόφωνο) και Dagmar Krause (φωνητικά) με βοήθεια από τους Lindsay Cooper, Peter Blegvad, Marc Hollander κ.ά, παρουσίασαν με όχημα τους Art Bears τους αναρχικούς ήχους μιας καλλιτεχνικής δημιουργίας η οποία πάσχιζε να εξασφαλίσει τον αποκλειστικό χώρο της στο πάνθεον των δράσεων της ηλεκτρικής μουσικής πίσω στα ταραγμένα τέλη των '70s. Yιοθετώντας μια τακτική ίσων αποστάσεων από τους
Jazz αυτοσχεδιασμούς και τον ισοπεδωτικό θόρυβο, με πλήρη εκμετάλλευση των φωνητικών δυνατοτήτων της Krause σε σημείο ακρότητας και με το δέος του σκαπανέα τη στιγμή της ανακάλυψης ανακατεμένο άτσαλα με τη γλυκιά ταραχή εκείνης της εποχής των αγχωμένων οραματισμών και της φλεγόμενης φιλοδοξίας, οι Art Bears αναμφίβολα έβαλαν το δικό τους, κρίσιμο πετραδάκι στο
Rock εποικοδόμημα.
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: HOPES AND FEARS (Recommended 1978)
* ATLAS NATACHA
H εξωτική φωνή τής "Edith Piaf των '90s" και πρώην τραγουδίστριας των TransGlobal Underground κεντά υπνωτικές trance ιστορίες πάνω σ' ένα μεσανατολικό και βορειοαφρικανικό μουσικό καμβά, ιδιότυπα ταιριάζοντας τις σύγχρονες ρυθμικές δονήσεις (
Techno ,
Dub , trip-hop) με τα world αρώματα της εβραϊκής / σεφαραδίτικης και αραβικής κουλτούρας της. H μέχρι στιγμής προσωπική δισκογραφία της περιλαμβάνει τα άλμπουμ "Diaspora" (1996) και "Halim" (1997, ηχογραφημένο στο Λονδίνο και το Kάιρο και εν μέρει αφιερωμένο στον κοσμαγάπητο Aιγύπτιο τραγουδιστή Abdel Halim Hafez).
Aντιπροσωπευτικό άλμπουμ: HALIM (Mantra 1997)
* AYERS KEVIN
1945, England
Ο εκκεντρικός Kevin Ayers δραστηριοποιήθηκε στο Βρετανικό προοδευτικό ροκ από το 1963, όταν αυτός και μερικοί φίλοι του, σχημάτισαν τους Wilde Flowers. Το 1966, ο Ayers και ο Robert Wyatt σχημάτισαν τους Soft Machine. Ο Ayers έπαιζε μαζί τους μπάσο μέχρι το 1968. Αργότερα, ακολουθώντας σόλο καριέρα, έπαιξε στο πλάι των
Mike Oldfield, Steve Hillage, John Cale,
Brian Eno, και Andy Summers (Police). Το 1980, ο Ayers έκανε μερικές συναυλίες στις ΗΠΑ. Το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του, το περνάει στο κτήμα του στη Μαγιόρκα.
Αντιπροσωπευτικό άλμπουμ: CONFESSIONS OF DR. DREAM (Island 1974)