Η original Βρετανική μπάντα του Progressive Rock που μέσα από τις διαρκείς αλλαγές των μελών της κατάφερε να γίνει η μακροβιότερη μπάντα του ήχου του Canterbury.
Τι μπάντα θεέ μου! Οι Soft Machine, παρ’ όλο που στα πρώτα τους χρόνια, υπήρξαν πολύ σοβαροί “αντίπαλοι” των Pink Floyd, δεν ήταν πάντα τόσο άγνωστοι όπως –ίσως- είναι σήμερα. Κατά τη γνώμη μου, είναι η πιο ενδιαφέρουσα και η πιο σπουδαία μπάντα της "Canterbury progressive music scene" και που αν και "progressive", δεν έχουν τίποτα κοινό με μπάντες όπως οι Yes, οι ELP, ή οι Genesis (του Gabriel φυσικά).
Είναι δύσκολο να περιγράψω τη διαφορά μεταξύ των Softs και των Floyd στα πρώτα τους χρόνια και ενδέχεται να παρεξηγηθώ, αλλά θα το …προσπαθήσω. Οι ηχογραφήσεις των Softs δεν “μύριζαν” ποτέ εμπορικότητα και ενώ από τη μια μεριά ήταν πάντοτε ατονικές, καινοτόμες και σχιζοφρενικές, από την άλλη ήταν πάντοτε σούπερ επαγγελματικές και μακριά από ερασιτεχνισμούς. Θα μου πεις τώρα… Δηλαδή οι ηχογραφήσεις των Floyd ήταν ερασιτεχνικές; Όχι δεν θα σου πω αυτό, αλλά κι εσύ δεν είσαι εντάξει μαζί μου. Σου είπα τόσα πράγματα κι εσύ κόλλησες στο …ερασιτεχνικές; Ξαναδιάβασέ το, ξανασκέψου το και ξαναρώτα με. Κι άμα θέλεις να σου δώσω και “τροφή” για να μου την πεις, σου τη δίνω αμέσως τώρα: Συγκρίνοντας την μεταξύ τους εμπορικότητα στις πρώτες τους ηχογραφήσεις, το "Piper At The Gates Of Dawn" για παράδειγμα, μοιάζει με …Britney Spears!!!
Κοίταξε… Αντιλαμβανόμενος το χιούμορ μου –ή την υπερβολή μου αν θέλεις- τώρα μπορεί να χαμογελάς και αφού λοιπόν έκανα αυτό που ήθελα, και σου ‘σκασα ένα χαμόγελο στα χείλη, ας δούμε το θέμα σοβαρά. Η ενδιαφέρουσα (για μένα) περίοδος των Softs, δεν κράτησε πολύ. Κράτησε δύο, άντε τρία albums. Υπήρξαν ψυχεδελικοί στο πρώτο (1968), παρανοϊκοί στο δεύτερο (1969) και φλερτάρισαν πολύ σοβαρά με το New Age στο τρίτο (1970). Αυτά τα τρία πρώτα τους albums συνιστούν την κλασική περίοδο των Softs οι οποίοι “τα σπάσανε” ξαφνικά το 1971 και από μπάντα της παράνοιας, της επινόησης και του πειραματισμού, μετατράπηκαν σε μία ασφαλή και ήσυχη Jazz-Rock μπάντα, ή ότι ήταν αυτό που κινείται τέλος πάντων στη σφαίρα της modern Jazz. Βασικά, το "Jazzy" το είχαν πάντα, αλλά με το τέταρτο album, έχασαν -καλώς ή κακώς- οριστικά την επαφή με το "Rock" (κακώς για μένα αφού δεν είμαι fan της modern Jazz). Ταλαιπωρήθηκαν από τις συνεχόμενες και ατέλειωτες αλλαγές στο lineup και τα "Jazz" albums, ήταν άλλα ενδιαφέροντα, άλλα μέτρια και άλλα αδιάφορα. Μία νορμάλ κατάσταση δηλαδή, όπως συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες. Κυκλοφόρησαν το τελευταίο το 1981 (με τα original όμως μέλη να έχουν πάψει να υπάρχουν στη σύνθεση της μπάντας από το Softs του 1976), συνέχισαν να περιοδεύουν μέχρι τα 90’s, αλλά όλο αυτό, δεν είχε πλέον καμία σχέση με τους Soft Machine.
Τώρα… το να σου δώσω το lineup της μπάντας, είναι πολύ …δύσκολο! Αρκεί να φανταστείς, ότι άλλαζαν σύνθεση σε κάθε σχεδόν album. Βασικά, όλα ξεκίνησαν από τους Wild Flowers που ήταν όλοι συμμαθητές και ήταν οι Mike Ratledge, Hugh Hopper, Robert Wyatt & David Sinclair που έφυγε αργότερα για να φτιάξει μαζί με τον Ηopper τους Caravan. Έτσι, ο Ratledge έφτιαξε τους Soft Machine μαζί με τους Robert Wyatt, Kevin Ayers & Daevid Allen και αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το πιο σπουδαίο τους (με αλφαβητική σειρά) lineup:
Daevid Allen: (Christopher David Allen, 13 Ιανουαρίου 1938, Μελβούρνη, Κιθάρα, Φωνή)
1967: At the Beginning (Demo)
1968: Soft Machine
1969: Volume Two
1970: Third
1971: Fourth
1972: Fifth
1973: Six
1973: Seven
1975: Bundles
1976: Softs
1978: Alive And Well - Recorded In Paris
1981: Land of Cockayne
At The Beginning: (Ratledge, Wyatt, Ayers, Allen, 1967)
Soft Machine: (Wyatt, Ratledge, Ayers, 1968)
Τα τραγούδια τώρα (με έντονη τη μυρωδιά του demo), είναι όλα όμορφα, το ένα διαδέχεται το άλλο χωρίς κενά, δεν είναι μεγάλα, δεν σε κουράζουν και αν υποθέσουμε ότι αρχίζεις να βαριέσαι τους πειραματισμούς, έρχεται το επόμενο και σου ανανεώνει το ενδιαφέρον. Παρ’ όλα αυτά τα "εύκολα", για να εκτιμήσεις αυτό που συμβαίνει εδώ, πρέπει να το περάσεις από τα αυτιά σου τρείς ή και τέσσερις φορές και αυτές οι επαναλαμβανόμενες ακροάσεις θα σε κάνουν να αγαπήσεις κάποια από αυτά.
Το album βέβαια είναι γνωστό για το "Hope For Happiness" του Hopper, αλλά θα σε πάρει σίγουρα μαζί της η παραξενιά του Wyatt με το "Save Yourself" που το ακούσαμε στο demo και το αστείο "Why Am I So Short?" του Ayers που είναι μέρος του "I Should've Known" (στο demo κι αυτό). Α ναι… έχουμε και το υπνωτικά επαναλαμβανόμενο 'We did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again, we did it again… πριν περάσουμε στο κορυφαίο "Why Are We Sleeping? "
Πάρα πολύ καλό album. Γεμάτο ενέργεια και ιδέες! Το παίρνεις και βγαίνεις έξω από τα συνηθισμένα.
Volume Two: (Wyatt, Ratledge, Hopper, 1969)
- Διπλό album?
- Ναι!
- Με 4 κομμάτια;
- Ναι!
- Σε ξαναρωτάω: Διπλό album με 4 κομμάτια;
- Ναι Λέμεεεεεεεεεε…
- !!!!!!!!!!!!!!
Θα μπορούσες να το συγκρίνεις με τη Γερμανική KrautRock σκηνή, αλλά επειδή οι Softs δεν ανήκουν εκεί (όπως με καμία δύναμη ούτε κι’ εγώ), θα μπορούσες να το εκλάβεις σαν link ανάμεσα σε King Crimson & Brian Eno.
Λένε πως είναι το καλύτερο album των Softs αλλά μάλλον το εννοούν με την έννοια του πιο ώριμου, γιατί αυτό που κάνουν εδώ, είναι αυτό που κάνει ο Zappa, αλλά και αυτό που κάνουν οι King Crimson. Μπορεί ακόμα να εννοούν τη ζωγραφική που κάνει ο Ratledge με τα …πλήκτρα!!!
Το 'Facelift' που ανοίγει, είναι το μοναδικό που ροκάρει και γι αυτό μου αρέσει περισσότερο από τα υπόλοιπα τρία. Στο 'Slightly All The Time' που έρχεται στη συνέχεια, πειραματίζονται και εδώ που τα λέμε, δεν βρίσκω τίποτα στα 18 λεπτά της διάρκειάς του. Το 'Moon In June' είναι ψυχεδελικό, και περιέχει το μοναδικό τραγούδισμα που υπάρχει εδώ, του Robert Wyatt βέβαια, και κλείνουν με το 'Out-Bloody-Rageous' που θα σου θυμίσει το 'Flying' των Beatles. Βέβαια… τρία χρόνια αργότερα, οι Fripp & Eno το “επισκέφθηκαν” και το εξάντλησαν προκειμένου να κάνουν το "No Pussyfooting", αλλά θα έπρεπε να ευχαριστήσουν τον Mr. Ratledge για τις ιδέες που τους έδωσε, όπως και ο Mr. Ratledge, θα έπρεπε να ευχαριστήσει τους Beatles για τις ιδέες που του έδωσαν. Όπως έγραψα και στην αρχή, είναι το τελευταίο album στο οποίο ροκάρουν -έστω που και που- και κλείνουν τον κύκλο.
Αξίζει για τους “πίνακες” του Ratledge και για τη συλλογή, επειδή κλείνει τον κύκλο της Rock περιόδου της μπάντας. Γι αυτό άλλωστε σταματάω την παρουσίαση εδώ. Με όλα τα υπόλοιπα του καταλόγου τους, feel free και κάνε με τα μπρατσάκια σου ότι θέλεις!
Βιβλιογραφία
1: Encyclopedia of Rock & Roll (Rolling Stone)
2: Illustrated Encyclopedia of Rock (Salamander)
3: Classic Rock And Pop Album Rev and Updat (G. Starostin)
4: Encyclopedia of Pop, Rock and Soul (Irwin Stambler)
Ακουστικά Βοηθήματα
1. At the Beginning
2. Soft Machine
3. Volume Two
4. Third
Ευχαριστώ για την ανάγνωση…
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#29935 / 30.08.2020, 11:18 / Αναφορά Καλημέρα, Γιώργο Μπιλικά-Orfeus. Σήμερα 30/8/2020 διάβασα το άρθρο σου αυτό. Οι γνώσεις σου είναι ανεκτίμητες και φαντάζομαι ότι έχεις ένα τεράστιο αρχείο από μουσικά βιβλία και δίσκους βινυλίου στο σπίτι σου. Κeep on writting για εμάς τους αρχάριους. |