Μαζί με την επιτυχία ήρθαν και οι παγίδες: Τα πολυτελή σπίτια, οι groupies, τα ναρκωτικά, τα διαζύγια αλλά και η ειρωνεία ότι ο John τα πλήρωσε όλα αυτά με την ίδια του τη ζωή όταν πυροβολήθηκε από έναν παράφρονα τον Δεκέμβριο του 1980 στη Νέα Υόρκη.
Τον εγκατέλειψε η μητέρα του και τον μεγάλωσε η θεία του. Αυτές οι 11 λέξεις (μαζί με τις επόμενες 2 παραγράφους), είναι επίσημα η ιστορία του John Lennon, αλλά η Julia Dykins (ετεροθαλής αδελφή του John) μας δίνει μέσα από το βιβλίο της, μία διαφορετική εικόνα.
Οι Beatles είχαν τη πιο μεγάλη επιτυχία από όλους, πούλησαν τους περισσότερους δίσκους, έκαναν πολλά λεφτά και άλλαξαν το πρόσωπο της Βρετανίας. Μαζί όμως με την επιτυχία ήρθαν και οι παγίδες: Τα πολυτελή σπίτια, οι groupies, τα ναρκωτικά, τα διαζύγια αλλά και η ειρωνεία ότι ο John τα πλήρωσε όλα αυτά με την ίδια του τη ζωή όταν πυροβολήθηκε από έναν παράφρονα τον Δεκέμβριο του 1980 στη Νέα Υόρκη.
Τα βήματα της καλλιτεχνικής επιτυχίας του John –μας λέει η Julia Dykins-, ξεκινούν από την πόρτα της θείας Mimi και όχι από την πόρτα της μαμάς Julia. Η Mimi με τη βοήθεια των κοινωνικών υπηρεσιών του Liverpool, κατάφερε να πάρει τον John από την Julia που ήταν “αμαρτωλή” και το σπίτι της ήταν ακατάλληλο για τον μικρό John αφού ήταν "Το Σπίτι της Αμαρτίας". Παρ’ όλο όμως που η Julia έμενε πολύ κοντά στο σπίτι της Mimi, δεν επιτρέπονταν στον John ούτε καν να την επισκεφθεί.
Σύμφωνα λοιπόν με την Julia Dykins, το κίνητρο της πουριτανής Mimi δεν ήταν η αγάπη για τον John, αλλά η ζήλεια που έτρεφε για την Julia, από τα παιδικά τους ήδη χρόνια. Η Julia ήταν το τέταρτο από τα πέντε παιδιά της οικογένειας Stanley, ήταν η πιο αγαπημένη κόρη του πατέρα τους και η Mimi θορυβήθηκε όταν η Julia απολάμβανε μία σκανδαλώδη σχέση με έναν Ουαλλό στρατιώτη ενώ ο άντρας της έλειπε στα καράβια.
Σημ: Η Julia Lennon, δεν πήρε ποτέ διαζύγιο από τον πατέρα του John. Από τη σχέση με τον στρατιώτη, γεννήθηκε στα 1945 η Victoria που δόθηκε αμέσως για υιοθεσία σε μία οικογένεια Νορβηγών, που την μετονόμασαν σε Ingrid.
Το γεγονός λοιπόν αυτό, που ήταν ανεπίτρεπτο για τα ήθη της εποχής και ιδιαίτερα στην συντηρητική βρετανική κοινωνία, ήταν η αιτία όχι μόνο να πάρει η Mimi τον μικρό John από τη μητέρα του, αλλά και να τον κρατάει μακριά της. Όλα αυτά βέβαια μέχρι το 1958 που η Julia σκοτώθηκε από ένα λεωφορείο. Η δε Mimi, της οποίας η φήμη σαν πουριτανή στηριζόταν στην ανέκαθεν άρνησή της να ολοκληρώσει τον γάμο της με τον άντρα της (που είχε πεθάνει στα 1955), πήγε στον τάφο της αδελφής της με ένα βαρύ μυστικό. Ήδη από τον θάνατο του άντρα της, η 50χρονη πλέον “παρθένα”, σχεδίαζε να παντρευτεί τον 25χρονο Michael Fishwick και να φύγει μαζί του στη Νέα Ζηλανδία.
Από τη μια, κατηγορούσε την αδελφή της ότι ήταν ακατάλληλη για την ανατροφή ενός παιδιού και από την άλλη, σχεδίαζε να εγκαταλείψει για πάντα αυτό το παιδί και μάλιστα στην περίοδο που ο 17χρονος John θρηνούσε την απώλεια της μητέρας του.
Έτσι, το ταλέντο του John, γεννήθηκε και αναπτύχθηκε μέσα σε μια οικογενειακή ατμόσφαιρα πολύ πιο δυσλειτουργική από όσο θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Ακόμα και με τα standards της προ-Μπητλικής εποχής (δεκαετία του 50), η αντιπαλότητα και η υποκρισία ήταν δίπλα του. Ήταν στο διπλανό δωμάτιο του σπιτιού που μεγάλωνε, στον κήπο, στο δρόμο για το σχολείο, λίγα τετράγωνα πιο πέρα και όλο αυτό το σκηνικό, είχε σίγουρα αρνητικές επιπτώσεις στον ευαίσθητο χαρακτήρα του νεαρού John που δεν ήξερε με ποιο τρόπο να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στις Mimi & Julia. Καταφύγιο; Η τραγουδοποιία.
Η Julia γνώρισε τον Alf στα 14 της και τον παντρεύτηκε δέκα χρόνια μετά μη έχοντας κανενός την έγκριση. Ακόμα χειρότερα, όλοι δυσαρεστήθηκαν πολύ περισσότερο όταν ο Alf έφυγε για τα καράβια αμέσως μετά το γάμο και είδε την οικογένειά του μόνο 1-2 φορές σε διάστημα πέντε ετών. Ήταν λοιπόν φυσικό και επόμενο, να βρεθεί η Julia στην αγκαλιά ενός νεαρού στρατιώτη στα τέλη του 1944.
Όταν η Julia έμεινε έγκυος, έστειλαν τον 4χρονο John να μείνει με την Mimi στο Woolton του Liverpool και καθώς η οικογένεια έπεισε τη Julia να δώσει τη Victoria για υιοθεσία αμέσως μετά τη γέννησή της, δεν ξαναμίλησε ποτέ κανείς γι’ αυτήν. Έτσι ο John δεν έμαθε ποτέ την ύπαρξή της, όπως φυσικά δεν έμαθε ποτέ ότι η γέννηση της Victoria ήταν η αιτία του εξοστρακισμού της μητέρας του από τους οικογενειακούς κόλπους.
Με δεδομένη την αποτυχία του γάμου των Lennons, η Julia δημιούργησε σχέση με τον John Dykins και προτίμησε τη συμβίωση μαζί του αφού ο Alf είχε εξαφανιστεί, δεν έδινε σημεία ζωής και το διαζύγιο απαιτούσε την συγκατάθεσή του. Στην περίπτωση αυτή, η Mimi πήρε πλέον τον 5χρονο John μακριά από το “Αμαρτωλό Σπίτι”.
Στα 1947 γεννήθηκε η Julia Dykins και ενώ στην αρχή, ο John μπορούσε να πηγαίνει και να τους επισκέπτεται τακτικά στο Penny Lane που ζούσαν, μετά τον θάνατο του παππού του και την γέννηση της Jackie (δεύτερη κόρη των Dykins), η Mimi απαγόρεψε αυτές τις επισκέψεις. Όμως η Julia Lennon έβρισκε ευκαιρίες να περνάει έξω από το σπίτι της Mimi μόνο και μόνο για να δει τον γιο της έστω από μακριά και να φύγει. Ύστερα γύριζε στο σπίτι της και έβαζε στο πικ-απ το τραγούδι "My Son John, To Me You Are So Wonderful" ακούγοντάς το ατέλειωτες ώρες.
Όμως όλο αυτό το σκηνικό, άλλαξε όταν ο John έγινε 11 ετών και η Mimi τον άφηνε να πηγαίνει στο σχολείο μόνος του. Άρχισε τότε να επισκέπτεται τακτικά τη μητέρα του και να έχει –ας πούμε- νορμάλ παιδικά χρόνια. Σκαρφάλωνε στα δέντρα, έφτιαχνε "συμμορίες", μάλωνε, κυλιόταν στο χώμα, μάζευε μπαλάκια του γκολφ, έκανε δηλαδή ότι έκαναν όλα τα άλλα παιδιά της γειτονιάς του αλλά και της κάθε γειτονιάς. Έπαιζε cricket με τα άλλα παιδιά, πήγαινε κάθε Κυριακή στο κατηχητικό και εκεί συνάντησε την πρώτη του φιλενάδα που για να τη φιλήσει έστειλε την αδελφή του να πάει στην άλλη άκρη του πάρκου.
Η Mimi έστελνε τον John κάθε χρόνο για διακοπές στη Σκωτία, αλλά τώρα για πρώτη φορά, του επέτρεψε να πάει με τη μητέρα του και τις αδελφές του στην Ουαλία. Εκείνος σαν ανταπόδοση, τις έφερε στο σπίτι για να δουν και να γνωρίσουν την Mimi.
Και συνεχίζει η Julia Dykins: Ο John, ένοιωθε περισσότερο ευτυχισμένος κοντά στην πραγματική του μητέρα και αν και ένοιωθε ενοχές που πρόδιδε την Mimi, οι άλλες του θείες, διευκόλυναν αυτές τις επισκέψεις στη μητέρα του, η οποία του μάθαινε να σκιτσάρει, να παίζει γιουκαλίλι, ακκορντεόν, μπάντζο και έβαζε φωτιά στη φαντασία του όταν τον έπαιρνε για βόλτα με το ferry-boat ή με το τραίνο που περνούσε κάτω από το ποτάμι ή όταν τον πήγαινε στον κινηματογράφο.
Του αγόρασε την πρώτη του κιθάρα, ήταν πάντα παρούσα στα πρώτα του lives και πήρε “υπό την προστασία της” ένα νεαρό παιδί που είχε χάσει πρόσφατα τη μητέρα του. Αυτό το παιδί, ήταν ο Paul McCartney.
Όμως, η ειδυλλιακή αυτή περίοδος διακόπηκε ξαφνικά στα 1958 με τον θάνατό της. Ο John έμαθε τα νέα από έναν αστυνομικό και για έναν χρόνο ήταν σχεδόν μόνιμα μεθυσμένος. Η φιλία του όμως με τον Paul έγινε πιο δυνατή εξ αιτίας της απώλειας που ήταν και για τους δύο κοινή. Λίγο αργότερα, παντρεύτηκε τη Cynthia και ονόμασε τον γιο του Julian.
Δέκα χρόνια μετά, έγραψε για τη μητέρα του το τραγούδι Julia, αλλά τότε ήταν πια διάσημος, είχε πολλά λεφτά και το πρώτο πράγμα που έκανε, ήταν να αγοράσει ένα καινούργιο σπίτι για την Mimi στο Dorset.
Video: http://youtu.be/l0shbwip_sI
Κατά καιρούς η Julia Dykins έμενε έκπληκτη από το πόσο είχε αλλάξει αυτό το μικρό πνευματώδες αγόρι που είχε μοιραστεί μαζί του τα παιδικά της παιχνίδια. Τώρα είχε “παραδοθεί” στη νέα του οικογένεια. Στη Yoko και στον δεύτερο γιο του, τον Sean.
Και θυμάται η Julia Dykins: Η θλίψη και η απώλεια που είχε υποστεί στα παιδικά του χρόνια, είχαν μετατραπεί σε μία απεγνωσμένη λαχτάρα για αγάπη. Ήθελε να τον αγαπάει όλος ο κόσμος. Χρειαζόταν μία μητέρα. Ένοιωθε δυστυχής χωρίς αυτήν και το ήξερε. Ένοιωθε ασφάλεια κοντά στη Yoko που είχε την ικανότητα να του οργανώνει τη ζωή του και εκείνος έπαιζε το ρόλο του παιδιού-άντρα.
Στα τέλη του 1980 και ενώ η Mimi και η Julia Dykins προετοιμαζόταν για μια επίσκεψη του John λόγω της Πρωτοχρονιάς που πλησίαζε, η τραγωδία τους χτύπησε την πόρτα με τη μορφή του Mark Chapman.
Video: http://youtu.be/eDVkkwl6aJo
Όσο για τη Mimi που στέρησε ένα παιδί από τη μητέρα του και μια μητέρα από το παιδί της, λίγο πριν αφήσει την τελευταία της πνοή ομολόγησε στη νοσοκόμα της: "Φοβάμαι ότι πεθαίνω και υπήρξα κακιά".
Πηγή: Growing Up With My Brother John Lennon (Julia Baird*, Εκδόσεις Hodder)
* Julia Dykins Baird (1947): Η μεγαλύτερη κόρη του John Dykins (1918-1965) και της Julia Lennon (1914-1958). Ετεροθαλής αδελφή του John Lennon (1940-1980) και της Ingrid Pederson (1945). Έχει και μία μικρότερη αδελφή, την Jackie (1949). Παντρεύτηκε τον Allen Baird στα 1968, μετακόμισε μαζί του στο Belfast και τον χώρισε στα 1981. Μετά τον θάνατο του John, έγραψε το “John Lennon My Brother” (1988) και το “Growing Up With My Brother John Lennon” (2007). Είναι ψυχολόγος σε ίδρυμα για παιδιά με ειδικές ανάγκες, συζεί με τον Roger Keys και διευθύνει το Cavern City Tours στο Liverpool.
Ευχαριστώ για την ανάγνωση
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#26088 / 10.12.2012, 20:26 / Αναφορά ...και για την ακρίβεια, η δολοφονία συνέβη στις 8 Δεκεμβρίου 1980. Πολύ ωραία η εξιστόρηση, όσο τη διάβαζα, σχημάτιζα εικόνες από την ιστορία των παιδικών χρόνων του Lennon. Θα ήταν προτιμότερο αν προβαλλόταν μία βιογραφική ταινία αυτά τα Χριστούγεννα (έχει γυριστεί κάτι σχετικό άραγε;), με τα παιδικά χρόνια του Lennon και πως αυτά διαμόρφωσαν την προσωπική και επαγγελματική του πορεία. Το θέμα προφανές: Η Αγάπη. Πολύ περισσότερο από το να βλέπουμε επαναλήψεις του στυλ 'Μόνος στο σπίτι', εορταστικές εκπομπές με πίστες της Αθήνας (και πόσα ακόμα κακά παραδείγματα από τη 'χριστουγεννιάτικη κουλτούρα' των ΜΜΕ)... |
#26091 / 11.12.2012, 07:33 "Θα ήταν προτιμότερο αν προβαλλόταν μία βιογραφική ταινία αυτά τα Χριστούγεννα (έχει γυριστεί κάτι σχετικό άραγε;), με τα παιδικά χρόνια του Lennon και πως αυτά διαμόρφωσαν την προσωπική και επαγγελματική του πορεία. Το θέμα προφανές: Η Αγάπη."
|
#26089 / 10.12.2012, 23:45 / Αναφορά Μπορείς να διαβάσεις και αυτό βέβαια :) |
#26097 / 11.12.2012, 14:29 To 'ρούφηξα' κι αυτό το άρθρο σου... το οποίο έγραψες 7 χρόνια νωρίτερα! Ένα μεγάλο ευχαριστώ για την παραπομπή. |
#26090 / 11.12.2012, 02:42 / Αναφορά Τίποτα δεν ήταν τυχαίο στη ζωή του.Όλα σχεδόν είχαν να κάνουν με τη σχέση του με τη μητέρα του και τη θεία του.Και το έργο του θα ήταν διαφορετικό αν ζούσε σε ένα "κανονικό" οικογενειακό περιβάλλον.Τα ερεθίσματα που έχουμε από την παιδική μας ηλικία μας διαμορφώνουν και προδιαγράφουν σε μεγάλο βαθμό τη ζωή μας και αυτό το σκέφτομαι κάθε φορά που διαβάζω για τη ζωή ενός σημαντικού ανθρώπου.π.χ.Πρόσφατα διάβασα μια συνέντευξη του Pete Townshend που έλεγε οτι από τα τέσσερα ως τα έξι του χρόνια οι γονείς του τον εγκατέλειψαν ουσιαστικά στη γιαγιά του η οποία τον τρομοκρατούσε και τον κακομεταχειρίζονταν.Ο ίδιος παραδέχεται οτι από εκεί προήλθε ο θυμός που έβγαζε στα live και πολλά από τα τραγούδια των Who που έγραψε ο ίδιος...Τέλοσπάντων ξέφυγα λίγο.Οφείλω να πω οτι προτιμώ το άλλο άρθρο σου orfeus είναι πιο λεπτομερές και από αυτό ειχά μάθει όταν το είχα διαβάσει πριν πολύ καιρό πολλά πράγματα για τον John.Όσον αφορά για ταινία το nowhere boy (του 2010 νομίζω) αναφέρεται στα παιδικά-νεανικά χρόνια του Lennon αλλά δεν το έχω δει.Ευκαιρία είναι τώρα τα στις διακοπές!!!! |
#26094 / 11.12.2012, 11:03 / Αναφορά @ blacktrouble: Τα δύο άρθρα έχουν διαφορετικούς στόχους. Μήν τα συγκρίνεις. Άλλα ήθελε νε "πει" εκείνο και άλλα "λέει" αυτό. :) |